Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Men fatta, man jagar inte för att ERSÄTTA de djur vi föder upp. Man jaga UTÖVER det. Man gör bara mer än vad vi behöver. Vi behöver inte så mycket kött.

 

EDIT: Problemet är att vi är så j*vla kräsna. Vi ska inte äta några grönsaker. 100% kött ska det vara. Och sen klagar vi på att vi får fär lite kött och inte blir mätta (eftersom vi inte tar av grönsakerna). Att äta så mycket kött är inte bra för kroppen. Det leder bl.a. till fetma men även ökad risk får många sjukdomar och psykisk ohälsa.

det där svarar ännu inte på frågan vfr det är bättre att en bonde föder upp och slaktar djur, än att en jägare skjuter djur skogen.

 

tror du att vi som inte e emot jakt bara äter kött elr? hört talas om t.ex spaghetti med köttfärssås?

och jo, jag äter grönsaker eftersom det finns näringsämnen i det som inte finns i kött.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Nej, jag tycker det är lika illa. Men det är för nyttans skull. Jakt är inte för nyttans skull.

 

Kanske inte du, men kanske hälften av de som äter kött i skolan. Ju äldre desto mindre kött men det är patetiskt att de MÅSTE ha kött till varje måltid och absolut inte ens kan tänka sig att smaka på vetetarisk mat. De beter sig som små sjuåringar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hoppas alla björnan, rävar, lodjur o sånt i alla sveriges skogar lär sig producera och använda automatvapen, skulle va nice. helst skulle dom jaga som f*n osså, skjuta ner oss alla i olika perioder om året. och sen skryta om det. helst globalt. kanske t om tjäna pengar på det.

 

>_>

 

"det är en hobby" lol

Redigerat av Slasktratt
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ditt inlägg var väl inget igentligt svar på frågan? :huh:

Och en annan sak jag vill ta upp, och jag vet att jag har frågat det tidigare men jag tycker inte jag riktigt får ett rätt fram svar. Varför är det bättre att köpa djur somhar blivit uppfödda mot att jaga vilt? Sist sa du (Selene) iaf att vi har avlat fram våra kor mm för att kunna äta dem och därför är jakt dåligt. Men frågan kvarstår varför är det bättre att döda kor mm i jämförelse med älg eller liknande?

 

Soad_token

 

Jag har sagt det om och om igen men ingen lyssnar, jag tycker att det är mer rätt att en bonde föder upp djur än att en jägare jagar. Bonden föder inte upp kor och grisar för hobby han gör det för sin överlevnad och för våran överlevnad, föder en bode upp tex 40 kor som sedan slaktas och alla människor köper kött från butiken istället för att jaga ngt så skulle liv åtminstone sparas. Men jägare tänker inte så långt dom anser bara att dom gör det bättre igenom att addera siffran djur som dödads bara för att dom anser att djuren fått leva tillräckligt.

 

det folk här inte verkar fatta e att alla djurarter (inklusive oss) har en överlevnadsinstinkt, men alla köttätande och allätande arter (inklusive oss) dödar andra djur för att få mat, och för oss har det också blivit en hobby

Och människan jagar inte vilt djur för överlevande men för hobby, även om du äter upp det du jagar så är det ändå onödigt dödande för samtidigt köper du kött från affären om man håller sig till att bara köpa från affären så klarar man av att få tag i det man behöver och inte mer, det är inte logiskt att både köpa kött och jaga och sedan kalla det för sin överlevnad. Varför ska vi döda för att det är kul? varför ska vi döda för en så kallad överlevnad när vi inte behöver den?

Återigen många rovdjur jagar inte mer än vad det behöver men det gör vi människor vi är hänsynslösa det är inte många rovdjur (det finns undantag men inte många).

 

Sedan vet jag inte vad du menar med att det är ett påhopp jag har inte sagt att du är dum bara att du som många andra människor inte orkar tänka över din kost utan säger att det är lättare att köra på. Försök inte göra vad jag säger till ngt det inte är bara för att det passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sagt det om och om igen men ingen lyssnar, jag tycker att det är mer rätt att en bonde föder upp djur än att en jägare jagar. Bonden föder inte upp kor och grisar för hobby han gör det för sin överlevnad och för våran överlevnad, föder en bode upp tex 40 kor som sedan slaktas och alla människor köper kött från butiken istället för att jaga ngt så skulle liv åtminstone sparas. Men jägare tänker inte så långt dom anser bara att dom gör det bättre igenom att addera siffran djur som dödads bara för att dom anser att djuren fått leva tillräckligt.

 

så du tror inte att bönder föder upp djur för sin hobby? och du tror inte att de får pengar för att sälja djuren de slaktar? är inte det också girigt i sånna fall?

drar åter mitt exempel om svamparna och blommorna:

vrf vara girig och plocka svamp och blommor i skogen när man kan köpa dom i affären? då sparar man ju ett slags liv.

och skulle fiskare då också vara hänsynslösa eftersom de faktist dödar fiskar när de kan köpa i affären.

och jägare dödar inte bara eftersom de är "hänsynslösa mördare" de gör det också för att komma ut i naturen och spänningen när något vilt djur kommer förbi, och känslan av "ja jag lyckades" när man fäller ngt djur och såfår man en bit mat :) (men just det, glömde att man faktist kan köpa kött i affären som bonden faktist redan fött upp och sedan slaktat).

 

Och människan jagar inte vilt djur för överlevande men för hobby, även om du äter upp det du jagar så är det ändå onödigt dödande för samtidigt köper du kött från affären om man håller sig till att bara köpa från affären så klarar man av att få tag i det man behöver och inte mer, det är inte logiskt att både köpa kött och jaga och sedan kalla det för sin överlevnad. Varför ska vi döda för att det är kul? varför ska vi döda för en så kallad överlevnad när vi inte behöver den?

Återigen många rovdjur jagar inte mer än vad det behöver men det gör vi människor vi är hänsynslösa det är inte många rovdjur (det finns undantag men inte många).

 

så du tror att man går och köper kött om man har en hel älg på lager?

när jakten är över och man inte får skjuta mer så går dom och köper kött.

men vilka dödar mest egenligen, bönderna elr jägarna? tycker att den frågan e rätt så självklar,så vilka bidrar mest til att männsikan dödar mer än vi behöver?

 

jag sa aldrig att du kallade mej dum, jag gav som ett exempel att jag skulle säga att om någon som inte kunde räkna ut vad 1+1 var dum så skulle det inte vara ett påhopp.

och att ha dålig koll på saker e inte lathet, det e dåligt minne :D vilket jag verkligen har :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok, var nog lite överdrivet igen :P men jag tänkte också på att selene tjatar om att jägare är giriga eftersom de inte går och köper kött i affären, och man e väll då också girig om man plockar svamp istället för att köpa i affären. men hur mycket känslor har egentligen ett djur? de bryr sej inte om något annat djur av samma art dör, det dom gör är att födas, äta, sova och fortplanta sej, det enda djur man säger har känslor är elefanter. och om det låter som att jag vill att man ska utrota vartenda litet djur, så kan jag nu säga att jag absolut inte vill att man ska utrota någon djurart. jag gillar naturen och hatar att människan förstör den, men att jaga (så länge det inte utrotar någon art) förstör inte naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, djur kan känna känslor. Inte bara elefanter.

 

Hur kommer det sig annars att vargar kan vara tillsammans med samma partner för hela livet (utan att skaffa sig en annan partner om den dör) om de inte kan känna kärlek?

 

Känslor är inget annat än impulser för att driva oss framåt. Om djuren inte också haft dessa känslor så hade de inte överlevt. Känslor är det som får oss att göra saker. Vi gör saker som får oss att må bra. Kärlek är inget annat än biologi om du ser på det rent objektivt. Är det bara vi människor som är biologiskt uppbyggda?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det e skillnad på känslor och känslor, en hund blir glad om man leker med den, men om man dör skulle den inte fatta ett skit, den skulle bara undra vart man tagit vägen och sen skulle det inte vara mer med det. visst skulle hunden bli deprimerad om hela familjen försvann, men så e ju hundsläktet ett av de smartare djursläkterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...