Dave37 Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Det är ingen kass jämförelse. Varför skulle det vara dubbelmoral med dödsstraff när det tydligen inte är dubbelmoral när det gäller andra brott?Håller med Mezox, hans liknelse/jämförelse är en av de mest högkvalitativa jag sett på länge. bort med alla former av "öga för ett öga"-idéer, det är endast destruktiva. Mezox för min talan tills vidare. ;: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Jag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Det är ingen kass jämförelse. Varför skulle det vara dubbelmoral med dödsstraff när det tydligen inte är dubbelmoral när det gäller andra brott? Håller med Mezox, hans liknelse/jämförelse är en av de mest högkvalitativa jag sett på länge. bort med alla former av "öga för ett öga"-idéer, det är endast destruktiva. Mezox för min talan tills vidare. ;: ^ Efter det här vet inte ens jag vems sida jag står på. Jag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare? Tanken var att dödsstraff skulle vara lika moralisk/omoralisk som fängelsestraff. Min poäng var egentligen att eftersom de flesta tycker att fängelsestraff inte är omoraliskt så bör de inte tycka dödsstraff är det. Jag är inte för dödsstraff men detta är p.g.a. jag inte vill ge någon auktoriteten att döda någon annan och inte för att jag tycker det är omoraliskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Poliser och militärer då? De har ju auktoritet att döda någon om de finner det nödvändigt. Är det skillnad på om en polis skjuter ihjäl en brottsling och på om staten dödar brottslingen? Eller ja, militärers auktoritet gäller ju bara i krig/konflikter men du fattar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Bekymret med dödsstraff är väl att det är enklare att mörklägga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Är det skillnad på om en polis skjuter ihjäl en brottsling och på om staten dödar brottslingen?Nej. Polisen/"försvaret" jobbar för staten, alltså är det faktiskt ingen som helst skillnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Garone Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Jag har ingen aning om vilken sida Mezox står just nu. Argumenterar du för att man lika gärna kan ha dödsstraff bara för att det hänt ett fåtal gånger att någon har låst in sin fru/whatever i källaren, eller argumenterar du för att det inte borde finnas straff alls för frihetsberövare? Tanken var att dödsstraff skulle vara lika moralisk/omoralisk som fängelsestraff. Min poäng var egentligen att eftersom de flesta tycker att fängelsestraff inte är omoraliskt så bör de inte tycka dödsstraff är det. Jag är inte för dödsstraff men detta är p.g.a. jag inte vill ge någon auktoriteten att döda någon annan och inte för att jag tycker det är omoraliskt. Då är vi ju på samma sida så jag förstår inte varför vi argumenterar mot varandra. :S Angående militären: När det är krig så är ju båda sidorna beväpnade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 mördare brukar oftast också vara beväpnade, så hur det är relevant förstår jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sinclair Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Vad tycker ni om livstids fängelse då? Är det mer humant än dödsstraff? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chagi Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Poliser och militärer då? De har ju auktoritet att döda någon om de finner det nödvändigt.Alla har rätt att döda om det är nödvändigt. dvs självförsvar Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Fast polisens befogenheter översträcker ju de som civila har i form av nödvärn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 11 Maj 2010 Rapport Dela Skrivet 11 Maj 2010 Det spelar ingen roll om det är tillåtet eller inte, fruktar du för ditt liv kommer du att undanröja källan till den fruktan oavsett vad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.