Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Blitzcat

Rekommendera inlägg

vägrar man att tjänstgöra(nu snackar jag i en riktig krigs situation)så ska det straffas med döden alt man slåss för sitt land och sina landsmän.Notera att det gäller krig och inte tjänstgöring i lumpen.

 

Så enligt dig ska alla tvingas ut i krig eller dö?

 

om ditt befäl bedrar mas avrättning av civila så faller det under krigsförbrytelser självklart ska du som vägrar inte straffas för detta då det står i konventionen att man inte får slakta/bränna ner hela byar bara för att man har tråkigt.

Tack, äntligen ett bra svar som jag har väntat på. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Exakt var sa jag det? Var det inte du som sa åt mig att läsa innan du skrev?

Du antydde det mycket starkt tidigare. Jag minns inte de exakta orden, men någon skrev om desertering och du kontrade det med ett exempel på befäl som beordrar slakt av oskyldiga människor. Jag påpekade det jag fann fel i detta exempel eftersom jag knappast tror att det händer hela tiden och du är av någon anledning onödigt aggresiv mot mig personligen.

 

Då undrar jag vad du gör i ett debatt forum, om du bara ska säga emot är det fel ställe att hänga på.

Men herregud! Läser du det jag skriver? Jag säger emot de andras argument och kommer sedan med egna, men ibland behövs det inte ens. Ett exempel:

"Låt oss säga att Obama äter en hamburgare, då är han korrumperad!"

"Det är irrelevant och fel."

Förstår du nu?

 

Återigen, definiera argument, du verkar ha en konstig syn på det. Sen har inte jag något med Xplits länk att göra, du undviker fortfarande argument genom att säga att "vi" inte har bra argument osv.

... ... ... ... Va? Det enda jag ser ifrån dig är anklagelser mot MIG! Inget som har med ämnet att göra: Dödsstraff.

 

Så du menar att du bara försöker säga emot mig för att du inte har något bättre för dig? Sen kan du förklara var vi har gått off topic, från var jag står så pratar vi om dödsstraff vid desertering.

Dessutom är det inte lätt att hålla en seriös debatt när motparten inte debatterar.

 

... Du skojar nu, va? Okej, låt mig ta något ur ditt inlägg.

"Då undrar jag vad du gör i ett debatt forum, om du bara ska säga emot är det fel ställe att hänga på."

Förklara vad det har med dödstraff att göra, snälla.

 

Ett annat exempel:

 

"Dessutom är det inte lätt att hålla en seriös debatt när motparten inte debatterar"

 

 

 

 

Men jag ger upp med dig nu, Dezen. Om du inte skriver något direkt om dödstraff tänker jag ignorera dig. Den här meningslösa diskussionen har pågått länge nog nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om ditt befäl beordrar mas avrättning av civila så faller det under krigsförbrytelser självklart ska du som vägrar inte straffas för detta då det står i konventionen att man inte får slakta/bränna ner hela byar bara för att man har tråkigt.

Tack, äntligen ett bra svar som jag har väntat på. :)

 

 

Ja om situationen kräver det.

 

edit:det ska stå beordrar inte bedrar ;)

Redigerat av Thug4Life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt var sa jag det? Var det inte du som sa åt mig att läsa innan du skrev?

Du antydde det mycket starkt tidigare. Jag minns inte de exakta orden, men någon skrev om desertering och du kontrade det med ett exempel på befäl som beordrar slakt av oskyldiga människor. Jag påpekade det jag fann fel i detta exempel eftersom jag knappast tror att det händer hela tiden och du är av någon anledning onödigt aggresiv mot mig personligen.

 

Då undrar jag vad du gör i ett debatt forum, om du bara ska säga emot är det fel ställe att hänga på.

Men herregud! Läser du det jag skriver? Jag säger emot de andras argument och kommer sedan med egna, men ibland behövs det inte ens. Ett exempel:

"Låt oss säga att Obama äter en hamburgare, då är han korrumperad!"

"Det är irrelevant och fel."

Förstår du nu?

 

Återigen, definiera argument, du verkar ha en konstig syn på det. Sen har inte jag något med Xplits länk att göra, du undviker fortfarande argument genom att säga att "vi" inte har bra argument osv.

... ... ... ... Va? Det enda jag ser ifrån dig är anklagelser mot MIG! Inget som har med ämnet att göra: Dödsstraff.

 

Så du menar att du bara försöker säga emot mig för att du inte har något bättre för dig? Sen kan du förklara var vi har gått off topic, från var jag står så pratar vi om dödsstraff vid desertering.

Dessutom är det inte lätt att hålla en seriös debatt när motparten inte debatterar.

 

... Du skojar nu, va? Okej, låt mig ta något ur ditt inlägg.

"Då undrar jag vad du gör i ett debatt forum, om du bara ska säga emot är det fel ställe att hänga på."

Förklara vad det har med dödstraff att göra, snälla.

 

Ett annat exempel:

 

"Dessutom är det inte lätt att hålla en seriös debatt när motparten inte debatterar"

 

 

 

 

Men jag ger upp med dig nu, Dezen. Om du inte skriver något direkt om dödstraff tänker jag ignorera dig. Den här meningslösa diskussionen har pågått länge nog nu.

 

 

Thug4life skrev att desertörer skulle avrättas, jag kontrade med "ordervägran -> desertering" du kontrade med att min jämförelse inte passade in, jag definierade en desertör, du började snacka om att jag pratade om massmord på oskyldiga, xplit svarar på ditt inlägg med ett bra argument, du börjar gå på om att hans argument inte är relevant och att det aldrig beordras mord på oskyldiga, jag tar ett exempel från första världskriget, du börjar säga att det inte är relevant och skrattretande, jag försöker få dig att komma med ett riktigt argument istället för att säga det vanliga "det är inte relevant" som jag har sett för många gånger de senaste sidorna, du börjar säga att du inte argumenterar du säger bara emot, du vänder mina "argument" till otrevliga kommentarer eftersom du uppenbarligen inte vågar hålla dig till mina riktiga argument om dödsstraffet för desertörer och sedan börjar du säga att jag har gått off topic.

 

Det jag vill ha sagt är att vartenda av mina argument och frågor har du undvikit för att istället gå på om hur elak jag är. Nej, det går inte att ha en seriös debatt med någon (dig) när den personen undviker alla ens argument.

 

Thug4Life: Så om Danmark anfaller Sverige och du tvingas stå i front ledet tycker du det är 100% rätt att du blir avrättad om du vägrar? Jag tycker du är lite väl sträng, i vissa fall förespråkar du en säker död.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja,man "vinner" inte ett krig utan uppoffringar,alla måste dra sitt strå till stacken och i den situationen så hade jag valt att slåss och hoppas på det bästa istället.

 

Krig är en såpass extrem situation att det kräver extrema åtgärder.Det borde vara varje medborgares skyldighet att stå upp för sitt land,sin kultur och sina landsmän .Sen kan man ju diskutera huruvida Sverige är värt att dö för eller ej.

 

Tillägg:jag ändrar min åsikter lite,Alla som deserterar ska självklart inte avrättas men det ska straffas med hårda straff mellan typ 40år-dödsstraff.Lika så gäller det våldtäkt och mord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja,man "vinner" inte ett krig utan uppoffringar,alla måste dra sitt strå till stacken och i den situationen så hade jag valt att slåss och hoppas på det bästa istället.

 

Krig är en såpass extrem situation att det kräver extrema åtgärder.Det borde vara varje medborgares skyldighet att stå upp för sitt land,sin kultur och sina landsmän .Sen kan man ju diskutera huruvida Sverige är värt att dö för eller ej.

 

Tillägg:jag ändrar min åsikter lite,Alla som deserterar ska självklart inte avrättas men det ska straffas med hårda straff mellan typ 40år-dödsstraff.Lika så gäller det våldtäkt och mord.

Tycker fortfarande du är hård, men att våldtäkt och mord kräver dödsstraff kan jag hålla med på till en viss del. Kan hålla med dig på krigsförbrytelser också, men desertering och ordervägran tycker jag inte ska vara alls lika strängt eftersom det kan finnas bra grunder till varför man gör som man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande du är hård, men att våldtäkt och mord kräver dödsstraff kan jag hålla med på till en viss del. Kan hålla med dig på krigsförbrytelser också, men desertering och ordervägran tycker jag inte ska vara alls lika strängt eftersom det kan finnas bra grunder till varför man gör som man gör.

Problemet jag ser med att införa dödsstraff för desertering är att det måste finnas någon som bedömer graden av brottet. T.ex. så är det skillnad på att vägra bränna ner en oskyldig by och att fega ur ett krig.

 

Som sagt så måste någon bedöma hur allvarligt brottet är, problemet är då att man kan välja att kalla allt för ordervägran och straffa det lika hårt.

 

Det är lite svårt att förklara. Så jag ska försöka illustrera det såhär:

 

Person A har befäl över person B och person C.

 

A beordrar B att döda en oskyldig person, B vägrar.

 

A beordrar C att gå ut i ett krig eller liknande (något som det var meningen att C skulle göra), C vägrar.

 

 

Om vi nu säger att A får bestämma straffet för B och C så kommer han inte ge ett mildare straff till B eftersom det var "humant", ingen av de lydde ju hans order ur hans synvinkel.

 

Ser ni vart jag vill komma?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande du är hård, men att våldtäkt och mord kräver dödsstraff kan jag hålla med på till en viss del. Kan hålla med dig på krigsförbrytelser också, men desertering och ordervägran tycker jag inte ska vara alls lika strängt eftersom det kan finnas bra grunder till varför man gör som man gör.

Problemet jag ser med att införa dödsstraff för desertering är att det måste finnas någon som bedömer graden av brottet. T.ex. så är det skillnad på att vägra bränna ner en oskyldig by och att fega ur ett krig.

 

Som sagt så måste någon bedöma hur allvarligt brottet är, problemet är då att man kan välja att kalla allt för ordervägran och straffa det lika hårt.

 

Det är lite svårt att förklara. Så jag ska försöka illustrera det såhär:

 

Person A har befäl över person B och person C.

 

A beordrar B att döda en oskyldig person, B vägrar.

 

A beordrar C att gå ut i ett krig eller liknande (något som det var meningen att C skulle göra), C vägrar.

 

 

Om vi nu säger att A får bestämma straffet för B och C så kommer han inte ge ett mildare straff till B eftersom det var "humant", ingen av de lydde ju hans order ur hans synvinkel.

 

Ser ni vart jag vill komma?

 

Förstår vart du vill komma, men jag hoppas du är medveten om att jag har samma åsikt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande du är hård, men att våldtäkt och mord kräver dödsstraff kan jag hålla med på till en viss del. Kan hålla med dig på krigsförbrytelser också, men desertering och ordervägran tycker jag inte ska vara alls lika strängt eftersom det kan finnas bra grunder till varför man gör som man gör.

Problemet jag ser med att införa dödsstraff för desertering är att det måste finnas någon som bedömer graden av brottet. T.ex. så är det skillnad på att vägra bränna ner en oskyldig by och att fega ur ett krig.

 

Som sagt så måste någon bedöma hur allvarligt brottet är, problemet är då att man kan välja att kalla allt för ordervägran och straffa det lika hårt.

 

Det är lite svårt att förklara. Så jag ska försöka illustrera det såhär:

 

Person A har befäl över person B och person C.

 

A beordrar B att döda en oskyldig person, B vägrar.

 

A beordrar C att gå ut i ett krig eller liknande (något som det var meningen att C skulle göra), C vägrar.

 

 

Om vi nu säger att A får bestämma straffet för B och C så kommer han inte ge ett mildare straff till B eftersom det var "humant", ingen av de lydde ju hans order ur hans synvinkel.

 

Ser ni vart jag vill komma?

 

Har egentligen ingen riktig koll krigsförbrytelser och vem som dömmer soldater. Men det är väl inte befälen? Domen avgörs väl i en domstol?

 

[EDIT]

Ändrade bara stavfel ;D

Redigerat av xpliT
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alla brott som sker utreds av en militär dom stol som bestämmer straffet.

 

Jag ska göra mig tydlig.Ska man införa dödsstraff så ska man vara 200% säker på att den åtalade är den skyldiga.

 

bara för att man vägrar strida så ska man självkart inte avrättas,precis som i freds tid ska en domstol bedöma straffet och då kan man straffas med döden i vissa fall vid exempelvis,desertering,krigsförbrytelser,förräderi,våldtäkt och mord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...