Hoppa till innehåll

Skoluniform


Guggo

Rekommendera inlägg

  • Svar 127
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst DonKeN

Jag är imot skoluniformer i Sverig, men av den anledningen att man inte behöver införa det i Svergie. I andra länder har man det huvudsakligen därför att vissa familjer inte kan ge tillräkliga kläder (eller inte vill lägga pengar på det), så för att förhindra mobning och samtidigt se till att alla barn har ordentliga kläder har man inför det (i andra länder). I vissa länder tycker jag det kan vara bra men efter som vi inte har någon igentlig fattigdom i Sverige verkar det ganska meningslöst. Man har även infört det i vissa länder (eller bara områden) för att förhindra gäng från att kunna ha sin "färg" och därgenom minskat problemet med gäng.

 

Soad_token

 

I många andra länder så kostar det och gå i skolan. Sverige har faktist många fattiga barnfamiljer, barnen skäms och sjukskriver sig oftast, ljuger om vad de fått i julklapp eller i veckopeng. Det är bara så, alla länder har fattigdom. Och skolor ska inte behöva belöna elever, lika bra för eleverna och inte gå i skolan om det ska vara så.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wubo:

 

Man kan inte mobba om man vill ha belöning. Man får belöningen när man inte mobbar. Alla som inte har mobbat någon får belöning.

 

Jag menar bara på att det fungerade bra i England jag har inte sagt att vi ska införa det här. Jag ville bara föra fram ett sätt som används i England för att minska mobbingen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Donken, jag håller med om att vi har fattigdom i Sverige. Men den är det bara i svensk standard (utom i specilella fall) och den "fattige" svensken har lungt råd med någorlunda vettig kläder. Kanske inte några märkes kläder men dom behöver iaf inte vara begangnade. Och jag kan garantera dig att det går att hitta snygga klder biligt

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa får tandborstar till julklapp.. Och kläder är betydligt dyrare.

 

Jasså, men då ska de föräldrarna anmälas till sociala för bidragen man får räcker till betydligt mer och om dom missunar sina barn ordentliga kläder medans dom gör nått annat för pengarna är dom nog inte passande föräldrar. Eller så är det männinskor som inte lever här lagligt, men då är det ju en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst DonKeN

Vissa får tandborstar till julklapp.. Och kläder är betydligt dyrare.

 

De flesta som inte har råd är kvinnor. Kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden oftare än män, och så får de dåligare jobb, de är tvugna och fixa ett jobb eftersom det är inte hur enkelt som helst och få bidrag som ska försörja familjen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...