Hoppa till innehåll

Gymnasium Val


WishCookie
 Dela

Rekommendera inlägg

Val nr. 1:

 

Yrkseförberedande program eller Stuideförberedande program?

 

Yrkesförberedande utbildar dig så att du ska kunna få anställning direkt efter gymnasiet, till exempel Fordon eller El.

 

Om du istället väljer att gå ett studieförberedande program så beräknas du läsa på högskola minst ett antal år innan du får anställning, exempel på dessa är Natur, Teknik eller Samhäll.

 

Så vilket vill du välja? På dina föräldrar låter det som att de vill att du ska gå ett yrkesförberedande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

btw så tror jag det inte är specielt bra betalt att jobba med fordon nu förtiden.

Jag vet att min "kompis" går fordon, och där går massa invandrare som är glada att dom kom in på ett gymnasium

Så för att det går massa invandrare på en speciell linje så betyder det att ett yrke inte ger bra betalt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

btw så tror jag det inte är specielt bra betalt att jobba med fordon nu förtiden.

Jag vet att min "kompis" går fordon, och där går massa invandrare som är glada att dom kom in på ett gymnasium

That.. Made.. NO sense..

 

Bilmekaniker m.m. är nog ett ganska bra yrke med normal månadslön, men framförallt så behöver du inte "få jobb", utan du kan ganska enkelt starta en enskild firma utan anställda och tjäna ihop ditt levebröd på det sättet. Vet dock inte hur det är med dagens nyare bilar eftersom de kräver speciella datorer och mjukvara som du måste ha, och därför kan det vara bra att knyta sig till en kedja, såsom mekonomen eller liknande, så att du kan få hjälp med startkapital till dessa oftast ganska dyra maskiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men det är väl bättre att man får jobba med sånt man tycker om?

Ja, påstod inte att du skulle läsa el, bara att det är viktigt att folk gör det :P Dock så är du inte så bunden som folk säger, om du går t.ex el (som jag) så kan du ändå läsa vidare till t.ex civilingenjör, om du bara går tekniskt bas år.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...