Hoppa till innehåll

All Läxhjälp I Den Här Tråden.


MysticGohan
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Noodles

Tjenare!

 

 

Jag har prov imorgon och det är så att min lärare råkade visa mig provet. Jag så en fråga som jag inte kunde. Frågan fanns inte i boken och vi har provet imorgon. Måste få akuthjälp om det här!! Ni kan tjäna 100 fm.

 

 

Frågan:

 

I en triangel är vinkel B dubbelt så stor som vinkel A. Vinkel A är 48° mindre än vinkel C. Hur stora är triangelns vinklar? Lös uppgiften med hjälp av en ekvation.

 

Det är Algebra och Ekvationer Åk: 8. Matte Direkt.

 

 

Ni krånglar verkligen till det tycker jag.

 

alla tre vinklar i en triangel är lika med 180 grader

 

så med andra ord

 

vinkel 1 = 48

vinkel 2 = 48 * 2 = 96

 

48 + 96 = 144

180 - 144 = 36

 

vinkel 3 = 36

 

det där är ALLT du behöver skriva :P

Han ska lösa det med en ekvation. Man får samma svar med det där, men uppgiften blir inte godkänd pga att du inte gjorde uträkningen så som uppgiften säger att du ska göra. Redigerat av Noodles
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 251
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ni krånglar verkligen till det tycker jag.

 

alla tre vinklar i en triangel är lika med 180 grader

 

så med andra ord

 

vinkel 1 = 48

vinkel 2 = 48 * 2 = 96

 

48 + 96 = 144

180 - 144 = 36

 

vinkel 3 = 36

 

det där är ALLT du behöver skriva :P

Han ska lösa det med en ekvation. Man får samma svar med det där, men uppgiften blir inte godkänd pga att du inte gjorde uträkningen så som uppgiften säger att du ska göra.

 

jaha, haha sluta dampa nu fattar jag också vad ni menar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst pong218

Vi har slutprov i Fysik A om tre veckor och har fått problem på just kapitlet värme och tryck. Men den enklaste frågan.

 

Hur stort är vätsketrycket på 25 m djup i en insjö?

 

 

svaret ska vara i Pa , jag vet även att svaret ska vara 25 000 000 Pa = 25 MPa

 

Om någon därute har fysik A /har haft snälla hjälp mig. Jag har inte tillgång till boken utan har bara frågorna. XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi har slutprov i Fysik A om tre veckor och har fått problem på just kapitlet värme och tryck. Men den enklaste frågan.

 

Hur stort är vätsketrycket på 25 m djup i en insjö?

 

 

svaret ska vara i Pa , jag vet även att svaret ska vara 25 000 000 Pa = 25 MPa

 

Om någon därute har fysik A /har haft snälla hjälp mig. Jag har inte tillgång till boken utan har bara frågorna. XD

Vätsketryck=Densitet vätskan*djup*yta*gravitation/yta vilket förkortas till Densitet vätskan*djup*Gravitation

Alltså i det här fallet 1000 kg/m3*25*9.81=245250?

Vilket med två gällande siffror blir 250 000 Pa = 0,25 MPa?

 

Kanske blev fel då. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänk dig en kvadratmeter av "vatten" på 25 meters djup (mer precist en kvadrat som är en kvadratmeter stort som ligger i det plan som är parallelt med vattenytan och ligger 25 m under denna). Eftersom enheten för tryck är Pa = N/m^2 så är det du försöker räkna ut hur många newton (hur stor kraft) som denna kvadratmeter utsätts för (eftersom det är lika med N/m^2 som just är trycket).

 

Tänk dig den "pelare" av vatten som ligger precis ovanför denna kvadratmeter. Detta vatten kommer forma ett rätblock med basaren lika med 1 kvadratmeter och höjden lika med 25m dens volym blir då 25m^3. Det är endast denna pelare av vatten som trycker ner på kvadratmetern alltså är kraften som tyngden på detta rätblock utsätter kvadratmetern för lika med trycket.

 

Vattnet är i en insjö, vi kan därför anta att det inte är mycket (t.ex. salt) upplöst i vattnet. Densiteten bör då ligga vid 1000 kg/m^3. Och eftersom vi har 25 m^3 så blir vattnets massa 25 000 kg. Tyngdkraften drar de här 25 000 kilona ner med en acceleration g som ungefär är lika med 10 m/s^2. Kraften F = ma = 25000g vilket ungefär är lika med 250 000 N vilket också är trycket. Detta blir som Mumutio skrev 0.25 MPa.

 

Kanske svårt att förstå. Jag kan försöka rita en bild om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag frågade min fysiklärare för några år sedan en fråga som jag inte kommer ihåg.

 

Hon gav svaret att om man t.ex. tar en sten och värmer upp den till en hög temperatur och sedan tar en annan sten i rumstemperatur, och sedan kastar båda med samma riktning och kraft, så flyger den stenen som har högre temperatur längre en den kalla.

 

Kan någon förklara detta fenomen varför det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag frågade min fysiklärare för några år sedan en fråga som jag inte kommer ihåg.

 

Hon gav svaret att om man t.ex. tar en sten och värmer upp den till en hög temperatur och sedan tar en annan sten i rumstemperatur, och sedan kastar båda med samma riktning och kraft, så flyger den stenen som har högre temperatur längre en den kalla.

 

Kan någon förklara detta fenomen varför det blir så?

Varmare saker expanderar och får lägre densitet. Alltså blir lättare=kan flyga längre? Bara en vild gissning.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varmare saker expanderar och får lägre densitet. Alltså blir lättare=kan flyga längre? Bara en vild gissning.

Hmm, jo den får ju lägre densitet, men den har ju samma massa så den blir inte lättare. Så inget borde väl ändras i det avseendet i ett fysiskt-kliniskt perspektiv? Eller?

 

Kan det ha något att göra med att en sten sjunker i vatten för att den har större densitet än vattnet?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varmare saker expanderar och får lägre densitet. Alltså blir lättare=kan flyga längre? Bara en vild gissning.

Som du sa så expanderar de samtidigt som densiteten minskar. Alltså bibehålls massan. Men jag tror du är på rätt spår. Läs längre ner.

 

Hmm, jo den får ju lägre densitet, men den har ju samma massa så den blir inte lättare. Så inget borde väl ändras i det avseendet i ett fysiskt-kliniskt perspektiv? Eller?

 

Kan det ha något att göra med att en sten sjunker i vatten för att den har större densitet än vattnet?

Jag har aldrig hört något om det fenomenet. Det låter intressant.

 

Det kan väl ha något att göra med densiteten. När stenen är varm minskar dess densitet och lyftkraften från luften ökar så att säga. Jämför det med en luftballong. När man värmer upp luften minskar dess densitet och blir lättare än luften och lyfter. Stenen kanske utsätts för något liknande?

 

Ska se om jag kommer på något mer troligt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...