Hoppa till innehåll

Skulle Du Kunna Tänka Dig Att Göra Tjänster Gratis?


admin
 Dela

Rekommendera inlägg

Tjenare,

 

Sitter och håller på med ett litet projekt och tänkte höra lite med er vad ni tycker och tänker i följande frågor:

 

- Skulle du kunna tänka dig att lägga in en "god gärning" på en hemsida? En god gärning = T.ex. "Jag är bra på att spela gitarr och lär gärna ut ifall någon är intresserad"

 

- Ifall någon annan har lagt ut "Jag är bra på att spela gitarr och lär gärna ut ifall någon är intresserad", skulle du kunna tänka dig att ta kontakt med personen?

 

- Övriga tankar/ideér kring detta?

 

Tanken är att de "goda gärningarna" skall utföras gratis, dvs att man gör det för att man gillar det.

 

Bästa och utförligaste feedback som kommer in senast kl 15.00 imorgon belönas med en trisslott värd hela 25kr ;) Reserverar mig för att spara trisslotten ifall det kommer in för lite feedback. Skriv så mycket som möjligt och fundera gärna en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle nog kunna ge ut tjänster gratis, om jag t.ex lär någon något så kan ju denna bli glad, och då kan denna person lära det till en annan person medan jag har lärt någon annan och då har 2 personer till lärt sig, och sen kan alla lära en så det dubblas, och då kan till slut tack vare mig jätte många blivit glada...

 

 

 

Jag skulle nog kunna ta emot en sådan tjänst, men jag skulle ha någon med mig de första gångerna, för säkerhetens skull... Och när jag lärt mig blir jag glad för att jag kan det då, och sen kan jag lära någon så denne blir glad, och då kan personen jag lärt lära någon annan så den blir glad, ungefär samma sak som att jag skulle kunna ge en sådan tjänst...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt hur det här är tänkt, är det över forumet i någon tråd man har skapat, eller är det genom att träffas och lära ut grejor.

 

Hur som helst så hade jag väl kunnat göra båda, att träffa nån härifrån är väl inga större problem då dom flesta är ganska unga. Sen är jag ganska naiv också, så skulle nog inte vara några problem.

 

Har folk intresse så är det ju rätt kul att lära ut, och skulle det "vara ett helvete" så är det väl inget problem att strunta i det heller.

 

Frågan är väl hur detta ska genomföras, kan bli rätt osmidigt, samtidigt som det för vissa kan bli rätt kul och kanske ge nya vänner. Men det beror som sagt på en hel del faktorer.

 

Med bra genomförande kan nog detta bli riktigt lyckat, dock vet jag inte om fuska.se är rätt plats. Beror på hur seriöst medlemmarna tar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som Ozoon så tycker jag att det är lite oklart kring vad som exakt menas med detta. Dock så tror jag nog att jag kanske skulle kunna tänka mig att hjälpa folk genom att lära ut lite saker gratis. Att hjälpa människor är ju alltid trevligt, och jag tycker nog att det här är ett bra initiativ (dock lite oklart, som sagt). Huruvida folk kommer vilja ställa upp på detta tror jag är svårt att avgöra i nuläget då man oftast vill ha mer information om vad som kommer att krävas och hur det hela kommer att gå till väga.

 

Om det skall genomföras på fuska.se så kanske en ny forumdel där folk kan be om hjälp med olika saker kunde vara en bra idé. De personer som vill ställa upp kan sedan kontakta vederbörande via PM eller kanske till och med i tråden.

 

Dock så undrar jag vad skillnaden kommer att bli. I nuläget så frågar folk om hjälp på forumet hela tiden, och oftast så får de svar av personer som hjälper till helt gratis och frivilligt. På vilket sätt skiljer sig det här nya projektet mot hur det har varit tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle väl funka, de som är här som moderatorer och hjälper sidan gör det ju gratis och jag kan tänka mig att många skulle vilja på att bli moderator. Denna funktionen finns i princip redan, någon skriver om hjälp i Dator-forumet, någon som är duktig på datorer hjälper den personen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha mer information om vilka sidor det är och var vinsten ligger, om någon annan tjänar pengar på att jag hjälper på något sätt. annars tycker jag det låter som en bra idé. är gärna med och lär ut vad jag kan. i mån om tid givetvis. :)

 

Usch nej, tar bara tid och energi att lära ut en massa saker gratis. Skulle vart bättre om man fick betalt.

går det fortare och kräver mindre energi om man får betalt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låter jätteroligt, och spännande :D Folk med olika intressen och erfarenheter som byts hit och dit. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att lära ut till andra av mina egna kunskaper- Och definitivt vara intresserad av att lära mig nytt av andra.

 

Idén som du gett oss den nu är ju väldigt simpel och vi har inte fått några detaljer på hur det kommer att se ut. Kommer det finns korta introduktioner och sedan ett "Intresserad? Kontakta mig på [email protected]"? Tror nog att lyckas man integrera det till en hemsida där medlemmar via sidan lär och lär ut, så kommer chansen att konceptet faktiskt lyckas öka enormt. Förklaringen är ju att folk ogärna blir personliga med grejer som de egentligen inte får något tillbaka för. Att hålla det hela inom ramen av en enkel hemsida där folk faktiskt väljer när de vill 'undervisa' (Till skillnad från om man skulle ta kontakt via mail eller msn, då folk kommer känna sig tvingade att lära ut när de inte kommit på eget initiativ).

 

Nyckeln till att lyckas är ju att se till att personen som lär ut har kontroll över när och hur de gör det. Ingen kommer anmäla sig frivilligt att lära ut närsomhelst på dygnet ständigt. Personen ska kunna känna att "Nu är jag på humör att frivilligt lära ut av mina kunskaper", och då kunna besöka sidan, logga in och köra igång helt enkelt.

 

Poängsystem istället för betalning? "Teacher ranking"? Illusionen av att du får något tillbaka när du lär ut. - Äsch, kastar bara omkring idéer nu.

 

Konceptet är ju toppen - Det vet du nog redan som postat det här. Är inte helt hundra på vad det är du vill ha ut från Feedbacken? Vet själv inte heller om det är menat att göras som en helt ny sida, integreras med fuska.se och inte heller om det hela sker i verkligheten. Isåfall kommer hela idén fallera. Du kan omöjligtvist få något rullandes där folk ger ut tjänster gratis i verkligheten.

Redigerat av Tolin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar som vissa andra om det är meningen att hjälpen ska ges över nätet? I så fall så skulle jag helt klart kunna tänka mig att hjälpa folk med det jag är bra på. Jag är däremot mindre villig att träffa andra som jag inte känner i verkliga livet för att få hjälp/hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar som vissa andra om det är meningen att hjälpen ska ges över nätet? I så fall så skulle jag helt klart kunna tänka mig att hjälpa folk med det jag är bra på. Jag är däremot mindre villig att träffa andra som jag inte känner i verkliga livet för att få hjälp/hjälpa.

 

Bara för att förtydliga så handlar det om att hjälpa i verkligheten eller IRL om man vill säga så och att göra det gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...