Friday Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Från vad jag har fått reda på från min lärare ska det nya betygssystemet vara som det de i USA använder, alltså A-F. Ämnena kommer inte längre att heta t.ex. matematik A eller matematik B utan matematik 1 och matematik 2.Har även för mig att kommer komma några nya linjer såsom naturvetenskap inriktning samhäll och tvärtom. Matten för kommer också att vara anpassade för de olika linjerna. T.ex. den på natur kommer att vara svårare och den på samhäll lättare. Men vi som går i gymnasiet och har det gamla systemet får givetvis ha kvar det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 13 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Från vad jag har fått reda på från min lärare ska det nya betygssystemet vara som det de i USA använder, alltså A-F. Ämnena kommer inte längre att heta t.ex. matematik A eller matematik B utan matematik 1 och matematik 2.Har även för mig att kommer komma några nya linjer såsom naturvetenskap inriktning samhäll och tvärtom. Matten för kommer också att vara anpassade för de olika linjerna. T.ex. den på natur kommer att vara svårare och den på samhäll lättare. Men vi som går i gymnasiet och har det gamla systemet får givetvis ha kvar det.Nya betygskalan:http://www.skolverket.se/sb/d/3013/a/22920 Tycker den verkar vara rätt så konstig, sen så undrar jag vad egentligen det blir för skillnad då man byter ut "a" mot "1" och sådant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Laserturk Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Men hur svårt skall det vara och få ett G då? :rolleyes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Undrar över hur det kommer vara med högstadiet och betyg också, jag tror de behåller betygen men jag är inte säker. Hört att man för yrkesberedande linjer så behöver man G i matte, svenska, engelska + fem ämnen till. Och i högskoleberedande så är det ännu mer G man behöver.När det gäller betygen för våran del, så ska dom tydligen byta från IG, G, VG och MVG till A tom. F, när vi börjar Gymnasiet Men jag vet inte om detta stämmer Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 i min stad finns det iaf dess att välja på för 9orna till gymnaisumet(det nya) estetiska finns kvar teoretiska: Ekonomi Estetiskt Humanistiskt natur samhälls teknik praktiska: Barn & fritid bygg och anläggning el och energi fordon och transport Handel och administration Hantverks Hotell och turism Industriteknik Lärlingsutbildning Naturbruks restaurang och livsmedel VVS och fastighet vård och omsorg Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Friday Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 När det gäller betygen för våran del, så ska dom tydligen byta från IG, G, VG och MVG till A tom. F, när vi börjar Gymnasiet Men jag vet inte om detta stämmerDet stämmer. Alla som börjar gymnasiet nu i 2011 och framöver kommer att få det nya betygssystemet. Alla som nu går i gymnasiet får behålla det gamla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Undrar över hur det kommer vara med högstadiet och betyg också, jag tror de behåller betygen men jag är inte säker. Hört att man för yrkesberedande linjer så behöver man G i matte, svenska, engelska + fem ämnen till. Och i högskoleberedande så är det ännu mer G man behöver.Okej, då vet jag. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
woody Skrivet 13 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Nästa år blir det ju massa ändringar, program, betyg och nya skollagar, att kunna överklaga med mer. Men eftersom jag redan går i gymnasiumet så har jag inte brytt mig så mycket om det nya. Men jag undrar om något i det 'nya' gymnasiumet kommer beröra de som redan går där? Som att kunna överklaga betygen eller liknande? Jag är dock rätt säker på att den gamla betygsättningen inte berör de som redan går i gymnasiumet. Någon som har lite mer koll än mig? ^^. Kan bli en intressant diskussion. Edit - det blir ju inte nästa år, men då niorna i år börjar i gymnasiumet :PNej, du kommer inte att kunna överklaga ditt betyg så länge Jan Björklund är skolminister. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
5FJSKFJSKGJES Skrivet 13 Januari 2011 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Januari 2011 Sökte lite på google om det, och såg som att Jan Björklund säger nej åt det, var en nyhet postad igår tror jag. Ja, http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/t...videoid=1194400 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 15 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2011 (redigerat) lol, nej?Lol okej? Vad är det för kurser och ämnen estet har som inte samhäll har osv. Sluta leka G. Redigerat 15 Januari 2011 av Progressive Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hivee Skrivet 15 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2011 (redigerat) Lol okej? Vad är det för kurser och ämnen estet har som inte samhäll har osv. Sluta leka G.Dans, (fördjupningar i) bild, musik, diverse ämnen inom media etc? Redigerat 15 Januari 2011 av Hivee Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Diminished Skrivet 15 Januari 2011 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2011 Nu går ju jag bara i åttan, men blir inte "Natur med Estetiskt tillval: Musik" att man har nästan samma lektioner som i Högstadiet och att man har jättelite musik jämfört med en helt vanlig estetisk linje? Jag gissar bara på det som jag hört så ni får rätta mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.