Hoppa till innehåll

Betyg?


Gäst iNexcusablee
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker att betygskalan som vi har nu är rätt så okej. Det skulle väl vara okej med A-F också, men jag tycker inte att det splear någon större roll.

Jag håller till viss del med Xade, men jag vill inte ta bort betygen helt. Jag tycker att betygen ska bedömma hur smart man är och inte hur mycket man pluggar. Det mesta man pluggar in försvinner ju efter ett antal dagar. Jag tycker att skolan borde lära eleven mer logiskt tänkande och kreativitet och sen ha ett par Samhällsorienterade ämnen som snabbt ger en en överblick över Världens historia, religion och grundläggande kunskap om att "alla e olika" typ. Att man lär sig det man kommer ihåg och inte onödiga saker som man pluggar in till provet och sedan glömmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att betygskalan som vi har nu är rätt så okej. Det skulle väl vara okej med A-F också, men jag tycker inte att det splear någon större roll.

Jag håller till viss del med Xade, men jag vill inte ta bort betygen helt. Jag tycker att betygen ska bedömma hur smart man är och inte hur mycket man pluggar. Det mesta man pluggar in försvinner ju efter ett antal dagar. Jag tycker att skolan borde lära eleven mer logiskt tänkande och kreativitet och sen ha ett par Samhällsorienterade ämnen som snabbt ger en en överblick över Världens historia, religion och grundläggande kunskap om att "alla e olika" typ. Att man lär sig det man kommer ihåg och inte onödiga saker som man pluggar in till provet och sedan glömmer.

 

Du menar som man har försökt fram till nu med den Svenska skolan, och misslyckats totalt, vi har en urusel utbildning om man jämför internationellt, det betyder ju att vi gör fel.

 

Att plugga en massa "onödiga" saker gör att man kommer ihåg det viktiga grejerna i det hela, jag menar om du lär dig massa årtal i WWII som du sedan glömmer bort, så mins du ju fortfarande vilka saker som kommer efter varandra och ungefär vilket år det hände. Att du pluggar så att du glömer efter någon dag betyder ju också bara att du pluggar på fel sätt, plugga lite varje dag så sitter det bättre än om du rå pluggar allt natten före.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kanske pluggar fel, men det finns inte många som kommer ihåg ens det mesta av det som man har pluggat in till provet något år efter. Då borde skolan lära en att plugga "bättre" och också ge kurser som får en att komma ihåg det viktiga lika mycket som det här systemet gör. Jag tror att det går att ändra på och om man ändrar det så kan man minska hur mycket (i tid) man läser och ändå få in lika mycket i "permanentminnet". Sen så går jag bara i nian och har inte sett gymnasiet+ än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst MacGyver

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

Relultatet är att om du har läst om alla planeter, så nästa gång du pratar om det så vet du kanske att det finns mer än jorden som cirkulerar kring solen (och du vet att jorden cirkulerar kring solen och inte tvärt om). Du vet en hel del mer, även om du inte mins detaljerna....

 

Sen är det ju så att för att kunna läsa vidare på vissa saker måste du ha en grund, så om du pluggar saker bra och kan de på proven så får du bra betyg, nästa år när ni läser samma sak fast en mer fördjupande kurs så får du lättare ett högt betyg om du mins vad du gjorde förra året, efter som du slipper börja om från början. T.ex om du räknar matte du lär dig addition, subtraktion och division, sen när du ska lära dig att räkan lite mer avancerat så behöver du ju inte börja lära dig hur du räknar ut 1+9...eller?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

Det visar ju att vi har ett failande system. Varför plugga massa onödiga saker? Varför ska dem som gjort totalt värdelösa saker belönas före dem som gjort vettiga saker. Ska en kille som inte är så smart men som nöter in en massa mattetal och får bra på ett prov värderas och belönas mer än den som umgås med kompisar och utvecklas socialt?

 

Betyg visar bara att man pluggat inför något som oftast är värdelöst, vad tyder på att den personen skulle vara bättre på ett jobb?

 

Nu blir i alla prov på högskolan/universitet anonyma, man är registerad på en kod som den som rättar provet inte ser typ, ett steg framåt men fortfarande inte bra.

 

Att vara smart handlar inte om att kunna alla formler inom fysik, det handlar inte om att kunna massa fina ord eller vilka ämnen som reagerar med varandra i kemi. Att vara smart handlar om att kunna se lösningar, att kunna tänka snabbt och vara bra på att prata. Det handlar om att göra rätt val och ta för sig lagom mycket. Det handlar helt enkelt om att fungera i omvärlden och helst tjäna på det själv. Betyg visar inget om smarthet. Världen behöver smarta personer, inte råpluggade personer inom specifika ämnen. Smarta personer ska komma i första hand, vilket de inte gör i dagens system. Ner med betyg :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

Det visar ju att vi har ett failande system. Varför plugga massa onödiga saker? Varför ska dem som gjort totalt värdelösa saker belönas före dem som gjort vettiga saker. Ska en kille som inte är så smart men som nöter in en massa mattetal och får bra på ett prov värderas och belönas mer än den som umgås med kompisar och utvecklas socialt?

 

Betyg visar bara att man pluggat inför något som oftast är värdelöst, vad tyder på att den personen skulle vara bättre på ett jobb?

 

Nu blir i alla prov på högskolan/universitet anonyma, man är registerad på en kod som den som rättar provet inte ser typ, ett steg framåt men fortfarande inte bra.

 

Att vara smart handlar inte om att kunna alla formler inom fysik, det handlar inte om att kunna massa fina ord eller vilka ämnen som reagerar med varandra i kemi. Att vara smart handlar om att kunna se lösningar, att kunna tänka snabbt och vara bra på att prata. Det handlar om att göra rätt val och ta för sig lagom mycket. Det handlar helt enkelt om att fungera i omvärlden och helst tjäna på det själv. Betyg visar inget om smarthet. Världen behöver smarta personer, inte råpluggade personer inom specifika ämnen. Smarta personer ska komma i första hand, vilket de inte gör i dagens system. Ner med betyg :)

 

Vad ska vi ha för system då om vi inte har betyg? För även om du har rätt så är det faktisk ofta så att personer som kan mycket och är duktiga i skolan inte alltid råpluggar allt utan lär sig direkt på lektionen det som behövs (iaf i grundskolan och gymnasiet) och ofta är smarta som kan se saker i olika perspektiv och vara sociala. Såklart finns de personer som är smarta och sociala men som misslyckas men det här systemet fungerar till en viss del, och så länge jag inte får se ett exempel som skulle kunna ersätta betygen så är det ju dumt att bara säga "Ner med betyg"

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

 

Det visar ju att vi har ett failande system. Varför plugga massa onödiga saker? Varför ska dem som gjort totalt värdelösa saker belönas före dem som gjort vettiga saker. Ska en kille som inte är så smart men som nöter in en massa mattetal och får bra på ett prov värderas och belönas mer än den som umgås med kompisar och utvecklas socialt?

 

Betyg visar bara att man pluggat inför något som oftast är värdelöst, vad tyder på att den personen skulle vara bättre på ett jobb?

 

Nu blir i alla prov på högskolan/universitet anonyma, man är registerad på en kod som den som rättar provet inte ser typ, ett steg framåt men fortfarande inte bra.

 

Att vara smart handlar inte om att kunna alla formler inom fysik, det handlar inte om att kunna massa fina ord eller vilka ämnen som reagerar med varandra i kemi. Att vara smart handlar om att kunna se lösningar, att kunna tänka snabbt och vara bra på att prata. Det handlar om att göra rätt val och ta för sig lagom mycket. Det handlar helt enkelt om att fungera i omvärlden och helst tjäna på det själv. Betyg visar inget om smarthet. Världen behöver smarta personer, inte råpluggade personer inom specifika ämnen. Smarta personer ska komma i första hand, vilket de inte gör i dagens system. Ner med betyg :)

 

Vad ska vi ha för system då om vi inte har betyg? För även om du har rätt så är det faktisk ofta så att personer som kan mycket och är duktiga i skolan inte alltid råpluggar allt utan lär sig direkt på lektionen det som behövs (iaf i grundskolan och gymnasiet) och ofta är smarta som kan se saker i olika perspektiv och vara sociala. Såklart finns de personer som är smarta och sociala men som misslyckas men det här systemet fungerar till en viss del, och så länge jag inte får se ett exempel som skulle kunna ersätta betygen så är det ju dumt att bara säga "Ner med betyg"

 

Soad_token

 

Jag håller med Xades åsikter på något sätt. Men jag tror inte att alternativet är att ta bort betygen utan att från grunden göra om kriterierna för betygen från att uppmuntra till "massinlärning" till att bli smartare. Kanske inte i grundskolan men senare då man har valt till gymnasiet. De som har valt till exempel ett samhällsvetenskapligt program med historieinriktning (tror inte att det finns, men borde öppnas om man gör om kriterierna enligt mina ideér) borde få kurser där det mesta går ut på att plugga in allt. De som har valt detta vill kanske råplugga.

 

Medan andra program som t.ex. Natur borde fokusera mer på logiskt tänkande och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med Xades åsikter på något sätt. Men jag tror inte att alternativet är att ta bort betygen utan att från grunden göra om kriterierna för betygen från att uppmuntra till "massinlärning" till att bli smartare. Kanske inte i grundskolan men senare då man har valt till gymnasiet. De som har valt till exempel ett samhällsvetenskapligt program med historieinriktning (tror inte att det finns, men borde öppnas om man gör om kriterierna enligt mina ideér) borde få kurser där det mesta går ut på att plugga in allt. De som har valt detta vill kanske råplugga.

 

Medan andra program som t.ex. Natur borde fokusera mer på logiskt tänkande och liknande.

Det är ju iof så det fungerar i praktiken idag, man kan välja att läsa bland annat filosofiska kurser om man inte vill läsa så mycket historia i gymnasiet i de valbara kurserna.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa inte att vi har en lösning, men vi har helt klart ett problem. Ett alternativ är att ge alla chansen att komma in på vissa utbildningar och sedan så kommer dem som inte klarar det att sållas ut. Till exempel läkare, ta in alla och så kommer dem som klarar utbildningen att bestå av kanske 60% av dem med alla MVG i gymnasiet och 40% av smarta personer utan toppbetyg och alla klarar det lika bra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...