Hoppa till innehåll

En Själ?


Mezox

Rekommendera inlägg

Ehrm... Vi vet varför glas aldrig stelnar. Vi vet hur el fungerar, vi använder det inte bara. Någon här som inte lyssnat på fysikgenomgångarna?

Öhh..nej ta fram en förklaring på varför glas aldrig stelenar så ska jag ändra mig, man viste iaf inte varför det stelanr år 2007. Vi (mäniskan) vet inte heller exakt vad el är, och hur det fungerar, vi vet inte heller hur hjärnan fungerar helt ut. Om du kan ta fram en pålitilig källa med svar på dessa frågor så skulle jag uppskatta det. Helst efter som internationele forskning skulle uppskatta svar i dessa frågor då de inte vet detta.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Tyvärr har vi ingen själ.

Men en hjärna som är mycket väl utvecklad, som kan bygga helt olika nätverk av nerver som skapar individer på grund av erfarenhet.

 

Vi människor utvecklar vår kunskap och sätt att tänka på grunda av olika saker som vi tänker över och hjärnan skapar saker föremål som anpassar miljön runt omkring för att överleva istället för att anpassa sig till miljön. I jämförelse med djur som har utvecklat deras uppbyggnad av skelett och muskler för att anpassa sig till miljön som förändras genom tiderna för att överleva.

 

Vi har valt två olika sätt att utvecklas på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

skulle nästan gissa på att man väger mindre för att blodet slutar pumpas :> blodet påvärkas ju också av gravitationen så kanske dom där 4 litrarna motsvarar 30g när det slutar pumpas, vem vet.

 

knappast en själ som väger 30g.. för övrigt har jag ALDRIG NÅNSIN hört talas om att man väger 30g mindre när man dör -_-

Oavsett om musklerna är spända eller inte, eller om blodet pumpar eller inte, så är det ju fortfarande lika mycket materia (och väger därför lika mycket). <_<

Själv tror jag att man har en själ, men det där med att den väger 30g är jag osäker på. Även om man skulle kunna tillverka en exakt kopia av en fungerande människokropp, tror jag verkligen inte att den helt plötsligt bara skulle börja leva.

 

hur förklarar du då kloning?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

EDIT: Trodde ni pratade om något helt annat, d.v.s. om kloning var simpelt eller avancerat :P Sorry

 

skulle nästan gissa på att man väger mindre för att blodet slutar pumpas :> blodet påvärkas ju också av gravitationen så kanske dom där 4 litrarna motsvarar 30g när det slutar pumpas, vem vet.

 

knappast en själ som väger 30g.. för övrigt har jag ALDRIG NÅNSIN hört talas om att man väger 30g mindre när man dör -_-

Oavsett om musklerna är spända eller inte, eller om blodet pumpar eller inte, så är det ju fortfarande lika mycket materia (och väger därför lika mycket). <_<

Själv tror jag att man har en själ, men det där med att den väger 30g är jag osäker på. Även om man skulle kunna tillverka en exakt kopia av en fungerande människokropp, tror jag verkligen inte att den helt plötsligt bara skulle börja leva.

 

hur förklarar du då kloning?

 

Kloning är inte Star-Trek direkt, då man genom "höga energiladdningar" skapar en kopia av en organism på 0.03 sek. Kloning är när man tar en bit DNA från ett djur och stoppar det i en äggcell. Så vår nivå av kloning är bara att vi befruktar ett djur med ett DNA. Barnet som är "klonen" föds och lever som vanligt.

 

Redigerat av Mindtwistah
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag tror att dom har en själ.Fast när man dör försvinner själen till igenstans.

Dom? dom vem? (apropå skriva korekt som du påpekade i en anna tråd ) det heter de/dem. Och sen antar ajg att du menar människor i allmänhet? Vad består sj'len av då eller vad gör den?

 

Soad_token

 

Själen består av....ingenting.Alla har en själ inom sig och det är därför alla är olika.(OBS:Det är kanske inte sant men jag tror bara.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att dom har en själ.Fast när man dör försvinner själen till igenstans.

 

Dom? dom vem? (apropå skriva korekt som du påpekade i en anna tråd ) det heter de/dem. Och sen antar ajg att du menar människor i allmänhet? Vad består sj'len av då eller vad gör den?

 

Soad_token

 

Själen består av....ingenting.Alla har en själ inom sig och det är därför alla är olika.(OBS:Det är kanske inte sant men jag tror bara.)

 

Så du tror att själen endast påverkar hur manär som person? Dör den med människan då eller?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Jag tror att dom har en själ.Fast när man dör försvinner själen till igenstans.

 

Dom? dom vem? (apropå skriva korekt som du påpekade i en anna tråd ) det heter de/dem. Och sen antar ajg att du menar människor i allmänhet? Vad består sj'len av då eller vad gör den?

 

Soad_token

 

Själen består av....ingenting.Alla har en själ inom sig och det är därför alla är olika.(OBS:Det är kanske inte sant men jag tror bara.)

 

Har du aldrig tänkt på att dem unika nervbanorna i varje människas hjärna kanske gör alla olika?

 

Det är just av denna anledning som folk tror att det finns själar. Dem flesta människor vet knappt något om vår hjärna, man lär sig ju knappt något i skolan och många orkar inte kolla upp information i böcker eller internet. Så dem förstår sig inte på hjärnan, dem tror bara att den gör så att ditt hjärta slår. Men hjärnan är så mycker mer komplex än det. Om alla bara visste detta, om man skulle lära ut detta på skolan, så skulle troendet på själar och livet efter döden minska rejält mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att dom har en själ.Fast när man dör försvinner själen till igenstans.

 

Dom? dom vem? (apropå skriva korekt som du påpekade i en anna tråd ) det heter de/dem. Och sen antar ajg att du menar människor i allmänhet? Vad består sj'len av då eller vad gör den?

 

Soad_token

 

Själen består av....ingenting.Alla har en själ inom sig och det är därför alla är olika.(OBS:Det är kanske inte sant men jag tror bara.)

 

Så du tror att själen endast påverkar hur manär som person? Dör den med människan då eller?

 

Soad_token

 

Och ännu mer. Ingenting kan bestå av ingenting :P Då existerar det inte och kan därmed inte påverka hur man är. Hur man är finns i hjärnan, dels ärftligt men mest på grund av hur man blivit bemött och hur andra i ens omgivning betett sig. Alla dina beslut görs i hjärnan, inte ngn själ.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att dom har en själ.Fast när man dör försvinner själen till igenstans.

 

Dom? dom vem? (apropå skriva korekt som du påpekade i en anna tråd ) det heter de/dem. Och sen antar ajg att du menar människor i allmänhet? Vad består sj'len av då eller vad gör den?

 

Soad_token

 

Själen består av....ingenting.Alla har en själ inom sig och det är därför alla är olika.(OBS:Det är kanske inte sant men jag tror bara.)

 

Har du aldrig tänkt på att dem unika nervbanorna i varje människas hjärna kanske gör alla olika?

 

Det är just av denna anledning som folk tror att det finns själar. Dem flesta människor vet knappt något om vår hjärna, man lär sig ju knappt något i skolan och många orkar inte kolla upp information i böcker eller internet. Så dem förstår sig inte på hjärnan, dem tror bara att den gör så att ditt hjärta slår. Men hjärnan är så mycker mer komplex än det. Om alla bara visste detta, om man skulle lära ut detta på skolan, så skulle troendet på själar och livet efter döden minska rejält mycket.

 

härligt nog så börjar tron på sånt minska.. på tiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...