Hoppa till innehåll

Spöken


fjarten
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 173
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

  • 3 veckor senare...

rugbymöss FTW!

 

kom o tänka på en sak som hände på min skola för några år sen... jag va sist i omklädningsrummet (och de gillar nt jag) och höll på att ta på mig fort o gjorde allt sånt. sen när jag reste mig o skulle gå så hörde ja nåt i duschen, så jag gick snabbare. sen PRECIS innan jag stängde dörrn så svär jag på att de lät som någon som gick jätte snabbt ut ur duschen och mot mej, men jag såg inget. jag va ju typ 8 så jag blev livrädd och sprang. och jag lovar att det nt va nån annan där, för jag va sist ut ur duschen och alla andra hade redan börjat ta på sej då! vad kunde de va???

Kan ha varit trycket i duschslangen/-munstycket som gick ur så att det rann ut en del vatten som lät lite grann som fotsteg. Sen att du inte gillade det gör ju att du antagligen "övertolkar" saker till att bli mer läskiga.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag tror inte på spöken eller några andliga väsen. Jultomten, religion, och påskharen är jag inte heller tillräckligt dum för att tro på. *No offence*

Jag tror vi alla kan komma överens om att jultomten och påskharen inte existerar. Är man "dum" bara för att man har haft vad man tror kan vara en övernaturlig upplevelse?

 

Och de som inte har haft en övernaturlig upplevelse tror faktiskt ofta inte på spöken heller. Man måste vara med om det för att man ska kunna tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jultomten tror jag på, men att han har funnits.

För jag läste om en kille som gav gåvor till folk som behövde dom. tex en tjej som skulle gifta sig, men familjen hade inga pengar.

Då kom denhär killen och lämnade lite kosing utanför dörren till familjen.

När man sedan såg han på bild, var han rödklädd med vitt skägg, inte stort, men lite halvt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror vi alla kan komma överens om att jultomten och påskharen inte existerar. Är man "dum" bara för att man har haft vad man tror kan vara en övernaturlig upplevelse?

 

Och de som inte har haft en övernaturlig upplevelse tror faktiskt ofta inte på spöken heller. Man måste vara med om det för att man ska kunna tro.

Hur definierar du "övernaturligt"?

 

Jultomten tror jag på, men att han har funnits.

För jag läste om en kille som gav gåvor till folk som behövde dom. tex en tjej som skulle gifta sig, men familjen hade inga pengar.

Då kom denhär killen och lämnade lite kosing utanför dörren till familjen.

När man sedan såg han på bild, var han rödklädd med vitt skägg, inte stort, men lite halvt.

Antar att du syftar på Nikolaus?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_%28helgon%29

 

Jultomten har inte alltid varit röd och tjock. Om man frågar någon som växte upp under -30/-40-talet så minns de sin barndomstomte antagligen som en grå och sträng man. Kanske var ännu tidigare, jag är inte helt säker. Enligt ryktet ska den röda dräkten ha uppkommit i samband med Coca-cola reklamerna innan jul, men jag har ingen källa på det.

 

Men det är klart att jultomten inte finns, vi säger ju inte att Neo från matrix finns bara för att han är inspirerad av den historiska personen Jesus, om nu Jesus verkligen är historisk (vilket kan diskuteras i en annan tråd).

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur definierar du "övernaturligt"?

Övernaturligt (som jag tolkar det) är något som vetenskapen inte lyckats bevisa, eller något som vi människor inte känner oss vana vid. Ser du en ko så ser du att det är en ko och att du vet att den finns. Ser du en konstig glimt i ditt vardagsrum så kan det vara ett spöke eller en vanlig ljuskatt, fast det vet du inte, alltså övernaturligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ser du en konstig glimt i ditt vardagsrum så kan det vara ett spöke eller en vanlig ljuskatt, fast det vet du inte, alltså övernaturligt.

Vad är det exakt som är övernaturligt i det scenariot? Om det var en lampa som blinkade så låter det som du menar att den lampan är övernaturlig.

 

Jag skulle säga att man inte har tillräckligt mycket grund för att kunna bedöma var glimten kom ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Övernaturligt (som jag tolkar det) är något som vetenskapen inte lyckats bevisa, eller något som vi människor inte känner oss vana vid. Ser du en ko så ser du att det är en ko och att du vet att den finns. Ser du en konstig glimt i ditt vardagsrum så kan det vara ett spöke eller en vanlig ljuskatt, fast det vet du inte, alltså övernaturligt.

Det verkar konstigt att dålig observation skulle leda till att något kallas för övernaturligt. Jag menar, om jag tar av mig mina glasögon och tittar på en text som jag inte kan läsa blir väl ändå inte texten övernaturlig? varje liten händelse som sker måste väl knappast dokumenteras vetenskapligt för att säkerhetsställa att någon inte är paranormalt. I så fall är i stort sätt allt övernaturligt eftersom vi sällan observerar något så tydligt som vetenskapen tydligen gör.

 

Hur vet man att det är en ko då? något kan väl inte vara övernaturligt/inte övernaturligt baserat på hur säker man är på sin sak, hur god magkänsla man har. när jag var på Madame Tussaud till exempel var jag stundtals osäker på om kroppen framför mig var en docka eller människa, är det då ett övernaturligt fenomen jag har beskådat?

 

Min poäng här är att det är ok att säga att man inte vet vad något är, man måste inte börja försöka förklara det med en massa mumbo-jumbo.

 

1:23 - 2:16

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...