Hoppa till innehåll

Droger


Laserturk
 Dela

Rekommendera inlägg

1. Tar du droger eller har du testat?

Jag har testat om rödvin menas som en "drog"

2. Blir du störd när andra tar droger, eller pratar om att ta droger?

Ja väldigt!

3.Tycker du att droger bör förbjudas?

Ja, det tycker jag

4. Om droger hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

Ja, för då viste inte folk hur farligt det är!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Tar du droger eller har du testat?

Jag har testat om rödvin menas som en "drog"

2. Blir du störd när andra tar droger, eller pratar om att ta droger?

Ja väldigt!

3.Tycker du att droger bör förbjudas?

Ja, det tycker jag

4. Om droger hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

Ja, för då viste inte folk hur farligt det är!

Kan du ge exempel på vad som är farligt i någon specifik drog?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Tar du droger eller har du testat? Ja

2. Blir du störd när andra tar droger, eller pratar om att ta droger? Blir ej störd, men ta ej droger om jag är med.

3.Tycker du att droger bör förbjudas? Mjaa vet inte riktigt.

4. Om droger hade "uppfunnits" idag, tror du att det hade godkänts? Om ja, varför? Om nej, varför inte? Nej, men folk hade säkert tagit det ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nej. Alkohol har blivit del av en norm och kan därför inte förbjudas. Ska man gå dit måste man fortsätta på spiralen tills den tar slut, man börjar med att göra alkohol och andra substanser olagligt, sen gör man tobak olagligt, sen fortsätter man spiralen till att förbjuda annat farligt, typ snabbmat osv. osv. till slut har man inga rättigheter kvar.

Ja precis jag skrev att det blir svårt att få bort alkoholen. Men att alkohol och tobak skadar mer än det hjälper borde alla hålla med om. Man får komma ihåg att under folkomröstningen 1922 röstade hela 49 procent för ett förbud av alkohol och det finns nog en hel del som hade gjort det idag också.

Alkoholen har ju dock hängt med i tusentals år i Europa och man ska inte underskatt folks stöd för traditioner.

 

Saken är den att tobak och alkohol och andra droger är farliga och ställer till oreda även i små mängder utan att nyttan är särskilt stor.

Allt är farligt i stora mängder men allt är inte farligt i små mängder,att jämföra med snabbmat är ganska kasst då man ganska enkelt kan bli av med det farliga(energi överskottet),att bli av med Kol eller hjärnskador är svårare och mycket mycket dyrare.

Du måste ändå hålla med om att tobak,cannabis och alkohol är farligare och ställer till med större oreda varje vecka än,godis,hamburgare och coca cola.

 

Jag gillar inte alls förbudspolitik förutom dom mest grundläggande för samhället pga att ungdomar alltid ska var "spontana och galna" och söker sig till det "förbjudna"

Jag gillar själv att supa mig full ibland och röker och snusar emellanåt och ja,jag har testat marijuana. Men jag kan inte säga att jag skulle bry mig nämnvärt om allt det förbjöds eller försvann från jorden.

 

Den här diskussionen är så oerhört komplex att det är svårt för mig att ge definitiva svar,det är fel att säga ja och det är fel att säga nej.

 

Användaren "Popesize" på flashback skriver att kanon bra inlägg.

https://www.flashback.org/sp23288140

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste ändå hålla med om att tobak,cannabis och alkohol är farligare och ställer till med större oreda varje vecka än,godis,hamburgare och coca cola.

Tveksamt. I princip alla fall av övervikt och diabetes, samt många fall av hjärt- och kärlsjukdomar har blivit orsakade av socker, alltså läsk, godis och andra sötsaker. Allt fler forskningsrapporter kommer som pekar på detta och vissa forskare hävdar till och med att man skulle kunna utrota övervikt och diabetes ifall man bara tog bort alla snabba kolhydrater från vår kost.

 

Så allt är väl relativt, jag skulle säga att godis och coca cola orsakar mycket större och dyrare skador än cannabis i Sverige just nu. Men ifall alla hade rökt på varje dag hade det såklart varit annorlunda. Personligen skulle jag dock hellre dricka en starköl om dagen än 1 liter cola om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tveksamt. I princip alla fall av övervikt och diabetes, samt många fall av hjärt- och kärlsjukdomar har blivit orsakade av socker, alltså läsk, godis och andra sötsaker. Allt fler forskningsrapporter kommer som pekar på detta och vissa forskare hävdar till och med att man skulle kunna utrota övervikt och diabetes ifall man bara tog bort alla snabba kolhydrater från vår kost.

 

Så allt är väl relativt, jag skulle säga att godis och coca cola orsakar mycket större och dyrare skador än cannabis i Sverige just nu. Men ifall alla hade rökt på varje dag hade det såklart varit annorlunda. Personligen skulle jag dock hellre dricka en starköl om dagen än 1 liter cola om dagen.

Intressant data:

 

LD50-värden för de ovan nämnda substanserna

 

1. Nikotin: 50 mg/kg

2. Etanol: 10600 mg/kg

3. Socker: 29700 mg/kg

4. THC: data saknas

 

LD50 mäter den dosen av ett ämne man behöver ha i sig per kg kroppsvikt för att man ska ha 50% att dö av det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tveksamt. I princip alla fall av övervikt och diabetes, samt många fall av hjärt- och kärlsjukdomar har blivit orsakade av socker, alltså läsk, godis och andra sötsaker. Allt fler forskningsrapporter kommer som pekar på detta och vissa forskare hävdar till och med att man skulle kunna utrota övervikt och diabetes ifall man bara tog bort alla snabba kolhydrater från vår kost.

 

Övervikt kan förhållandevis lätt åtgärdas värre är det med kol.

Diabetes går väl oftast att leva med ganska bra,kan även gå över vad jag har förstått,Skador på hjärnan

är det lite värre med.

Hjärt och kärlsjukdomar visst men med normal motion minskar risken drastiskt,det är även nyttigt och mysigt att vistats i naturen.

 

Sen glömmer du en vital sak.

Vad tror du alkohol och andra droger kommer kosta samhället nu till helgen kontra coca cola och hamburgare?

Hur många tror du kommer bli våldtagna och misshandlade av någon påverkad av alkohol/droger kontra någon som ätit hamburgare och druckit kola?

 

 

Så allt är väl relativt, jag skulle säga att godis och coca cola orsakar mycket större och dyrare skador än cannabis i Sverige just nu. Men ifall alla hade rökt på varje dag hade det såklart varit annorlunda.

 

Antagligen är det som du säger,men man får dock räkna med vad som händer vid en legalisering.

Nu tror jag inte alla går runt stenade i sådana fall,men inta saker som gör att man får sinnesrubbningar är enligt mig inte bra och anser inte att "x är farligare än cannabis" är ett argument för att tillåta ännu en drog.

 

Personligen skulle jag dock hellre dricka en starköl om dagen än 1 liter cola om dagen.

1 liter öl menar du då eller? Sen innehåller väl öl en hel del kalorier som inte heller är så bra att få i sig mer än man gör av med?

 

Edit: Det stämmer säkert det ni säger att cannabis är relativt ofarligt för kroppen men man måste undersöka effekterna på samhället. Blir cannabis lagligt och börjar säljas av regeringen så kommer andelen cannabis i omlopp att öka,det är jag helt övertygad om.

Är det fler som röker oftare så kommer tex drograttfylla att öka samtidigt.(OBS Detta är ett hypotetiskt scenario,det kan ju hända att dom som inte röker nu inte gör det sen heller.)

Jag bryr mig inte så mycket huruvida det blir lagligt eller inte egentligen,men blir det en omröstning så röstar jag antagligen nej pga att jag tycker att det räcker med alkohol.

Jag tror nog att "pro-cannabis" sidan tar lite för lätt på nackdelarna och "anti-cannabis" tar i lite för mycket med nackdelarna.

Sakliga informationskampanjer hade varit det bästa där man verkligen målar upp riskerna men på ett professionellt sätt och inte bara vrålar att cannabis är en dödsdrog.

Jag menar hur hög är risken att bli tagen egentligen?

Redigerat av Northwest
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Övervikt kan förhållandevis lätt åtgärdas värre är det med kol.

Diabetes går väl oftast att leva med ganska bra,kan även gå över vad jag har förstått,Skador på hjärnan

är det lite värre med.

Hjärt och kärlsjukdomar visst men med normal motion minskar risken drastiskt,det är även nyttigt och mysigt att vistats i naturen.

 

Om diabetes och hjärt-kärlsjukdomar hade kunnat åtgärdas enkelt, eller brukar gå över, hade vi inte haft prevalensen vi har idag. Visst det hade ju varit skitbra om folk hade kunnat motionera mer och äta nyttigt, men så länge man äter socker ökar fortfarande risken för nämnda sjukdomar, oavsett om du motionerar eller äter nyttigt i övrigt.

 

En ny studie från Harvard pekar till och med på att den genetiska predisponaliteten för övervikt ökar vid ett högt intag av SSBs=Sugar sweetened beverages.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/...20921162308.htm

 

 

"The results showed that the genetic effects on BMI and obesity risk among those who drank one or more SSBs per day were about twice as large as those who consumed less than one serving per month. The findings suggest that regular consumption of sugary beverages may amplify the genetic risk of obesity. In addition, individuals with greater genetic predisposition to obesity appear to be more susceptible to harmful effects of SSBs on BMI. "SSBs are one of the driving forces behind the obesity epidemic," says Frank Hu, professor of nutrition and epidemiology at HSPH and a coauthor of this study. "The implication of our study is that the genetic effects of obesity can be offset by healthier food and beverage choices.""

 

Sen glömmer du en vital sak.

Vad tror du alkohol och andra droger kommer kosta samhället nu till helgen kontra coca cola och hamburgare?

Hur många tror du kommer bli våldtagna och misshandlade av någon påverkad av alkohol/droger kontra någon som ätit hamburgare och druckit kola?

Nejnejnejnej. Visst är våldsbrott hemskt, men det finns samhällsmässiga konsekvenser för alla sjukdomar, speciellt sådana orsakade av övervikt. Visst det är hemskt med misshandel och våldtäkt, men att bli drabbad av en stroke eller få allvarlig diabetes orsakar också stor psykisk skada.

 

För att inte tala om produktionsbortfallet för personer som blir sjuka.

 

Den här rapporten säger egentligen det mesta, verkligen intressant, rekommenderas:

http://www.fhi.se/PageFiles/12592/R2011-20...apport-2010.pdf

 

"Den samhällsekonomiska merkostnaden för BMI över 25

var 17,5 miljarder kronor"

 

"De alkoholrelaterade skadorna och sjukdomarna kostade samhället 18 miljarder

kronor år 2002."

 

"Narkotikabruket kostade samhället 23 miljarder kronor år 2008."

 

"Sjukdomar relaterade till rökning kostade samhället 8,3 miljarder kronor år 2001 "

 

Så sammanlagt har du ju rätt i att socker och annan onyttig mat orsakar betydligt mindre skador än tobak, narkotika och alkohol tillsammans, men det kan absolut vara jämförbart i sammanhanget.

 

 

Antagligen är det som du säger,men man får dock räkna med vad som händer vid en legalisering.

Nu tror jag inte alla går runt stenade i sådana fall,men inta saker som gör att man får sinnesrubbningar är enligt mig inte bra och anser inte att "x är farligare än cannabis" är ett argument för att tillåta ännu en drog.

1 liter öl menar du då eller? Sen innehåller väl öl en hel del kalorier som inte heller är så bra att få i sig mer än man gör av med?

Jag är inte för legalisering av cannabis, jag tycker snarare man ska reglera även socker och andra snabba kolhydrater hårdare. Är otroligt trött på resursslöseriet alkohol, narkotika och övervikt medför och de negativa effekterna de har på samhället som helhet.

 

Sakliga informationskampanjer hade varit det bästa där man verkligen målar upp riskerna men på ett professionellt sätt och inte bara vrålar att cannabis är en dödsdrog.

Håller med. Ifall folk hade varit informerade nog om vad en fortsatt legalisering av alkohol hade inneburit hade de aldrig röstat för det. Både alkohol och cannabis påverkar samhället så otroligt negativt.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag känner att jag mer och mer börjar dra mig till "emot cannabis" hållet. Känns som om man börjar kolla mer långsiktigt man förstår hur farligt det egentligen är. Vet dock inte hur jag känner för legalisering eller inte, å ena sidan så lär det vara mycket mer reglerat och kontrollerat om det är lagligt, å andra sidan lär det innebära att bruket ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag känner att jag mer och mer börjar dra mig till "emot cannabis" hållet. Känns som om man börjar kolla mer långsiktigt man förstår hur farligt det egentligen är. Vet dock inte hur jag känner för legalisering eller inte, å ena sidan så lär det vara mycket mer reglerat och kontrollerat om det är lagligt, å andra sidan lär det innebära att bruket ökar.

Kan du utveckla dina tankar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett annat intressant mått är antal effektiva doser per dödlig dos. Till exempel om 0.5 promille alkohol räknas som "effektiv dos" och 5 promille räknas som dödlig så blir det 5/0.5=10.

 

http://www.davinciinstitute.com/new/admin/...ity%20Chart.jpg

Effektiva doser per dödlig dos med dina värden blir 0.5/5 = 0.1

dödlig dos per effektiva doser blir med dina värden 5/0.5 = 10

 

Bara förtydligar, det var lite otydligt och förvirrande.

 

Jag har också väldigt svårt att tänka mig att man skulle kunna dö av just etanolen (alkohol). Jag menar vi snackar 7.4 dL ren etanol för att dö med 50% sannolikhet. Detta svarar mot 1.85L Vodka, 5L vin eller 30L cider. Dina bästa chanser för att dö borde ju vara att gå på vinet eller liknande 15%-haltiga alkoholdrycker. Men jag tror fortfarande att de allra flesta människor på planeten kommer spy långt innan de hinner få sig 5 L vin.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...