Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Blitzcat

Rekommendera inlägg

Det är skillnad på civil eller släktingar, speciellt hela släkten.

alltså enda gången något sådant händer är typ i krig eller vid extrema pandemier som pesten på 1400-talet. så jag fattar inte varför ni tjatar om det irrelevanta exemplet.

 

Att använda överdrivna exempel är att visa att man har rätt i mindre skala.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 585
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Om det hade varit en olyckshändelse så skulle jag kunna acceptera det, men inte om det gällde ett kallblodigt mord. Om man inte sätter stopp för den där sjuka människan så kan det ju resultera i fler förlorade liv, är det värt det?

finns en risk med allt, vilka värderingar ges till folket om regeringen börjar avliva folk? Sen brukar det finnas flera sätt att lösa ett problem på. "kallblodiga mord" (tillsammans med alla andra mord) skall enligt mig inte straffas, utan behandlas i det avseende att mördaren får hjälp, eftersom det är något fel på den personen i det avseendet att det ej är ett hållbart levnadssätt för den mänskliga populationen.

 

Helt rätt, håller med till 100%

 

Hur kan man leva i ett land som lagligt dödar folk? I ett land där regeringen tillåter det. Det brukar inte gå så bra för såna länder...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag inte skulle gilla dödsstraff är som några skrev ovan att man ger "en grupp" (kalla det vad ni vill) rätten att lagligt döda andra. Jag tycker inte det är särskillt fel att seriemördare dör, men som sagt är problemet att man måste låta någon ha kontroll över den makten och det är inget som jag skulle vilja ge till en människa.

Redigerat av Mezox
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frodo: It's a pity Bilbo didn't kill him when he had the chance.

Gandalf: Pity? It was pity that stayed Bilbo's hand. Many that live deserve death. Some that die deserve life. Can you give it to them, Frodo? Do not be too eager to deal out death in judgment. Even the very wise cannot see all ends. My heart tells me that Gollum has some part to play yet, for good or ill before this is over. The pity of Bilbo may rule the fate of many.

 

Ett av de bästa filmcitaten jag har hört. för dem som inte klarar av parallellen så byt ut "bilbo" mot "staten" och "gollum" mot "mördaren" eller vad det nu är.

 

citatet är så bra dels för att det beskriver att man inte ska vara så snabbt med att vilja ta liv när man inte kan ge liv (och då menar jag inte genom att föda barn), och dels för att även någon som i nuläget verkar väldigt "dålig" kan göra något väldigt bra framöver, kanske t.o.m. något som är "mer bra" än det "dåliga" var "dåligt".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som är för dödsstraff har ju så mycket dubbelmoral att det inte finns.

 

Hur kan man ena stunden tycka att dödande är fel (mord) och andra stunden tycka dödande är rätt (dödsstraff). Om dödsstraff ska vara lagligt ska alltså mord vara lagligt också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som är för dödsstraff har ju så mycket dubbelmoral att det inte finns.

 

Hur kan man ena stunden tycka att dödande är fel (mord) och andra stunden tycka dödande är rätt (dödsstraff). Om dödsstraff ska vara lagligt ska alltså mord vara lagligt också.

Hur kan man ena stunden tycka det är fel att låsa in någon i källaren i 5 år och andra stunden tycka att det är rätt med fängelse?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som är för dödsstraff har ju så mycket dubbelmoral att det inte finns.

 

Hur kan man ena stunden tycka att dödande är fel (mord) och andra stunden tycka dödande är rätt (dödsstraff). Om dödsstraff ska vara lagligt ska alltså mord vara lagligt också.

Hur kan man ena stunden tycka det är fel att låsa in någon i källaren i 5 år och andra stunden tycka att det är rätt med fängelse?

 

Enorm skillnad mellan en källare och ett fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"I somras besökte Europarådets kommitté mot tortyr och omänsklig behandling (CPT) polismyndigheter, häkten, fängelser, psykiatriska kliniker och ungdomshem. Häromdagen anlände den slutgiltiga rapporten till regeringen. Den innehåller mycket hård kritik på en mängd punkter."

 

Bland annat så isolerar vi tydligen fångar allt för lång tid.

 

Ett hotell som får hård kritik av en kommitté mot tortyr och omänsklig behandling? Jag skulle inte vilja bo där i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...