Hoppa till innehåll

Dina Betyg?


xSaaamii

Rekommendera inlägg

Haha, har aldrig gillat matte. Det är nog möjligt för mig att få högre betyg, men då måste jag plugga lite mer utöver det jag redan gör, någonting som jag inte har tid med. Sen att du kalla ämnen som Historia, Samhällskunskap, Naturkunskap, Geografi etc som onödiga ämnen är ju bara konstigt. För att kunna förstå varför världen ser ut som idag, måste du kunna historia. För att veta hur länder styrs, politik, globalisering; saker som påverkar din vardag måste du kunna samhällskunskap. För att kunna veta varför vädret ändras, hur jorden som du lever i fungerar i djupare grunder, varför vissa länder drabbas av exempelvis jordbävningar, måste du kunna geografi. Naturkunskap behöver jag inte ens förklara. Så nej, det är inte onödiga ämnen. Inte heller matematik. ;)

Tss.. Inte för en Teknikare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 680
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Jag har fortfarande en termin kvar, så jag har inte fått betyg på alla kurser. Men jag skriver ner betygen jag har fått hitills;

 

Svenska A - VG

Engelska A - VG

Engelska B - MVG

Italienska Steg 1 - VG

Italienska Steg 2 - MVG

Matematik A - G

Matematik B - G

Naturkunskap A - MVG

Naturkunskap B - MVG

Religionkunskap A - MVG

Samhällskunskap A - MVG

Samhällskunskap B - MVG

Geografi A - MVG

Geografi B - MVG

Filosofi A - MVG

Historia A - MVG

Historia B - MVG

Idrott och Hälsa A - MVG

Estetisk Verksamhet - MVG

 

Så ser de avslutade kursen ut. Svenska B avslutade jag denna termin, så läraren går igenom arbeten och dylikt för att se om jag kan få mitt önskade betyg. Läser även Engelska C och D, Samhällskunskap C, Idrott och Hälsa B och även Matematik C som sträcker sig till sommaren, så betyg inom dessa ämnen får jag vänta på. Svenska C börjar nästa termin, Psykologi har jag inte fått betyg på (måste skicka ett arbete till läraren), detsamma gäller för Internationella Relationer (dock ska han betygsätta det sista arbetet som kommer att avgöra betyget). Juste, har även Religionkunskap B nästa termin.

 

De va det :)

Engelska D? Vart kan man läsa detta? Eller är det Engelska Cambridge du pratar om? Annars hör jag gärna lite mer om denna Engelska D.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande en termin kvar, så jag har inte fått betyg på alla kurser. Men jag skriver ner betygen jag har fått hitills;

 

Svenska A - VG

Engelska A - VG

Engelska B - MVG

Italienska Steg 1 - VG

Italienska Steg 2 - MVG

Matematik A - G

Matematik B - G

Naturkunskap A - MVG

Naturkunskap B - MVG

Religionkunskap A - MVG

Samhällskunskap A - MVG

Samhällskunskap B - MVG

Geografi A - MVG

Geografi B - MVG

Filosofi A - MVG

Historia A - MVG

Historia B - MVG

Idrott och Hälsa A - MVG

Estetisk Verksamhet - MVG

 

Så ser de avslutade kursen ut. Svenska B avslutade jag denna termin, så läraren går igenom arbeten och dylikt för att se om jag kan få mitt önskade betyg. Läser även Engelska C och D, Samhällskunskap C, Idrott och Hälsa B och även Matematik C som sträcker sig till sommaren, så betyg inom dessa ämnen får jag vänta på. Svenska C börjar nästa termin, Psykologi har jag inte fått betyg på (måste skicka ett arbete till läraren), detsamma gäller för Internationella Relationer (dock ska han betygsätta det sista arbetet som kommer att avgöra betyget). Juste, har även Religionkunskap B nästa termin.

 

De va det :)

Engelska D? Vart kan man läsa detta? Eller är det Engelska Cambridge du pratar om? Annars hör jag gärna lite mer om denna Engelska D.

 

Yez, Engelska Cambridge är det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, har aldrig gillat matte. Det är nog möjligt för mig att få högre betyg, men då måste jag plugga lite mer utöver det jag redan gör, någonting som jag inte har tid med. Sen att du kalla ämnen som Historia, Samhällskunskap, Naturkunskap, Geografi etc som onödiga ämnen är ju bara konstigt. För att kunna förstå varför världen ser ut som idag, måste du kunna historia. För att veta hur länder styrs, politik, globalisering; saker som påverkar din vardag måste du kunna samhällskunskap. För att kunna veta varför vädret ändras, hur jorden som du lever i fungerar i djupare grunder, varför vissa länder drabbas av exempelvis jordbävningar, måste du kunna geografi. Naturkunskap behöver jag inte ens förklara. Så nej, det är inte onödiga ämnen. Inte heller matematik. ;)

Tss.. Inte för en Teknikare ;)

 

Hehe, lever teknikare i sin egen värld? :P

 

Draghon, du pluggar väl på universitet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, har aldrig gillat matte. Det är nog möjligt för mig att få högre betyg, men då måste jag plugga lite mer utöver det jag redan gör, någonting som jag inte har tid med. Sen att du kalla ämnen som Historia, Samhällskunskap, Naturkunskap, Geografi etc som onödiga ämnen är ju bara konstigt. För att kunna förstå varför världen ser ut som idag, måste du kunna historia. För att veta hur länder styrs, politik, globalisering; saker som påverkar din vardag måste du kunna samhällskunskap. För att kunna veta varför vädret ändras, hur jorden som du lever i fungerar i djupare grunder, varför vissa länder drabbas av exempelvis jordbävningar, måste du kunna geografi. Naturkunskap behöver jag inte ens förklara. Så nej, det är inte onödiga ämnen. Inte heller matematik. ;)

Den mesta historian är helt meninglös, bara intressant. Det är ju bra att lära sig om hur ideologier, religioner växte fram, samt om mänsklighetens misstag, men resten som kungar, slag, årtal och grejer är fullkomligt onödigt. Alltså majoriteten av all historia.

 

Geografi är inte hur jorden fungerar med jordbävningar m.m. Det är Geologi? Geologi är de nödvändiga delarna om jorden.

 

Grunderna i samhällskunskap är viktiga för vardagen. Men att gå djupare in på det behövs inte, det är ingen som håller koll på det i alla fall.

 

Jag sa inte naturkunskap var onödigt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande en termin kvar, så jag har inte fått betyg på alla kurser. Men jag skriver ner betygen jag har fått hitills;

 

Svenska A - VG

Engelska A - VG

Engelska B - MVG

Italienska Steg 1 - VG

Italienska Steg 2 - MVG

Matematik A - G

Matematik B - G

Naturkunskap A - MVG

Naturkunskap B - MVG

Religionkunskap A - MVG

Samhällskunskap A - MVG

Samhällskunskap B - MVG

Geografi A - MVG

Geografi B - MVG

Filosofi A - MVG

Historia A - MVG

Historia B - MVG

Idrott och Hälsa A - MVG

Estetisk Verksamhet - MVG

 

Så ser de avslutade kursen ut. Svenska B avslutade jag denna termin, så läraren går igenom arbeten och dylikt för att se om jag kan få mitt önskade betyg. Läser även Engelska C och D, Samhällskunskap C, Idrott och Hälsa B och även Matematik C som sträcker sig till sommaren, så betyg inom dessa ämnen får jag vänta på. Svenska C börjar nästa termin, Psykologi har jag inte fått betyg på (måste skicka ett arbete till läraren), detsamma gäller för Internationella Relationer (dock ska han betygsätta det sista arbetet som kommer att avgöra betyget). Juste, har även Religionkunskap B nästa termin.

 

De va det :)

 

Engelska D? Vart kan man läsa detta? Eller är det Engelska Cambridge du pratar om? Annars hör jag gärna lite mer om denna Engelska D.

 

Yez, Engelska Cambridge är det :)

 

Oke! Men kan man inte bara läsa 1 av dem. Om man läser Engelska Cambridge så får man väl betyg i det så som om man skulle fått betyg i Engelska C? (Bara att man "blir förberedd" inför provet?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte fått betyget än. Men jag kan skriva det jag vet:

 

Matematik A - MVG 100p

Matematik B - MVG 50p

Matematik C - MVG 100p

Matematik D - MVG 100p

Matematik E - MVG 50p

Problemlösning Matematik - MVG 50p

Matematik 1 alfa - MVG 150p + 15 högskolepoäng säkrade (På Lunds Universitet är VG max betyg, så det är vad jag får där, däremot räknas det som ett MVG på mitt gymnasium)

 

Jag gillar matte :)

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...