Hoppa till innehåll

Amerikanska Politiker Vill Ha Varningstext På Tv-spel


Spelbroderna
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 98
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Att de inte har något sunt förnuft.

Fast det är väldigt svårt att bevisa då det du kallar "sunt förnuft" - som jag inte tror på alls - är extremt subjektivt och alla har en egen definition av det utifrån sina egna värderingar och sin egen kunskap. Däremot kan människor vara inkapabla till att ta sådana beslut om de inte fått lära sig att tänka kritiskt på ett bra sätt gentemot diverse företeelser i samhället.

 

Redan svarat på vilket sätt: "sanslösa pengar på något som redan har riktlinjer och varningar."
Jaha, och hur stora summor handlar det om? Exakt vad går dessa "sanslösa pengar" till mer i detalj?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej.

 

Det är möjligt att 100% av alla spel som tillverkas i världen har en märkning, men då PEGI finns i drygt 30 länder (och är till och med lagstadgat i vissa), så känns det rätt säkert när man påstår att i stort sätt alla spel har en märkning. I USA har de garanterat också märkningar. (ESRB kanske?)

 

Kanske inte dig, men du får se till att det kan hjälpa andra. Vad har du för grund för att det "lär knappast hjälpa någon"?

 

Spel är redan märkta. Ytterligare en märkning lär inte göra någon skillnad. De som bryr sig om märkningar kollar på de som redan finns, de som inte gör det kommer skita i varningstexter, oavsett hur många man har.

 

Hahaha det beror väl ändå på hur dessa utmärkningar skulle utformas? Konsumenten får endast ytlig kunskap av PEGI-märkningar.

 

Det står ju i första posten hur varningen skall utformas.

 

Och PEGI, exempelvis ger betydligt mer ingående kunskap än den här märkningen, då märkningen som diskuteras i den här tråden faktiskt inte säger något alls om innehållet i spelet, utom att det är våldsamt. Pegi berättar vilken ålder spelet är lämpligt för, om det innehåller våld, svordomar, droger, naket osv.

 

Ja, det är mycket du är övertygad om. Men inte fan har du någon statistik eller vetenskaplig fakta för att backa upp det, utan som vanligt är det dina åsikter och påhitt grundade på vakuum.

Precis som du då :)

 

Allt som sägs i den här diskussionen är personliga åsikter. Det trodde jag alla var medvetna om :/

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spel är redan märkta. Ytterligare en märkning lär inte göra någon skillnad. De som bryr sig om märkningar kollar på de som redan finns, de som inte gör det kommer skita i varningstexter, oavsett hur många man har.

Varför tror du det?

 

Precis som du då :)

Skillnaden mellan dig och mig är att jag grundar mina åsikter på fakta och inte vad jag tror min Führer Reinfeldt tycker.

 

Allt som sägs i den här diskussionen är personliga åsikter.
Jaså? Du menar att ingen fakta nämnts alls?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför tror du det?

 

Undersökningar angående varningar på cigarettpaket visar att de inte avskräcker för rökning, så jag applicerar det även här. Naturligtvis är det inte samma sak, men jag tycker det är ett rimligt antagande. Vill man röka så röker man oavsett vad det står på paketet, precis som om man vill spela våldsamma spel så spelar man dom oavsett vad som står på förpackningen.

 

Möjligen att det kommer avskräcka en del föräldrar från att köpa spelet till sina barn, men jag tror de kommer vara ett fåtal.

 

Fast PEGI:s bedömning behöver inte vara densamma som märkningen vi diskuterar här.

 

Va? Den här märkningen varnar ju för våldsamt innehåll, vilket även PEGI och andra märkningar varnar för.

 

Skillnaden mellan dig och mig är att jag grundar mina åsikter på fakta och inte vad jag tror min Führer Reinfeldt tycker.

 

Jag tror snarare att skillnaden är att du gärna vill tro att det är så. Hittills tycker jag inte du har bidragit med särskilt mycket. Egentligen har du väl mest ställt motfrågor till andra? Och jag visste inte att Reinfeldt hade en åsikt i den här frågan ;)

 

Jaså? Du menar att ingen fakta nämnts alls?

Möjligen i början av tråden, men de senaste två sidorna har den lyst med sin frånvaro tycker jag. Om du har bidragit med någon fakta som jag har missat så får du gärna re-posta eller citera :)

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tycker redan det finns Varningstexter så det räcker.

Visst, det är ju bra om föräldrar ser när barnet spelar, och testar spelet själva så dom vet vad barnet håller på med.

 

Vet att jag blev gladare och trevligare när jag inte spelade, så jag tror det kan finnas ett samband med tv-spel och aggrisivitet, men inte att man tar ett raketgevär och kutar runt och spränger polisbilar för man sett det i GTA.

 

Men på dom flesta spel står det att det är ett spel, och att man ska se skillnaden på spel och verklighet.

Tex på TDU2 så står det att det som görs i spelen är inte på riktigt och kan vara dödligt vid efterliknelse, eller något i den stilen.

Redigerat av Proccito
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte en slump med PEGIS bemärkningar, om ett spel är från 18 och innehåller våld och skräck, är det so what då? NEJ. Det står där av en anledning och det är inte för att man ska förstå: "Hmmm... jag letar efter ett skräckspel... amen kolla här, det här innehåller skräck våld och är från 18, perfekt för mig!"

Så även om PEGI inte skriver med stora bokstäver: "Detta spel kan ge upphov till ett aggresivt uppförande!" Så räcker deras bemärkningar gott och väl enligt mig. Det gäller bara att föräldrar håller koll på sina barn och så.

 

Jag har dock sätt att GTA 4 fick ha varningstext på framsidan av fodralet, det stod typ: "Extremt våldsamt innehåll! Bör varken köpas av barn eller användas av barn."

Om man bara följer det där så är det okej, jag vet till exempel att jag inte mår så himla bra av Oblivion hela tiden. Men vad jag vet är det från 16.

Skräckfilmer är oftast från 15, jag tål dem inte och det räcker väl att det står att det är från 15 (även om jag snart fyller 15, i år i alla fall) och att det står att genren är skräck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns lite onödigt att lägga på ännu en märkning, PEGI räcker gott och väl, kanske göra den lite mer tydlig för föräldrar bara.

 

För butikerna följer ju det bra och det gör det ju säkrare med. PEGI märket bordet kanske vara lite större på spelen också så dom syns bättre. Och att dom har mer förklaring direkt på spelets framsida istället för att man måste gå in på pegis hemsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns lite onödigt att lägga på ännu en märkning, PEGI räcker gott och väl, kanske göra den lite mer tydlig för föräldrar bara.

 

För butikerna följer ju det bra och det gör det ju säkrare med. PEGI märket bordet kanske vara lite större på spelen också så dom syns bättre. Och att dom har mer förklaring direkt på spelets framsida istället för att man måste gå in på pegis hemsida.

det står ju i fodralet vad PEGI-beteckningarna står för.

men man borde skriva på baksidan (jag kanske missat detta) vad som finns i spelet.

inte varje bild för sig, utan det som varnas borde finnas på baksidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det står ju i fodralet vad PEGI-beteckningarna står för.

men man borde skriva på baksidan (jag kanske missat detta) vad som finns i spelet.

inte varje bild för sig, utan det som varnas borde finnas på baksidan.

Jo, det är otydligt! har aldrig hittat beskrivningen för PEGI på spelen.

 

Tycker dom borde fixa det, istället för gå overkill med vit ruta och text!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...