Hoppa till innehåll

Det "nya" Gymnasiumet Nästa År.


5FJSKFJSKGJES
 Dela

Rekommendera inlägg

Från vad jag har fått reda på från min lärare ska det nya betygssystemet vara som det de i USA använder, alltså A-F. Ämnena kommer inte längre att heta t.ex. matematik A eller matematik B utan matematik 1 och matematik 2.Har även för mig att kommer komma några nya linjer såsom naturvetenskap inriktning samhäll och tvärtom. Matten för kommer också att vara anpassade för de olika linjerna. T.ex. den på natur kommer att vara svårare och den på samhäll lättare.

 

Men vi som går i gymnasiet och har det gamla systemet får givetvis ha kvar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Från vad jag har fått reda på från min lärare ska det nya betygssystemet vara som det de i USA använder, alltså A-F. Ämnena kommer inte längre att heta t.ex. matematik A eller matematik B utan matematik 1 och matematik 2.Har även för mig att kommer komma några nya linjer såsom naturvetenskap inriktning samhäll och tvärtom. Matten för kommer också att vara anpassade för de olika linjerna. T.ex. den på natur kommer att vara svårare och den på samhäll lättare.

 

Men vi som går i gymnasiet och har det gamla systemet får givetvis ha kvar det.

Nya betygskalan:

http://www.skolverket.se/sb/d/3013/a/22920

 

Tycker den verkar vara rätt så konstig, sen så undrar jag vad egentligen det blir för skillnad då man byter ut "a" mot "1" och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Undrar över hur det kommer vara med högstadiet och betyg också, jag tror de behåller betygen men jag är inte säker. Hört att man för yrkesberedande linjer så behöver man G i matte, svenska, engelska + fem ämnen till. Och i högskoleberedande så är det ännu mer G man behöver.

När det gäller betygen för våran del, så ska dom tydligen byta från IG, G, VG och MVG till A tom. F, när vi börjar Gymnasiet

 

Men jag vet inte om detta stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

i min stad finns det iaf dess att välja på för 9orna till gymnaisumet(det nya)

estetiska finns kvar

 

teoretiska:

Ekonomi

Estetiskt

Humanistiskt

natur

samhälls

teknik

 

praktiska:

Barn & fritid

bygg och anläggning

el och energi

fordon och transport

Handel och administration

Hantverks

Hotell och turism

Industriteknik

Lärlingsutbildning

Naturbruks

restaurang och livsmedel

VVS och fastighet

vård och omsorg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När det gäller betygen för våran del, så ska dom tydligen byta från IG, G, VG och MVG till A tom. F, när vi börjar Gymnasiet

 

Men jag vet inte om detta stämmer

Det stämmer. Alla som börjar gymnasiet nu i 2011 och framöver kommer att få det nya betygssystemet. Alla som nu går i gymnasiet får behålla det gamla.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Undrar över hur det kommer vara med högstadiet och betyg också, jag tror de behåller betygen men jag är inte säker. Hört att man för yrkesberedande linjer så behöver man G i matte, svenska, engelska + fem ämnen till. Och i högskoleberedande så är det ännu mer G man behöver.

Okej, då vet jag. :)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nästa år blir det ju massa ändringar, program, betyg och nya skollagar, att kunna överklaga med mer. Men eftersom jag redan går i gymnasiumet så har jag inte brytt mig så mycket om det nya.

 

Men jag undrar om något i det 'nya' gymnasiumet kommer beröra de som redan går där? Som att kunna överklaga betygen eller liknande? Jag är dock rätt säker på att den gamla betygsättningen inte berör de som redan går i gymnasiumet.

 

Någon som har lite mer koll än mig? ^^. Kan bli en intressant diskussion.

 

Edit - det blir ju inte nästa år, men då niorna i år börjar i gymnasiumet :P

Nej, du kommer inte att kunna överklaga ditt betyg så länge Jan Björklund är skolminister.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...