Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Yes, medicin mot ADHD är för att öka hjärnaktiviteten och har flera likheter med amfetamin. Människor med ADD/ADHD har hjärnor som är på väg att "somna" hela tiden, därför måste de kompensera med hyperaktivitet så de inte kraschar. Jag själv avskyr ritalin, concerta och liknande mediciner. Som ni nämnt kan man inte käka någonting (tappade massa vikt när jag gick på dem) och man svettas som fan, åtminstone i början när kroppen inte är van. Men det värsta med den var att den tog udden av allting. Vad man än presenterades för svarar man bara med en axelryckning, ingenting är speciellt roligt eller tråkigt längre, man bara glider på autopilot i något halvmesigt mellanläge hela tiden. Innan var jag antingen tystlåten eller energisk, saker och ting sorterades i antingen "fuck it"-högen eller "FUCK YEAH"-högen, på medicin var det mest "ok", utan varken entusiasm eller protest. Vilket är den huvudsakliga anledningen till varför jag slutade.

 

Dessutom kunde jag knappt fokusera på skit jag skulle göra ändå, och då låg jag ändå och pressade vid maxgränsen för den tillåtna dagliga dosen, 60 mg.

Det du påstår att maxgränsen är 60mg låter knäppt, Menar du då bara ritalin/concerta? Eller menar du andra mediciner inräknat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det du påstår att maxgränsen är 60mg låter knäppt, Menar du då bara ritalin/concerta? Eller menar du andra mediciner inräknat?

Eftersom Whore bara snackar om en substans så är det självklart att han menar att maxdosen är 60 mg metylfenidat per dag (concerta/ritalin).

 

Att snacka om andra mediciner i detta sammanhang är ju bara tokigt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom Whore bara snackar om en substans så är det självklart att han menar att maxdosen är 60 mg metylfenidat per dag (concerta/ritalin).

 

Att snacka om andra mediciner i detta sammanhang är ju bara tokigt. :P

Ja men han nämnde ju först ADHD medicin sen även Ritalin/Concerta och liknande mediciner. Så jag som tog det som så :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja men han nämnde ju först ADHD medicin sen även Ritalin/Concerta och liknande mediciner. Så jag som tog det som så :)

Man får Ritalin/Concerta/Medikinet om man har ADHD, de är namn på de mediciner som skrivs ut. Alla har samma verksamma substans (metylfenidat) egentligen, men tabletterna är lite annorlunda jämfört med varandra så de tas upp av kroppen olika fort och kan därför ge en del olika biverkningar.

Så Whore snackade om en sak hela tiden.

 

Bara att för den oinsatte kunde det verka lite förvirrande. :P

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man får Ritalin/Concerta/Medikinet om man har ADHD, de är namn på de mediciner som skrivs ut. Alla har samma verksamma substans (metylfenidat) egentligen, men tabletterna är lite annorlunda jämfört med varandra så de tas upp av kroppen olika fort och kan därför ge en del olika biverkningar.

Så Whore snackade om en sak hela tiden.

 

Bara att för den oinsatte kunde det verka lite förvirrande. :P

För det första så är jag inte oinsatt i ämnet kring ADHD.. Jag vet mycket väl att dom som har ADHD får mediciner utskrivet, Några inlägg ovan så skriver jag t.o.m att jag vet väldigt många av mina kompisar med ADHD som använder CB istället för concerta/Ritalin för att dom inte mår bra på det, Och för att dom t.ex koncentrerar sig bättre. Tycker bara det var konstigt skrivet av Whore. Därav missuppfattningen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första så är jag inte oinsatt i ämnet kring ADHD.. Jag vet mycket väl att dom som har ADHD får mediciner utskrivet, Några inlägg ovan så skriver jag t.o.m att jag vet väldigt många av mina kompisar med ADHD som använder CB istället för concerta/Ritalin för att dom inte mår bra på det, Och för att dom t.ex koncentrerar sig bättre. Tycker bara det var konstigt skrivet av Whore. Därav missuppfattningen.

Nu menade jag inte oinsatt i ämnet droger eller ADHD, menade mer om medicinska termer och sen så påverkas alla människor olika av olika substanser. Bara för att du kanske mår bättre av CB och blir mer fokuserad eller whatnot så betyder det inte att jag påverkas likadant eller överhuvudtaget får någon påverkan alls.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu menade jag inte oinsatt i ämnet droger eller ADHD, menade mer om medicinska termer och sen så påverkas alla människor olika av olika substanser. Bara för att du kanske mår bättre av CB och blir mer fokuserad eller whatnot så betyder det inte att jag påverkas likadant eller överhuvudtaget får någon påverkan alls.

jaha okej :P Nej men det har jag ju inte påstått heller? Läs om så kanske du förstår vad jag menar. Många av mina kompisar använder CB istället för ritalin/concerta just därför dom mår bättre och lättare att koncentrera sig, Påstår inte att det är lika för alla? Det är från person till person hur man reagerar på droger och även mediciner. Redigerat av Excitner
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det du påstår att maxgränsen är 60mg låter knäppt, Menar du då bara ritalin/concerta? Eller menar du andra mediciner inräknat?

Med ADHD-medicin menar jag concerta, ritalin, medikinet och strattera, de två sistnämnda var vad jag syftade på med "liknande mediciner". De är alla i huvudsak likadana, förutom strattera som innehåller en annan verksam substans (atomoxetin), med vissa skillnader eftersom vad som funkar skiljer sig från individ till individ.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...