Foto

Lös Tal, Få Donut...

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1 unknown12

unknown12

#3 Prao

• Medlem
  • PipPipPip
  • 73 inlägg

Postad 20 september 2011 - 17:26:19

Jag har precis börjat sjuan, och allting blev genast mycket svårare än det var på min förra skola.
Jag fick två nya klassföreståndare, och en av de gav oss ett matteproblem, och hennes sätt att belöna oss på är att hon bjuder oss på donuts... Sååå, jag vill se om det stämmer.

Här är matteproblemet:
"Du ska hitta ett tal, t.ex 2+5, som går att addera och multiplicera, och ändå få samma summa och produkt. du får använda decimaltal"
Kanske inte gjorde någon nytta, så här är ett exempel (Jag vet att det är fel): 2+3(man får inte använda 2+2, 5+5 etc)=5
2X3=5
summan och produkten ska vara samma. Det heter ju FUSKA.se, så jag tänkte att det skulle vara den bästa sidan. biggrin.gif

#2 Proccito

Proccito

#10 Forumkändis

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 899 inlägg
    Utdelad juni 2014

Postad 20 september 2011 - 18:09:49

Jag har precis börjat sjuan, och allting blev genast mycket svårare än det var på min förra skola.
Jag fick två nya klassföreståndare, och en av de gav oss ett matteproblem, och hennes sätt att belöna oss på är att hon bjuder oss på donuts... Sååå, jag vill se om det stämmer.

Här är matteproblemet:
"Du ska hitta ett tal, t.ex 2+5, som går att addera och multiplicera, och ändå få samma summa och produkt. du får använda decimaltal"
Kanske inte gjorde någon nytta, så här är ett exempel (Jag vet att det är fel): 2+3(man får inte använda 2+2, 5+5 etc)=5
2X3=5
summan och produkten ska vara samma. Det heter ju FUSKA.se, så jag tänkte att det skulle vara den bästa sidan. biggrin.gif

så du ska fuska dig för att få A på detta?
Btw: Donut är överskattat
"Whats better: To be born good, or to overcome your evil nature through great effort?
- Paarthurnax

#3 WASD

WASD

#12 Fuskagent

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 13 197 inlägg
    Utdelad oktober 2018Utdelad juli 2015

Postad 20 september 2011 - 18:28:33

x+x=x*x
"Arbetet med en liten uppdatering av Fuska har gått framåt och förhoppningsvis så blir arbetet klart till slutet av månaden." - admin

#4 Mezox

Mezox

#10 Forumkändis

• Medlem
  • 5 612 inlägg

Postad 20 september 2011 - 20:06:17

-1 och 0,5 är två sådanna tal: -1+0,5 = -0,5 vilket är samma som (-1)*(0,5)
2/5 och -2/3 är två andra sådanna tal.

Det går att visa att de enda heltal som funkar är 0 med 0 och 2 med 2. Men jag hittar många (oändligt många) lösningar som bara är rationella tal och om man nöjer sig med bara reella tal hittar man dem överallt tongue.gif

Säg till om du vill ha fler så fixar jag tongue.gif

Snyggt, nu hittade och bevisade jag en formel för att generera hur många sånna par man vill graduated.gif

#5 Vitdom

Vitdom

#10 Forumkändis

• Medlem
  • 3 751 inlägg

Postad 20 september 2011 - 20:20:22

Med andra ord ska du hitta lösningar till sambandet:
a + b = a * b

Detta kan skrivas om som:
(a + b)/b = (a * b)/b
a/b + 1 = a
(a/b + 1)/a = a/a
1/b + 1/a = 1

Ifrån det följer då att:
1/a = 1 - 1/b
1/(1/a) = 1/(1 - 1/b)
a = 1/(1 - 1/b)
a = b/((1 - 1/b) * b)
a = b/(b - 1)

Alltså beskrivs samtliga lösningar till sambandet a + b = a * b av funktionen:
a(b) = b/(b - 1)
för alla tal där a ≠ b. Så det är bara stoppa in siffror i b och räkna ut. Ignorera de fall där a = b.(0 & 2, kan bevisas genom att lösa andragradsekvationen x + x = x * x)

Tabellöversikt:
b:-4; a:4/5
b:-3; a:3/4
b:-2; a:2/3
b:-1; a:1/2

b:0; a:0
b:1; a:∞
b:2; a:2

b:3; a:3/2
b:4; a:4/3

Kommentar: För värdet b = 1 behöver du inte bry dig om, då detta beräknas med så kallade oändliga tal, vilket du kanske inte lärt dig än.

Obs. Om du har en miniräknare kan du även stoppa in decimaltal i b och få korrekt svar.

Redigerat av Vitdom, 20 september 2011 - 20:51:36.

#6 Mezox

Mezox

#10 Forumkändis

• Medlem
  • 5 612 inlägg

Postad 20 september 2011 - 21:10:21

Jag använde mig av följande formler: a = 4/(1-c) och b=4/(1+c). Sättet att komma fram till är kanske lite onödigt komplicerat, men de är coola biggrin.gif

#7 HUHEUEHEUEHUH

HUHEUEHEUEHUH

#8 Forumit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 346 inlägg

Postad 21 september 2011 - 06:03:09

Med andra ord ska du hitta lösningar till sambandet:
a + b = a * b

Detta kan skrivas om som:
(a + cool.gif/b = (a * cool.gif/b
a/b + 1 = a
(a/b + 1)/a = a/a
1/b + 1/a = 1

Ifrån det följer då att:
1/a = 1 - 1/b
1/(1/a) = 1/(1 - 1/b)
a = 1/(1 - 1/b)
a = b/((1 - 1/b) * cool.gif
a = b/(b - 1)

Alltså beskrivs samtliga lösningar till sambandet a + b = a * b av funktionen:
a(cool.gif = b/(b - 1)
för alla tal där a ≠ b. Så det är bara stoppa in siffror i b och räkna ut. Ignorera de fall där a = b.(0 & 2, kan bevisas genom att lösa andragradsekvationen x + x = x * x)

Tabellöversikt:
b:-4; a:4/5
b:-3; a:3/4
b:-2; a:2/3
b:-1; a:1/2

b:0; a:0
b:1; a:∞
b:2; a:2

b:3; a:3/2
b:4; a:4/3

Kommentar: För värdet b = 1 behöver du inte bry dig om, då detta beräknas med så kallade oändliga tal, vilket du kanske inte lärt dig än.

Obs. Om du har en miniräknare kan du även stoppa in decimaltal i b och få korrekt svar.

Han går i 7:an, glömde du att läsa det eller vill du helt enkelt bara bekräfta dina mattekunskaper för en 13-åring?
käft.

#8 Blest

Blest

#5 Spelsugen

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 183 inlägg

Postad 21 september 2011 - 07:50:12

Här är matteproblemet:
2X3=5

om jag förstår rätt... 2? 2+2=4 , 2x2=4 också? Har precis vaknat, rättar mig sen efter skolan

#9 Mezox

Mezox

#10 Forumkändis

• Medlem
  • 5 612 inlägg

Postad 21 september 2011 - 19:00:15

Jag använde mig av följande formler: a = 4/(1-c) och b=4/(1+c). Sättet att komma fram till är kanske lite onödigt komplicerat, men de är coola biggrin.gif

Menar såklart a = 2/(1-c) och b = 2/(1+c) -.-

#10 unknown12

unknown12

#3 Prao

• Medlem
  • PipPipPip
  • 73 inlägg

Postad 21 september 2011 - 21:01:15

så du ska fuska dig för att få A på detta?
Btw: Donut är överskattat

How dare you?!?!
Nej, men För att svara på din fråga, Ja. Jag vill fuska för att få A på ett minital som började som ett skämt.

QUOTE(nobbify @ 21/09-2011 07:03:09) <{POST_SNAPBACK}>
Han går i 7:an, glömde du att läsa det eller vill du helt enkelt bara bekräfta dina mattekunskaper för en 13-åring?

Jag känner mig ju rätt efterbliven när jag läser inläggen och kliar mig på huvudet som en apa...

Redigerat av unknown12, 21 september 2011 - 20:59:22.

#11 Proccito

Proccito

#10 Forumkändis

• Medlem
  • 3 899 inlägg
    Utdelad juni 2014

Postad 21 september 2011 - 21:38:51

How dare you?!?!
Nej, men För att svara på din fråga, Ja. Jag vill fuska för att få A på ett minital som började som ett skämt.
Jag känner mig ju rätt efterbliven när jag läser inläggen och kliar mig på huvudet som en apa...

det är en skillnad på grundskole nivå och gymnasienivå.
Jag fattar inte heller wink.gif

Btw, så menade jag att donut inte är så gott som folk säger att det är.
"Whats better: To be born good, or to overcome your evil nature through great effort?
- Paarthurnax

#12 Nazar

Nazar

#8 Forumit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 072 inlägg

Postad 21 september 2011 - 21:45:06

2+2=4

2x2=4

Det var ju inte så svårt, var det? Eller tänker jag fel?

Tja

Logga in för att kunna skriva inlägg