Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

Nja, beror på vad man jämför med.

Att dricka ett glas vatten om dagen under en livstid och röka en spliff per dag under en livstid får ju ganska olika resultat.

Saken är att det spelar ingen roll om du röker lite eller mycket, sålänge det är kontinuerligt så blir du negativt påverkad.

Ja fast du pratar ju om rökning i sig. rökning är skadligt oavsett om man röker kotter, papper, tobak eller cannabis. Det är liksom inget argument för/mot en legalisering av droger.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja fast du pratar ju om rökning i sig. rökning är skadligt oavsett om man röker kotter, papper, tobak eller cannabis. Det är liksom inget argument för/mot en legalisering av droger.

Okej då, röka en cigg om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot.

Röka en spliff om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot, din hjärna fungerar segare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej då, röka en cigg om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot.

Röka en spliff om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot, din hjärna fungerar segare.

Har du något som backar det? Varför skulle inte hjärnan bli segare av rökning i allmänhet?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej då, röka en cigg om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot.

Röka en spliff om dagen under en livstid = Dina lungor är svarta av sot, din hjärna fungerar segare.

Din hjärna fungerar inte segare, Du ser allmänt segare ut bara, Det är delvis för att då du röker så blir man avslappnad och lugn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Din hjärna fungerar inte segare, Du ser allmänt segare ut bara, Det är delvis för att då du röker så blir man avslappnad och lugn.

Eftersom THC är fettlösligt så kan det sätta sig i hjärnans fettceller. Fettcellerna i hjärnan är banan för alla signaler i hjärnkanalen, så jo, efter ett par års rökande så blir man seg i sitt tänkande. Redigerat av Ryssfemma
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom THC är fettlösligt så kan det sätta sig i hjärnans fettceller. Fettcellerna i hjärnan är banan för alla signaler i hjärnkanalen, så jo, efter ett par års rökande så blir man seg i sitt tänkande.

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om... Hjärnan består av neuroner som har axoner och dendriter som är olika utskott för att sända och ta emot signaler. Vilka är "hjärnans fettceller" och varför skulle signalen bli sämre för att ett ämne som är mer hydrofobt än fosfolipder löser sig bland dem? Sen att THC-nedbrytningen sker på några timmar är väl inget heller som spelar roll antar jag? Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om... Hjärnan består av neuroner som har axoner och dendriter som är olika utskott för att sända och ta emot signaler. Vilka är "hjärnans fettceller" och varför skulle signalen bli sämre för att ett ämne som är mer hydrofobt än fosfolipder löser sig bland dem? Sen att THC-nedbrytningen sker på några timmar är väl inget heller som spelar roll antar jag?

Hjärnan måste ju bestå av mer substans än endast neuroner. Men i vilket fall som helst, myelin har väldigt hög fetthalt, kan väl tänkas att THC påverkar myelinet så att elektriska signaler skickas långsammare.

 

Jag är inte insatt i ämnet, det är bara en teoretiskt antagande.

 

Såvitt jag förstår är det inte endast THC som kan ha effekt när man röker cannabis.
Dock så är det inte många ämnen i cannabis som passerar blod-hjärnbarriären som THC gör.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om... Hjärnan består av neuroner som har axoner och dendriter som är olika utskott för att sända och ta emot signaler. Vilka är "hjärnans fettceller" och varför skulle signalen bli sämre för att ett ämne som är mer hydrofobt än fosfolipder löser sig bland dem? Sen att THC-nedbrytningen sker på några timmar är väl inget heller som spelar roll antar jag?

Som jag förstår det så befinner sig inte fettvävnader i hjärnan men att fettvävnaderna styr hjärnan på olika sett, t.ex. när man röker cannabis så är det ett vanligt symptom att man blir sugen på "munchies", det är pga. att THCn har börjats brytas ner i fettvävnaderna i kroppen och leder till t.ex. "munchies-sug", men det kan också ha andra symptom: länk

Och ju längre man röker ju längre stannar THCn i fettvävnaderna, första gången man röker kan det vara några dagar upp till en vecka, men någon som har rökt mycket och kontinuerligt så kan det finnas kvar i kroppen i flera månader.

Redigerat av Lynott
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstår det så befinner sig inte fettvävnader i hjärnan men att fettvävnaderna styr hjärnan på olika sett, t.ex. när man röker cannabis så är det ett vanligt symptom att man blir sugen på "munchies", det är pga. att THCn har börjats brytas ner i fettvävnaderna i kroppen och leder till t.ex. "munchies-sug", men det kan också ha andra symptom: länk

Och ju längre man röker ju längre stannar THCn i fettvävnaderna, första gången man röker kan det vara några dagar upp till en vecka, men någon som har rökt mycket och kontinuerligt så kan det finnas kvar i kroppen i flera månader.

Vi har fett i hjärnan, det är också fettceller som byts ut långsammast bland alla fettceller i hela kroppen.

Därför är det så viktigt, att få i sig bra fettsyror i sin kost. THC i hjärnan ett par gånger under ett år är

ingen fara, en daglig dos i ett par år kommer dock märkas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...