Garone Skrivet 20 December 2008 Rapport Dela Skrivet 20 December 2008 nej man kan inte se atomer bara med speciella mickroskop:P Vet du ens vad en atom är? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Northwest Skrivet 20 December 2008 Rapport Dela Skrivet 20 December 2008 ok TS frågade om man kan se atomens inre?det tror jag inte men tror iaf fall att man måste kunna se själv atomen. annars hade det varit svårt att tro att dom ens existerar. finns bilder på FB på atomer men dom ser konstiga ut och tvivlar på att dom är riktiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fality Skrivet 20 December 2008 Rapport Dela Skrivet 20 December 2008 wat Atomer består väl bara av atomens inre? Det man har lyckats se är väl reaktioner mellan beståndsdelarna och inte något j*vla lysande äggskal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 20 December 2008 Rapport Dela Skrivet 20 December 2008 wat Atomer består väl bara av atomens inre? sant, 99% av atomens massa är samlad i kärnan, dock kretsar elektronerna runt kärnan i nära ljusets hastighet, de gör så många varv per tidsenhet att när du tar ett foto på en atom kommer den verka som en boll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Ubuntu Skrivet 20 December 2008 Rapport Dela Skrivet 20 December 2008 (redigerat) wat Atomer består väl bara av atomens inre? sant, 99% av atomens massa är samlad i kärnan, dock kretsar elektronerna runt kärnan i nära ljusets hastighet, de gör så många varv per tidsenhet att när du tar ett foto på en atom kommer den verka som en boll. Minns att du har skickat ett foto på atomer till mig edit: fanns visst på sid. 2 Redigerat 20 December 2008 av Ubuntu Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Member Skrivet 15 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2009 Jag vet inte om man kan se atomer. Kanske i ett mikroskop, men inte annars. Är dock inte helt säker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Viruz256 Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 Jag har för mig att man kan sen atomer i fast form med ett speciellt mikroskop, men kommer inte ihåg vad det heter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mîhker Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 (redigerat) Man kan se atomer men inte deras kärna. EDIT: Med "svepmikroskop" tror jag det var, inte med blotta ögat såklart :) Redigerat 16 Januari 2009 av Mîhker Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst hejhejhej Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 klart man kan se atomer, annars skulle man ju inte se någonting alls :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xantanos Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 (redigerat) newsflash, en atom är pytteliten så man kan inte se en enskild atom. som ett exempel kan vi ta vatten. 18 gram vatten är en mol vatten. och en mol är 6*10^23 molekyler. vilket med andra ord är 600000000000000000000000 molekyler... Redigerat 17 Januari 2009 av Aviator Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mîhker Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 Vi har en bild på atomer i vår kemi bok, tagna med ett svepmikroskop. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xantanos Skrivet 16 Januari 2009 Rapport Dela Skrivet 16 Januari 2009 men är det atom eller den eletromagnetism som elektronerna omkring atomen avger? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.