Hoppa till innehåll

Homosexualitet.


Blitzcat

Rekommendera inlägg

Jag har ingenting emot homosexuella, jag tycker rent ut sagt att det är löjligt att dom inte får gifta sig och ännu löjligare är att dom inte får lämna blod!

 

Adoption därimot är jag lite tveksam för. Visst dom ska väll få ha rätten att skaffa barn men jag kan tänka mig att barnet skulle kunna bli mobbat och retat i skolan.

 

 

It's a cruel world :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 470
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag har ingenting emot homosexuella, jag tycker rent ut sagt att det är löjligt att dom inte får gifta sig och ännu löjligare är att dom inte får lämna blod!

 

Adoption därimot är jag lite tveksam för. Visst dom ska väll få ha rätten att skaffa barn men jag kan tänka mig att barnet skulle kunna bli mobbat och retat i skolan.

 

 

It's a cruel world :/

 

Öhm..dom får gifta sig, och va jag vet så får dom ge blod? har du någon fakta som stödjer ditt uttalande?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"Det finns inget förbud för homosexuella att lämna blod, det vill säga läggningen som sådan utgör inte hinder för blodgivning. Ingenstans i socialstyrelsens regelverk för blodgivning eller i blodcentralernas informationsmaterial står ordet "homosexuell".

Däremot tillåts inte en man som haft sex med en annan man att lämna blod (oavsett om han betraktar sig som homosexuell eller ej).

Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt.

Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. "

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp.. Homosexuella får inte ge blod pga HIV risken... För vi vet ju att HIV bara smittar mellan homosexuella.

Sen testas allt blod efteråt, men det testet är tydligen inte tillräckligt- Därför är detta ståndtagande nödvändigt för vi vet ju också att HIV är den enda sjukdomen som kan smittas i blod.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får väl försöka vara lite försiktig i det här ämnet.

Jag har väl inget emot homosexualitet i sig, vad jag har lite svårt för är adoptionen.

 

Jag vet inte med er, men jag skulle då känna mig utsatt om båda mina (i detta scenarie) föräldrar båda var män, det handlar inte om "det är deras problem om de inte accepterar det", det handlar om hur utsatt man känner sig, och jag tvivlar inte i en sekund att man skulle bli retad vid ett flertal tillfällen i skolor, speciellt högstadium och gymnasium.

 

Å andra sidan är det väl taskigt att neka folk en adoption för deras sexuella läggning

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får väl försöka vara lite försiktig i det här ämnet.

Jag har väl inget emot homosexualitet i sig, vad jag har lite svårt för är adoptionen.

 

Jag vet inte med er, men jag skulle då känna mig utsatt om båda mina (i detta scenarie) föräldrar båda var män, det handlar inte om "det är deras problem om de inte accepterar det", det handlar om hur utsatt man känner sig, och jag tvivlar inte i en sekund att man skulle bli retad vid ett flertal tillfällen i skolor, speciellt högstadium och gymnasium.

 

Å andra sidan är det väl taskigt att neka folk en adoption för deras sexuella läggning

Det är ju precis som om man skulle förbjuda svarta par att adoptera vita barn...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får väl försöka vara lite försiktig i det här ämnet.

Jag har väl inget emot homosexualitet i sig, vad jag har lite svårt för är adoptionen.

 

Jag vet inte med er, men jag skulle då känna mig utsatt om båda mina (i detta scenarie) föräldrar båda var män, det handlar inte om "det är deras problem om de inte accepterar det", det handlar om hur utsatt man känner sig, och jag tvivlar inte i en sekund att man skulle bli retad vid ett flertal tillfällen i skolor, speciellt högstadium och gymnasium.

 

Å andra sidan är det väl taskigt att neka folk en adoption för deras sexuella läggning

Jo, jag skulle känna mig utsatt om mina föräldrar var män, men de skulle ju ändå vara dom som tagit hand om mig, fött upp mig, skulle inte det vara lite kärlek då? Fishmaster, du har lite fel angående att man blir utsatt/accepterade på vissa skolor. Jo, i högstadiet så så går alla ungdomar in i en omogen process men slutar sedan 9_an med ett annorlundare acceptalet beteende. Dvs man springer inte runt, eller jag har aldrig sett någon som springer runt på ett gymnasium och påminner en om att ens föräldrar är homosexuella. Det är både barnsligt och hela saken att man blir retad för sina föräldrar låter inte logiskt, men tyvärr så är allmänheten ej tillräckligt "moget", om vi säger så.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni får det att verka som om det är jag som skulle vara den som hoppar på folk för deras adoptivföräldrar.

 

Jag säger bara att man helt klart skulle bli utpekad, vilket kan lämna sina spår.

 

Precis vad jag också har sagt, och som sagt att ställa om från att ha föräldrar av 2 kön och sedan byta till 2 med samma är en stor skillnad, av den anlednignen att man komemr vara seriöst ovan.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är man van vid vida byxor kan tajta kännas konstiga, men har man dem tillräckligt länge känns de precis lika naturliga som de man hade innan.

 

Vad gäller mobbingen av barn till homosexuella: De som mobbar andra gör det inte främst för att offren har något att mobbas för, de gör det för att själva få bekräftelse. Visst, ett barn som adopterats av homosexuella skulle säkert betraktas som ett lämpligt mobboffer, men tror ni verkligen att all mobbing skulle upphöra om man förbjud adoption bland homosecuella? Nej, det skulle bara leda till att någon annan blev mobbad istället, och man har fortfarande samma problem som tidigare. Vad man ska angripa är själva mobbingen, inte de personfel hos mobboffer som kan leda till mobbing.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är man van vid vida byxor kan tajta kännas konstiga, men har man dem tillräckligt länge känns de precis lika naturliga som de man hade innan.

 

Vad gäller mobbingen av barn till homosexuella: De som mobbar andra gör det inte främst för att offren har något att mobbas för, de gör det för att själva få bekräftelse. Visst, ett barn som adopterats av homosexuella skulle säkert betraktas som ett lämpligt mobboffer, men tror ni verkligen att all mobbing skulle upphöra om man förbjud adoption bland homosecuella? Nej, det skulle bara leda till att någon annan blev mobbad istället, och man har fortfarande samma problem som tidigare. Vad man ska angripa är själva mobbingen, inte de personfel hos mobboffer som kan leda till mobbing.

Nej jag har absolut inte trott att de påverkar hur mycket mobbning de sker, jag håller med om att om inte de barnet med homosexuella föräldrar blir mobbat (för de är en kille som är 185 cm lång o tränar kampsport) så kommer någon annan bli det.

 

Men om du just kommer från en situation som är så instabil att dina egna förädrar inte kan ta han om dig, då är du redan jävligt svårt utsatt, och jag tycker ni verkar ha förbannat svårt att inse det ett barn som adopteras är redan i en förbannat jobbig och otrevlig situation, tycker ni verkligen det är rätt att sedan göra ungens live ett h*lvete i 3-5 år till pga. mobbning, fördomar mm.?! Bara för att ett par homosexuella vill adoptera ett barn? Tycker ni verkligen inte att det är barnet som kommer i första hand i en adoptions fråga? :huh:

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du tänker, och kan hålla med dig i viss mån. Men då undrar jag bara om du tycker att utvecklingen ska stanna på den nivå den är nu (där barn till homosexuella blir mobbade och i allmänhet har svårare att få acceptans i samhället) bara för att skydda enstaka individer från eventuella sociala faror? Menar du att vi helt enkelt ska ge upp om att homosexuella någonsin ska kunna få ta hand om barn?

 

Dessutom, vad vore värst för ett barn, att adopteras av två kärleksfulla människor av samma kön eller två likgiltiga ellet kanske t.o.m elaka människor av olika kön? Såna människor får ju också adoptera, är det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...