Skurken Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Det står tydligt i koranen att Islam är den sista Religionen från Gud, verkar stämma än så länge ;) Vilka stora Religioner har olika gudar? Islam, Kristendom och Judendom har samma gud. Sen vill jag säga att religioner har olika sätt att tänka inte är konstigt. Först sänder Gud ner Judendomen för att för många människor hyllar ststyer och liknande. Kristendomen är egentligen ett försök att rätta till Judendomen. Islam sändes ner till de arabiska länderna för att de var de mest våldsamma. Islamen klargör att det är den sista Religionen... ´Jaa, det kan stämma ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Att ingen gud ahr åter uppståt och vissat sig igen nnu när så många tvivlar är ju konstigt tycker jag. Men frågan blir då, varför finns det ett par riktigt stora religoner som pratar om egna gudar, hur kan det funka? någon måste ju ha fel, troligtvis allihopa. Och javisstja, ni får ge er med att bara citera texter, ta bort det som inte är viktigt i era citat. Orka att en sida är 2 mil lång bara för att ni ha cterat så mkt Det står tydligt i koranen att Islam är den sista Religionen från Gud, verkar stämma än så länge ;) Vilka stora Religioner har olika gudar? Islam, Kristendom och Judendom har samma gud. Sen vill jag säga att religioner har olika sätt att tänka inte är konstigt. Först sänder Gud ner Judendomen för att för många människor hyllar ststyer och liknande. Kristendomen är egentligen ett försök att rätta till Judendomen. Islam sändes ner till de arabiska länderna för att de var de mest våldsamma. Islamen klargör att det är den sista Religionen... Men om islam är den sista religionen från gud (varför skapa många så att man kan slås om religion :huh: ) varför då fortsätta tro, om det är den sista religionen och "gud" inte tänker ingripa är ju tron och religionen onödig? Ok dåligt utryckt, varför finns det så många olika sätt att behaga en gud och att alla stora religioner säger att de är deras sätt som är rätt (och alla säger att de har blivit vägledda av gud). Och hur kan det inte vara konstigt att gud skapar olika religioner...vill han alltså att vi ska slåss om religionen (som vi har gjort i ett par hundra år nu) eller vill han att man ska tvinga kvinnor i en moské att bära schalar, men att en kvinna i den kristna kyrkan inte behöver det...va menas med det då...att alla muslimer är sjukt kåta? ;: Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 (redigerat) Att ingen gud ahr åter uppståt och vissat sig igen nnu när så många tvivlar är ju konstigt tycker jag. Men frågan blir då, varför finns det ett par riktigt stora religoner som pratar om egna gudar, hur kan det funka? någon måste ju ha fel, troligtvis allihopa. Och javisstja, ni får ge er med att bara citera texter, ta bort det som inte är viktigt i era citat. Orka att en sida är 2 mil lång bara för att ni ha cterat så mkt Det står tydligt i koranen att Islam är den sista Religionen från Gud, verkar stämma än så länge ;) Vilka stora Religioner har olika gudar? Islam, Kristendom och Judendom har samma gud. Sen vill jag säga att religioner har olika sätt att tänka inte är konstigt. Först sänder Gud ner Judendomen för att för många människor hyllar ststyer och liknande. Kristendomen är egentligen ett försök att rätta till Judendomen. Islam sändes ner till de arabiska länderna för att de var de mest våldsamma. Islamen klargör att det är den sista Religionen... Men om islam är den sista religionen från gud (varför skapa många så att man kan slås om religion :huh: ) varför då fortsätta tro, om det är den sista religionen och "gud" inte tänker ingripa är ju tron och religionen onödig? Ok dåligt utryckt, varför finns det så många olika sätt att behaga en gud och att alla stora religioner säger att de är deras sätt som är rätt (och alla säger att de har blivit vägledda av gud). Och hur kan det inte vara konstigt att gud skapar olika religioner...vill han alltså att vi ska slåss om religionen (som vi har gjort i ett par hundra år nu) eller vill han att man ska tvinga kvinnor i en moské att bära schalar, men att en kvinna i den kristna kyrkan inte behöver det...va menas med det då...att alla muslimer är sjukt kåta? ;: Soad_token Vi vet aldrig vad gud har som mening.Men det verkar enligt mig som att det inte var menat att bli olika religioner. Jag tror att Judendomen skulle sätta tron i gång medans Kristendomen och Islam var "rättelser". Men som sagt, vi kan inte veta... Vi kan varken bevisa guds existens eller att han inte existerar, debatter runt detta ämne är enligt mig värdelösa, det handlar om att tro... inte att veta... Redigerat 4 April 2008 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Vi vet aldrig vad gud har som mening. Men det verkar enligt mig som att det inte var menat att bli olika religioner. Jag tror att Judendomen skulle sätta tron i gång medans Kristendomen och Islam var "rättelser". Men som sagt, vi kan inte veta... Vi kan varken bevisa guds existens eller att han inte existerar, debatter runt detta ämne är enligt mig värdelösa, det handlar om att tro... inte att veta... Du har en poäng, att tro går aldrig att bevisa (om de gick så skulle det vara kunskap inte tro)...MEN det är religion vi diskuterar inte tro Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chainsawkitten Skrivet 4 April 2008 Rapport Dela Skrivet 4 April 2008 Vi vet aldrig vad gud har som mening. Men det verkar enligt mig som att det inte var menat att bli olika religioner. Jag tror att Judendomen skulle sätta tron i gång medans Kristendomen och Islam var "rättelser". Men som sagt, vi kan inte veta... Vi kan varken bevisa guds existens eller att han inte existerar, debatter runt detta ämne är enligt mig värdelösa, det handlar om att tro... inte att veta... Du har en poäng, att tro går aldrig att bevisa (om de gick så skulle det vara kunskap inte tro)...MEN det är religion vi diskuterar inte tro Soad_token Ehrm... Religion = Tro... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryssfemma Skrivet 5 April 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 Att ingen gud ahr åter uppståt och vissat sig igen nnu när så många tvivlar är ju konstigt tycker jag. Men frågan blir då, varför finns det ett par riktigt stora religoner som pratar om egna gudar, hur kan det funka? någon måste ju ha fel, troligtvis allihopa. Och javisstja, ni får ge er med att bara citera texter, ta bort det som inte är viktigt i era citat. Orka att en sida är 2 mil lång bara för att ni ha cterat så mkt Det står tydligt i koranen att Islam är den sista Religionen från Gud, verkar stämma än så länge ;) Vilka stora Religioner har olika gudar? Islam, Kristendom och Judendom har samma gud. Sen vill jag säga att religioner har olika sätt att tänka inte är konstigt. Först sänder Gud ner Judendomen för att för många människor hyllar ststyer och liknande. Kristendomen är egentligen ett försök att rätta till Judendomen. Islam sändes ner till de arabiska länderna för att de var de mest våldsamma. Islamen klargör att det är den sista Religionen... Men om islam är den sista religionen från gud (varför skapa många så att man kan slås om religion :huh: ) varför då fortsätta tro, om det är den sista religionen och "gud" inte tänker ingripa är ju tron och religionen onödig? Ok dåligt utryckt, varför finns det så många olika sätt att behaga en gud och att alla stora religioner säger att de är deras sätt som är rätt (och alla säger att de har blivit vägledda av gud). Och hur kan det inte vara konstigt att gud skapar olika religioner...vill han alltså att vi ska slåss om religionen (som vi har gjort i ett par hundra år nu) eller vill han att man ska tvinga kvinnor i en moské att bära schalar, men att en kvinna i den kristna kyrkan inte behöver det...va menas med det då...att alla muslimer är sjukt kåta? ;: Soad_token Jag fattar inte, vad är det för fel med och bära sjal? Man kanske inte vill bli attraherad av andra män,det stör bönen också om en kvinna inte har på sig sjal, och det är kvinnans eget val om den ska gå in till mosken. Och du har fått något i bakfoten, kristnakvinnor måste också bära sjal i kyrkan, varför tror du jungfru maria bar det och andra kvinnor den tiden? Kristendommen har ändrats totalt efter Bibeln, därför är det mycket som har glömts bort från den gammla tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 5 April 2008 Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 (redigerat) Att ingen gud ahr åter uppståt och vissat sig igen nnu när så många tvivlar är ju konstigt tycker jag. Men frågan blir då, varför finns det ett par riktigt stora religoner som pratar om egna gudar, hur kan det funka? någon måste ju ha fel, troligtvis allihopa. Och javisstja, ni får ge er med att bara citera texter, ta bort det som inte är viktigt i era citat. Orka att en sida är 2 mil lång bara för att ni ha cterat så mkt Det står tydligt i koranen att Islam är den sista Religionen från Gud, verkar stämma än så länge ;) Vilka stora Religioner har olika gudar? Islam, Kristendom och Judendom har samma gud. Sen vill jag säga att religioner har olika sätt att tänka inte är konstigt. Först sänder Gud ner Judendomen för att för många människor hyllar ststyer och liknande. Kristendomen är egentligen ett försök att rätta till Judendomen. Islam sändes ner till de arabiska länderna för att de var de mest våldsamma. Islamen klargör att det är den sista Religionen... Men om islam är den sista religionen från gud (varför skapa många så att man kan slås om religion :huh: ) varför då fortsätta tro, om det är den sista religionen och "gud" inte tänker ingripa är ju tron och religionen onödig? Ok dåligt utryckt, varför finns det så många olika sätt att behaga en gud och att alla stora religioner säger att de är deras sätt som är rätt (och alla säger att de har blivit vägledda av gud). Och hur kan det inte vara konstigt att gud skapar olika religioner...vill han alltså att vi ska slåss om religionen (som vi har gjort i ett par hundra år nu) eller vill han att man ska tvinga kvinnor i en moské att bära schalar, men att en kvinna i den kristna kyrkan inte behöver det...va menas med det då...att alla muslimer är sjukt kåta? ;: Soad_token För att Gud ingriper i Domedagen.En ny Religion från Gud har inneburit att Gud har "visat sig" (mer eller mindre), inte att Gud har ingripit (oftast). De olika religionerna är inte så "olika" i grunden. Men eftersom folk har hittat kryphål i GT och NT (t.ex. att sälja reliker) så blir religionen striktare (möjligtvis olik). Redigerat 5 April 2008 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 5 April 2008 Rapport Dela Skrivet 5 April 2008 Dom säger ju att Jesus ska komma tbx när Bibeln blir översatt på alla språk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 Dom säger ju att Jesus ska komma tbx när Bibeln blir översatt på alla språk. Och för två tusen år sedan sa de att Jesus skulle komma tillbaka inom några år. Still waiting. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 Dom säger ju att Jesus ska komma tbx när Bibeln blir översatt på alla språk. Och för två tusen år sedan sa de att Jesus skulle komma tillbaka inom några år. Still waiting. Hur vet du det? :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 Ehrm... Religion = Tro... Nej, att tro kan man göra utan att tillhöra en religion, du kan tro på en högre mak utratn att tro å en gud. Att vara religiös är att följa vissa regler/bestämelser för att tillfreställa sin gud, det behöver du itne om man tror. [Jag fattar inte, vad är det för fel med och bära sjal? Man kanske inte vill bli attraherad av andra män,det stör bönen också om en kvinna inte har på sig sjal, och det är kvinnans eget val om den ska gå in till mosken. Och du har fått något i bakfoten, kristnakvinnor måste också bära sjal i kyrkan, varför tror du jungfru maria bar det och andra kvinnor den tiden? Kristendommen har ändrats totalt efter Bibeln, därför är det mycket som har glömts bort från den gammla tiden. Stör det att kvinnan inte har sjal, hur klara sig muslimska män i Sverige då? Går de runt med bånge och kan knappt hålla sig från att slänga sig själva på varje kvinna de passerar?! Så du menar att ända sättet för en kvinna att be i en moské är att ta på sig en slöja och att det inte är tvång? Det går inte ihop, det är väl viktigt att be i en moské? För om det inte alls skulle vara viktigt att be i en moské varför då bygga en massa? Jag har inte fått något i bakfoten (inget om bakfoten heller :P). Idag är som sagt inte kvinnor tvungna att bära sjal i den kristna kyrkan. Och anledningen är som sagt att bibeln och reglerna har ändrats. Den har ändrats för att passa samhället, och för att göra samhället mer jämställt (även om den är långt ifrån jämställd). Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skurken Skrivet 6 April 2008 Rapport Dela Skrivet 6 April 2008 [Jag fattar inte, vad är det för fel med och bära sjal? Man kanske inte vill bli attraherad av andra män, det stör bönen också om en kvinna inte har på sig sjal, och det är kvinnans eget val om den ska gå in till mosken. Och du har fått något i bakfoten, kristnakvinnor måste också bära sjal i kyrkan, varför tror du jungfru maria bar det och andra kvinnor den tiden? Kristendommen har ändrats totalt efter Bibeln, därför är det mycket som har glömts bort från den gammla tiden. Stör det att kvinnan inte har sjal, hur klara sig muslimska män i Sverige då? Går de runt med bånge och kan knappt hålla sig från att slänga sig själva på varje kvinna de passerar?![b/] Så du menar att ända sättet för en kvinna att be i en moské är att ta på sig en slöja och att det inte är tvång? Det går inte ihop, det är väl viktigt att be i en moské? För om det inte alls skulle vara viktigt att be i en moské varför då bygga en massa? Jag har inte fått något i bakfoten (inget om bakfoten heller :P). Idag är som sagt inte kvinnor tvungna att bära sjal i den kristna kyrkan. Och anledningen är som sagt att bibeln och reglerna har ändrats. Den har ändrats för att passa samhället, och för att göra samhället mer jämställt (även om den är långt ifrån jämställd). Soad_token Nej, för dom har inte tillräckligt med kvinnor utan sjal i sitt land. Och de flesta kvinnor tvingas nog av sina män att bära sjal. och sen tycker kvinnorna att deras barn ska bära sjal, för det gjorde hon när hon var 14 år och blev bortgift till en 35 årig soldat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.