Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

...men skojar du eller? :|

 

Kungen sitter ju knappast på slottet och rullar tummarna de dagarna på året det inte är nationaldag. Han arbetar otroligt mycket med alla möjliga saker. Antagligen så arbetar han mer timmar per vecka än vad någon av oss någonsin kommer göra.

 

Framförallt så representerar han Sverige och monarkin när han reser runt hela världen, och Sverige på diverse olika saker. Jag skulle sätta allt jag äger och har på att de som säger "men han åker ju bara runt och skakar hand" inte skulle klara en vecka som kung.

Jag tror du har helt rätt.

 

Angående bäckerna om kungen och allt skit han har hållit på med (inte en aning om vad som är sant), kan jag tycka att jag skiter väl fan i vad han gör. Åt helvete med honom. Men då tänker jag på att han är ju fan kung, det är baksidan av att vara kung. Alltid hålla ansiktet och händerna rena, inget festande eller annat oansenligt. Jag tycker att han ska leva upp till förväntningarna han har på sig, just för att han är kung. Staten ska inte mosa in pengar i käften på honom som han sen kan spendera hur han vill utan att tänka på konsekvenserna. Han är kung, han är född in i rollen, jEte orättvist tycker grinjönsar över hela nätet, och därför ska han också leva upp till kraven han har på sig. Jag tycker böckerna som släppts om hans liv visar ganska tydligt att det inte bara är en dans på rosor, och det tycker jag inte att det ska vara.

Redigerat av dirtman
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tycker att eftersom han är just KUNG med alla förmåner de innebär så måste han ju få lov att utnyttja dem. Vi lever i ett fritt land och han får lov att göra vad han vill så länge det inte bryter mot någon överenskommelse. Jag hade gått på strippklubb och kört för fort hela tiden om jag varit kung, bara för att jag hade kunnat och för att jag förmodligen hade känt mig pressad och övervakad.

 

Men å andra sidan, som jag sagt, tycker inte jag vi ska ha monarki över huvud taget. Eftersom att vara kung inte är något riktigt yrke så kan man heller inte ställa massa krav på honom som man kan på en vanlig anställd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att eftersom han är just KUNG med alla förmåner de innebär så måste han ju få lov att utnyttja dem. Vi lever i ett fritt land och han får lov att göra vad han vill så länge det inte bryter mot någon överenskommelse. Jag hade gått på strippklubb och kört för fort hela tiden om jag varit kung, bara för att jag hade kunnat och för att jag förmodligen hade känt mig pressad och övervakad.

 

Men å andra sidan, som jag sagt, tycker inte jag vi ska ha monarki över huvud taget. Eftersom att vara kung inte är något riktigt yrke så kan man heller inte ställa massa krav på honom som man kan på en vanlig anställd.

Bara för att man är kung så står man inte över lagen, i alla fall inte år 2011.

Hellre slösa massa pengar på ett kungahus än på en president eller dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De kan åtalas när deras mandatperioder är slut och på så sätt ändå ställas till svars för sina handlingar. Dessutom kommer de straffas genom att de förlorar stöd av folket om de begår brott. Sahlin blev ju av med ministerposten bara för att hon handlade i mataffären med fel konto liksom. Inga politiker som begår grövre brott får sitta kvar i Sverige.

 

Om kungen skulle köra över era barn när de är på väg till skolan skulle han inte ens kunna åtalas, och det kommer han aldrig kunna göra eftersom att han innehar sitt ämbete på livstid. Han behöver inte heller folkets stöd för att sitta kvar. STOR skillnad.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller med dig Mumutio, förutom att kungen visst behöver folkets stöd, bara inte alls lika mycket som politiker gör.

Om han skulle köra över en massa barn med flit skulle alla troligen vara eniga om att avsätta honom, och då kan nog inte så många lagar hindra nånting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo visst i praktiken skulle han ju bli avsatt om han gjorde massa grovt olagliga grejer hela tiden, men officiellt kan han inte det. Det är ju det som det innebär att vara kung: att man inte kan bli avsatt utan är det på livstid.

 

Därför är det så löjligt alltihop, rena låtsasmonarkin. Antingen har man kung och låter honom köra över barn och vara olaglig, eller så får man avskaffa monarkin.

 

För just nu är det bara dubbelmoral. Han får lov att köra över barn, men ändå inte? Han innehar ämbetet på livstid, men om han gör något dumt kan han ändå bli avsatt? Man kan inte ha en kung som kan hamna i fängelse och som blir avsatt när folket inte stödjer honom längre, för då vore han inte längre kung, utan snarare en deltagare i big brother. Men man kan ju heller inte 2011 ha en kung som får lov att köra över barn och som ändå får sitta kvar?

 

Monarki är otroligt förlegat är det jag vill säga!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...