Hoppa till innehåll

Betyg?

Gäst iNexcusablee

Rekommendera inlägg

Jag sa inte att vi har en lösning, men vi har helt klart ett problem. Ett alternativ är att ge alla chansen att komma in på vissa utbildningar och sedan så kommer dem som inte klarar det att sållas ut. Till exempel läkare, ta in alla och så kommer dem som klarar utbildningen att bestå av kanske 60% av dem med alla MVG i gymnasiet och 40% av smarta personer utan toppbetyg och alla klarar det lika bra :)

Så om någon struntar i att lära sig något i 12 år av grundskola och gymnasium, bara spelar PSP eller nått hela den tiden, vad ska vi göra med en sådan person, han/hon kommer ju garanterat bli arbetslös och en stor belastning för samhället, om vi inte ställer krav så får vi inget heller...

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Kort sagt: Resultatet vi får på prov är en betygsättning på hur mycket vi kommer ihåg till provdagen. Om vi sedan gömt bort allt är skit samma.

Det visar ju att vi har ett failande system. Varför plugga massa onödiga saker? Varför ska dem som gjort totalt värdelösa saker belönas före dem som gjort vettiga saker. Ska en kille som inte är så smart men som nöter in en massa mattetal och får bra på ett prov värderas och belönas mer än den som umgås med kompisar och utvecklas socialt?

Betyg visar bara att man pluggat inför något som oftast är värdelöst, vad tyder på att den personen skulle vara bättre på ett jobb?

Nu blir i alla prov på högskolan/universitet anonyma, man är registerad på en kod som den som rättar provet inte ser typ, ett steg framåt men fortfarande inte bra.

Att vara smart handlar inte om att kunna alla formler inom fysik, det handlar inte om att kunna massa fina ord eller vilka ämnen som reagerar med varandra i kemi. Att vara smart handlar om att kunna se lösningar, att kunna tänka snabbt och vara bra på att prata. Det handlar om att göra rätt val och ta för sig lagom mycket. Det handlar helt enkelt om att fungera i omvärlden och helst tjäna på det själv. Betyg visar inget om smarthet. Världen behöver smarta personer, inte råpluggade personer inom specifika ämnen. Smarta personer ska komma i första hand, vilket de inte gör i dagens system. Ner med betyg :)

Du har faktist jävligt rätt i det du säger.

Betyg mäter inte kunskap.

Sen tycker jag det ska bli en ändring i NO systemet. Hypoteser ska värderas mest, inte prov eller läxförhör.

För i kemi fysik och biologi handlar allt om hypoteser från början, med hjälp av det kommer man fram till något.

Känner en del som kan snacka grymt bra till rätta svaren på varje lektion, men bara för att den inte gjorde bra ifrån sig på provet som hade massa oviktiga frågor så får den max Godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sa inte att vi har en lösning, men vi har helt klart ett problem. Ett alternativ är att ge alla chansen att komma in på vissa utbildningar och sedan så kommer dem som inte klarar det att sållas ut. Till exempel läkare, ta in alla och så kommer dem som klarar utbildningen att bestå av kanske 60% av dem med alla MVG i gymnasiet och 40% av smarta personer utan toppbetyg och alla klarar det lika bra :)

Så om någon struntar i att lära sig något i 12 år av grundskola och gymnasium, bara spelar PSP eller nått hela den tiden, vad ska vi göra med en sådan person, han/hon kommer ju garanterat bli arbetslös och en stor belastning för samhället, om vi inte ställer krav så får vi inget heller...

Soad_token

Alla förtjänar väl en andra chans? Man är inte en sämre människa för att man är lat eller mindre smart. Vi behöver ett system där alla kommer in fast inte ut. Ge alla chansen till högskoleutbildningar etc. Man ska aldrig få slut på chanser, jag menar man kanske inte ville bli läkare när man var 16-17 men vill det när man är 20, då sabbar ens betyg ens framtid. Låt alla få chansen och låt dem smarta stanna kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla förtjänar väl en andra chans? Man är inte en sämre människa för att man är lat eller mindre smart. Vi behöver ett system där alla kommer in fast inte ut. Ge alla chansen till högskoleutbildningar etc. Man ska aldrig få slut på chanser, jag menar man kanske inte ville bli läkare när man var 16-17 men vill det när man är 20, då sabbar ens betyg ens framtid. Låt alla få chansen och låt dem smarta stanna kvar.

Jo men en av få motiveringar till att plugg är ju att man ska få ett bra betyg så en föräldrar inte blir arga och för att man har blivit lärd att det är viktigt. Alltså hur många tror du inte kommer missa sina chanser till att bli just läkare eller nått för att det har skitigt i skolan i många är och knappt kan stava sitt eget namn, än mindre förstå hur kroppen fungerar?

Vi måste lära oss grunderna för att kunna gå vidare och lära oss om mer avancerade saker som behövs för att bli läkare. Du kan inte komma till utbildningen utan att kunna något för att du har aldrig fått ett betyg, och har inte testats för hur mycket saker du kan inom bilogi t.ex. och efter som du inte vet att du suger på biologi så kör du på det ändå, du misslyckas och vad ska du göra då?

Då har man inte ens kunskapen till att bli kassa personal, pga att man sket i matten också. Iaf min poäng är att ställer vi inte krav får vi inget, visst att någon som kan en massa om vissa saker kanske bara får ett g pga. att inte orkar göra mer än bara g uppgifterna är ju inget bra då han värkar ha bristande/knappa kunskaper inom ämnet. Men hur ska vi annars mäta vilka kunskaper det har och hur bra är det socialt och med logiskt tänkande?

Och att ge alla en anda chans låter fint, men skulle det inte då vara bättre att låta folk plugga på komvux och sedan få göra om provet när man är bättre förbered (vilket man kan idag). För att låta alla komma in skulle till en början ställa till det seriöst, först:

Inga betyg

Inga betyg innebär att man inte vet vilka som vet var halspulsådern sitter, eller varför det är farligt att använda samma sprutor flera gånger.

Kvalité

Det här hänger ihop med betyg, hur vet du att du får en läkare med en bra utbildning och att han har pluggat de grejer som han måste för att kunna hjälpa dig när något händer? Med ditt system vet du inte det, för alla kommer ju får komma igenom, pga att ingen får betyg och ingen får underkänt.

Misslyckande

Om du kommer på ett bra svar till dom 2 första problemen så kommer det nu ett 3:e. Om man ändå på något sätt misslyckas med att bli utkastad pga. att man inte kan något så vad ska man göra då? Prova nästa utbildning, och om man misslyckas med den nästa låt oss säga att personen ifråga provar 5-6 utbildningar tills han/hon inser att han/hon inte kan ett skit och att han/hon kommer få söka jobb som städare eller kassa personal. Vem ska betala under de 5-9 åren kanske han/hon försöker med de olika utbildningarna? Jag menar det är ju inte som om skolan svämmar över med pengar eller nått.

OBS!

Jag vill inte få ett svar på det sista problemet("misslyckande") om jag inte får ett svar på de 2 första först.

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, alla kommer inte igenom högskolan, men alla kommer in på högskolan. Jag menar gymnasiebetyg, fast på högskolan kan det vara typ G eller IG, får man IG får man alltid testa igen.

Och om någon kan mer då? ska inte dom få kredit för det då?

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soad_token

Hur förtjänar man en andra chans om man medvetet slänger bort sin utbildning?

Och, detta system du talar om verkar vara perfekt för den nihilistiske tonårsrebellen som vägrar gå i skolan och sen ändå ska få allt de som faktiskt bryr sig om deras framtid får, så vad ska sporra folk att utbilda sig?

Jag kämpade mig igenom högstadiet för att få de poäng jag behövde för att komma in i gymnasiet jag går i nu, hur kul är det att se "Erik" med 4% närvaro få ungefär samma förutsättningar?

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Soad_token

Hur förtjänar man en andra chans om man medvetet slänger bort sin utbildning?

Och, detta system du talar om verkar vara perfekt för den nihilistiske tonårsrebellen som vägrar gå i skolan och sen ändå ska få allt de som faktiskt bryr sig om deras framtid får, så vad ska sporra folk att utbilda sig?

Jag kämpade mig igenom högstadiet för att få de poäng jag behövde för att komma in i gymnasiet jag går i nu, hur kul är det att se "Erik" med 4% närvaro få ungefär samma förutsättningar?

Alla förtjänar det, alla är vi människor. Man kan förändras och man kanske inte ville bli något som ung men vill det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, alla kommer inte igenom högskolan, men alla kommer in på högskolan. Jag menar gymnasiebetyg, fast på högskolan kan det vara typ G eller IG, får man IG får man alltid testa igen.

Och om någon kan mer då? ska inte dom få kredit för det då?

Soad_token

Skoj att du hoppade den här frågan Xade. =P

Alla förtjänar det, alla är vi människor. Man kan förändras och man kanske inte ville bli något som ung men vill det sen.

Svara gärna sen på den intresserad av att få reda på om inte folk förtjänar att bli belönade om det jobbar hårt och faktiskt kan mer, ska inte det synas då? Och hur ska man betala att man får göra om allt flera gånger, jag menar redan idag är ju studerande skuldsatta lång upp över öronen, och kommer betalat av sina skulder i 50-60 års åldern.

Soad_token

Redigerat av Soad_token
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför man måste börja med betygen i 8.an??

Antingen så börjar man med det i 7.an eller redan 1.an, för då har man mer chanser att utvecklas!

Hur lätt är det att få MVG på bara 2 år egentligen??

Fast iofs.. Då blir det ju för lätt och alla får lika bra betyg och så..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur lätt är det att få MVG på bara 2 år egentligen??

Att få MVG i HÖGSTADIET är ungefär lika svårt som att sätta på sig strumpor

Sant. Åtminstonde för vissa. Andra kanske har problem med det. IG är typ omöjligt att få. G får man när man inte gör något.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...