Hoppa till innehåll

Israel Vs Palestina - Finns Det En Lösning?


MentalogisT
 Dela

Rekommendera inlägg

Hatet mot Israel och israeler är extremt utbrett i mellanöstern.

Kan ju vara för att marken som Israel senare grundades på köptes upp av den Judiska Nationalfonden, icke-judar (d.v.s araberna som hade något att säga till om saken) bannlystes.

FN godkände allt, trots att samtliga arabländer runtom sade emot.

 

Nu har palestinaområdet reducerats till en liten ockuperad plätt, omgiven av israeliska blockader och annat.

Runtom sitter *vissa* och skriker antisemit till de som inte tycker att Israel har rätt att göra detta.

 

Jerusalem, en av arabernas heligaste städer, är ju nu erövrat av Israel.

 

Jag kan inte förstå hur man kan stödja Israel egentligen, vad hade dom för rätt att göra detta? Palestinierna är extremt utsatta till följd av detta men det ursäktas med att Israel tydligen ska ha rätt att existera. Som nämnt så bryter ju Israel konstant mot internationella lagar om det behagar, eller varje inte nämna dom där 150 bosättningarna på ockuperad mark...

Kort sagt, de erövrar arabiska områden.

 

Men så blir det väl när man har Farbror USA bakom sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 377
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Fan,skrev ett långt jävla inlägg men så råkade jag trycka på bakåt.

 

Jag svarar sen när jag är på bättre humör.

 

 

Det verkar inte bara vara Israelerna som går på Civilbefolkningen i Gaza.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3769374

 

Men det är väl bara Israelisk Propaganda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hatet mot Israel och israeler är extremt utbrett i mellanöstern.

Kan ju vara för att marken som Israel senare grundades på köptes upp av den Judiska Nationalfonden, icke-judar (d.v.s araberna som hade något att säga till om saken) bannlystes.

FN godkände allt, trots att samtliga arabländer runtom sade emot.

 

Nu har palestinaområdet reducerats till en liten ockuperad plätt, omgiven av israeliska blockader och annat.

Runtom sitter *vissa* och skriker antisemit till de som inte tycker att Israel har rätt att göra detta.

 

Jerusalem, en av arabernas heligaste städer, är ju nu erövrat av Israel.

 

Jag kan inte förstå hur man kan stödja Israel egentligen, vad hade dom för rätt att göra detta? Palestinierna är extremt utsatta till följd av detta men det ursäktas med att Israel tydligen ska ha rätt att existera. Som nämnt så bryter ju Israel konstant mot internationella lagar om det behagar, eller varje inte nämna dom där 150 bosättningarna på ockuperad mark...

Kort sagt, de erövrar arabiska områden.

 

Men så blir det väl när man har Farbror USA bakom sig.

 

Jerusalem som är judarnas heligaste plats skulle tilldelats Israel enligt FN's delningsplan då Jerusalem haft en judisk majoritet i snart 200 år, men Jordanien erövrade det i kriget 1948 och ockuperade området tills dess att Israel återtog det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jordanien fick ju så jäkla mycket spö av Israel, så det är inte anledningen till att Israel har rätt och ta majoriteten av marken.

 

Inget land efter 1900 talet skulle någonsin få ett land pga religiösa anledningar, så varför just Israel?

Judarna kanske levde i majoritet, men samtidigt självständigare än resten av världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va? menar du efter år 1900 eller 1900-talet.

 

Israel grundades såvitt jag vet 1948,efter 1900-talet är ju typ 62 år senare.

 

Förresten finns det ens en sådan lag?

 

Vem bestämmer vem som har rätt att bo var?

 

Varför har alla snöat in sig på att Israel inte har rätt att existera?

 

Om man vill lösa konflikten är det inte bättre att försöka få folket där nere att samsas?

 

Så länge en sida säger att den andra ska förintas så kommer konflikten knappast lösas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fan,skrev ett långt jävla inlägg men så råkade jag trycka på bakåt.

 

Jag svarar sen när jag är på bättre humör.

 

 

Det verkar inte bara vara Israelerna som går på Civilbefolkningen i Gaza.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3769374

 

Men det är väl bara Israelisk Propaganda.

Hade du klickat framåt hade ditt inlägg varit sparat lol
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vafan har du inte läst tråden eller?

 

Jo men jag trodde ärligt talat inte folk ville förinta Israel pga dom sakerna.

 

Israels grundande och existerande är inte mer blodigt än något annat lands.

 

Varför inte frånta Tysklands rätt till existens,eller varför inte Frankrikes eller USAs.

Alla dom länderna har mer oskyldigt blod på sina händer än Israel.

 

 

Förresten läste jag att 40 dödats och över 80 skadats i Afghanistan när talibanerna bombade ett bröllop.

Konstigt att svensk media inte tar upp det mer.

Edit:Det var som fan det var med på Rapport.

Nu väntar jag bara på lite fördömanden mot Talibanerna från lite olika organisationer.

 

Fan,skrev ett långt jävla inlägg men så råkade jag trycka på bakåt.

 

Jag svarar sen när jag är på bättre humör.

 

 

Det verkar inte bara vara Israelerna som går på Civilbefolkningen i Gaza.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3769374

 

Men det är väl bara Israelisk Propaganda.

Hade du klickat framåt hade ditt inlägg varit sparat lol

 

Nej det var just det det inte var.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo men jag trodde ärligt talat inte folk ville förinta Israel pga dom sakerna.

 

Israels grundande och existerande är inte mer blodigt än något annat lands.

 

Varför inte frånta Tysklands rätt till existens,eller varför inte Frankrikes eller USAs.

Alla dom länderna har mer oskyldigt blod på sina händer än Israel.

 

 

Förresten läste jag att 40 dödats och över 80 skadats i Afghanistan när talibanerna bombade ett bröllop.

Konstigt att svensk media inte tar upp det mer.

Edit:Det var som fan det var med på Rapport.

Nu väntar jag bara på lite fördömanden mot Talibanerna från lite olika organisationer.

Det är skillnad på nu och 1500-talet, man kan inte bara storma in och ta en plätt. Saker är "moderniserade", man kan inte hoppa tillbaka 500 år i utvecklingen för att rättfärdiga en blodig etablering utav en religiös stat. Det hela känns barbariskt och smått efterblivet.

 

Förresten, vad in i helvete har talibaner med någonting att göra? Senaste gången jag kollade var de en terror-organisation och inte en militärmakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

USA och Tyskland har en ganska blodig 1900-tals historia.

Plättarna har erövrats av Israel i de krig som ständigt bryter ut när ett närliggande arabland bestämmer sig för att anfalla utav någon konstig anledning.

Palestina och Gaza är väl inte ens ockuperade av Israel?

 

Religiös stat? Jag tror inte Israel är mer religiös en någon annan stat speciellt inte i mellanöstern.

Som sagt mer eller mindre alla länder är upprättade på lidande och döpta i blod Israel är inget undantag.

 

Talibanerna har inget med det här att göra,anledning till att jag tog upp det är att svensk media skriker varje gång Israel,USA eller något Västeuropeiskt land begår misstag.

Men när någon organisation spränger 40 människor i luften är dom tysta.

Talibanerna är väl ingen direkt terroristorganisation utan ett gäng politiskt/religiösa fåntrattar i Afghanistan/Pakistan.

Om dom är militär makt?Ja dom hade ju trots allt makten i Afghanistan 1996-2001.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...