Hoppa till innehåll

Betyg?


Gäst iNexcusablee
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst aJwant2bme

Vad tycker ni om betygsättningen? Ska det vara 3 steg, och ska man börja med betygen i 8:an? Eller tycker ni att man ska ändra på det? Ska det vara fler steg? Färre steg? Eller ska man kanske få betyg i slutet av sexan?

 

Själv tycker jag att det som är nu är lite väl onödigt, då lärarna ändå säger "Du har ett starkt VG", vad är det egentligen för skillnad mot ett svagt MVG? Hur kan man veta det?

Jag anser i alla fall att det borde var A till E/F, det är lättare att säga vart man är då.

Sedan tycker jag att man ska börja med betyg i sjuan. Varken tidigare eller senare. Om man sätter in betyg i mellanstadiet eller lågstadiet kan det bli väldigt mycket press på eleverna, men om man sätter in dem i sjuan så är det inte lika mycket press. Visst, det blir fortfarande press, men om man vill bli riktigt bra på något så tar det tid, det tar inte 1 år för en idrottare att bli elite, och det tar kanske inte ett år för en elev som har G i matte att få MVG.

Så som det är nu, med att man får betygen i åttan, det gör att det känns som om man slängs in i det, man är inte riktigt beredd på det, även fast man vet att man får betyg.

Men 3 år borde vara bättre att jobba upp sig inom, det är ju faktiskt bara 3 år tills man bestämmer ett väldigt stort steg i sin karriär.

 

Så, vad anser ni borde vara rätt när det gäller betyg?

 

Btw: Vem har anmält :o :cry:

Redigerat av aJwant2bme
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag anser att man ska ha ett bokstavs system som du nämde. Och eventuellt att man börjar med betyg redan i sjuan, då jag tycker att man är tillräckligt mogen för det i den åldern. Även om man skulle kunna göra kriterierna lättare än i åttan och nian. Fast skulle man börja med betyg redan i tredje klass så tror jag att en 9-åring är för liten för att förstå vad det innebär. Men men jag är en lekman på området då jag inte har betyg förns nästa läsår, så det här var bara en tanke.

Redigerat av Mintplanta
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här i Finland får vi betyg från fjärde klass uppåt. Siffer system: 4-10 (4 underkänt, 10 utmärkt). Tycker att det är alldeles finfint, jag tycker att bokstäver blir lite råddiga, eller snarare "otydliga" ni har ju IG/G/VG/MVG eller? bara 5 steg.

 

Jag anser att man borde få betyg redan vid låg ålder (ca 10), då vet man vilken nivå man är på. Jag menar, om man inte har någon aning om hur bra man är kan det ju komma som en chock att man faktiskt suger i skolan på högstadiet, och då är det "för sent".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här i Finland får vi betyg från fjärde klass uppåt. Siffer system: 4-10 (4 underkänt, 10 utmärkt). Tycker att det är alldeles finfint, jag tycker att bokstäver blir lite råddiga, eller snarare "otydliga" ni har ju IG/G/VG/MVG eller? bara 5 steg.

 

Jag anser att man borde få betyg redan vid låg ålder (ca 10), då vet man vilken nivå man är på. Jag menar, om man inte har någon aning om hur bra man är kan det ju komma som en chock att man faktiskt suger i skolan på högstadiet, och då är det "för sent".

Vi får skriftliga omdömen från 4:e lr 5:e klass så man har ett hum om hur man ligger till. Fast jag tror det kan variera från skola till skola.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst aJwant2bme

@ Daniz Men tror du inte att det blir massa med press på eleven då? Alltså, som t ex min lillebror som är 11 år, han kanske skulle tycka att det var jättejobbigt, han vill bli programmerare, och ett av grundämnena till det är ju matematik, och om han får bara g på det och vg på allt annat, då blir han ju jättepressad.

Redigerat av aJwant2bme
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker man ska få betyg redan från 1:n, som det är i USA. Jan Björklund (skolministern) har ju lagt fram ett förslag om 6-gradig betygskala (A-F), och det tycker jag är mer förklarande.

 

Har man t.ex. G+ eller G- så kommer inte + och - med i betyget. Men om man t.ex. (med det nya systemet) får ett C så förklarar det lite mer var man ligger.

 

 

Sammanfattningsvis tycker jag att vi ska ha betyg från 1:n och 6-gradig betygsskala.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst aJwant2bme

man har ju utvecklingsamtal.

 

 

Vad menar du? Alltså... hur menar du?

 

Jag tycker man ska få betyg redan från 1:n, som det är i USA. Jan Björklund (skolministern) har ju lagt fram ett förslag om 6-gradig betygskala (A-F), och det tycker jag är mer förklarande.

Har man t.ex. G+ eller G- så kommer inte + och - med i betyget. Men om man t.ex. (med det nya systemet) får ett C så förklarar det lite mer var man ligger.

 

 

Sammanfattningsvis tycker jag att vi ska ha betyg från 1:n och 6-gradig betygsskala.

 

Det jag satte i fet stil håller jag verkligen med om. Det är lättare att veta vart man ligger isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Daniz Men tror du inte att det blir massa med press på eleven då? Alltså, som t ex min lillebror som är 11 år, han kanske skulle tycka att det var jättejobbigt, han vill bli programmerare, och ett av grundämnena till det är ju matematik, och om han får bara g på det och vg på allt annat, då blir han ju jättepressad.

Han blir pressad göra bra ifrån sig>får bättre betyg?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst aJwant2bme

@ Daniz Men tror du inte att det blir massa med press på eleven då? Alltså, som t ex min lillebror som är 11 år, han kanske skulle tycka att det var jättejobbigt, han vill bli programmerare, och ett av grundämnena till det är ju matematik, och om han får bara g på det och vg på allt annat, då blir han ju jättepressad.

Han blir pressad göra bra ifrån sig>får bättre betyg?

 

 

Om jag var han skulle jag bryta ihop och tro att jag inte kunde nå mitt mål. :huh: Inte få bättre betyg..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Daniz Men tror du inte att det blir massa med press på eleven då? Alltså, som t ex min lillebror som är 11 år, han kanske skulle tycka att det var jättejobbigt, han vill bli programmerare, och ett av grundämnena till det är ju matematik, och om han får bara g på det och vg på allt annat, då blir han ju jättepressad.

Han blir pressad göra bra ifrån sig>får bättre betyg?

 

 

Om jag var han skulle jag bryta ihop och tro att jag inte kunde nå mitt mål. :huh: Inte få bättre betyg..

 

Skulle du bryta ihop för att du får på papper istället för muntligt hur du ligger i ett ämne?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...