Mumutio Skrivet 23 September 2012 Rapport Dela Skrivet 23 September 2012 Alltså, att Asiater har 102 i snitt jämfört med Europeers 100 kan jag väl köpa, men att svarta skulle ha så lågt som 90 vid samma uppväxtförhållanden låter väldigt lite och det ställer jag mig kritisk till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 25 September 2012 Rapport Dela Skrivet 25 September 2012 Jag tror det är evolutionärt ofördelaktigt att ha för högt IQ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Whore Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 Jag tror det är evolutionärt ofördelaktigt att ha för högt IQ.Varför då? Nu har jag ingen källa att referera till men om jag minns rätt är smarta människor överlag lyckligare och mer framgångsrika. Vilket inte är någon kontraintuitiv tanke precis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 Jag tänker att man kan ha svårt att "passa in" om man har alldeles för hög IQ. Vet inte om Mezox också syftar på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 (redigerat) Varför då? Nu har jag ingen källa att referera till men om jag minns rätt är smarta människor överlag lyckligare och mer framgångsrika. Vilket inte är någon kontraintuitiv tanke precis.Det är säkert sant att smarta människor är mer lyckliga osv, men Mezox sa ju att det var ofördelaktigt att ha FÖR högt IQ. Det är ju skillnad på att ha högt IQ och för högt IQ. Högt IQ brukar ju kopplas till psykisk ohälsa, och jag skulle tro att det blir vanligare/värre ju högre IQ man har. Dessutom har nog personer med väldigt högt IQ svårare att klara sig i ett samhälle fullt av personer med normal IQ och som dessutom är designat för dessa. Smarta människor är nog lyckligare upp till en viss nivå. Redigerat 26 September 2012 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 Hehe det var lite skämtsamt menat men det är nog svårare att få f***a :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 Evolutionärt fördelaktigt är väl egentligen i vårt samhälle att vara sjukt bra på att reproducera sig. Som tjej att börja få barn vid 15 och fortsätta att få 20 stycken. Som man att befrukta massa kvinnor. Hög IQ hjälper väl knappast till med något av detta. :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 26 September 2012 Rapport Dela Skrivet 26 September 2012 Haha exakt :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 6 Oktober 2012 Rapport Dela Skrivet 6 Oktober 2012 Om du tittar på din IQ-karta till exempel så ser du att folk har lägre IQ i sydamerika än i Spanien/Portugal, trots att de har nästan samma gener i stora delar av Sydamerika som i Spanien/Portugal.Ännu mer komplext blir det hur Västerbottningar i Sverige flera år i rad har haft högst medel-IQ i Sverige under olika mönstringar :P frågar är egentligen hur det kan vara så, ren slump? Om man beställer ett DNA-test får man utöver en massa intressant information om sitt genetiska ursprung även en textfil innehållande alla sina gener. Samt vilken "bokstavskombination" man besitter av den valda genetiska markören (t.ex AA, CC, GG osv). Finns ingen som vet vad alla SNP's betyder, men det finns några som forskare kommit fram till som har betydelse för intelligens. Ett exempel är rs363050 där kombinationen AA ger i snitt 3 högre i IQ, AG ger ett normalvärde och GG i snitt 3 lägre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 7 Oktober 2012 Rapport Dela Skrivet 7 Oktober 2012 Ännu mer komplext blir det hur Västerbottningar i Sverige flera år i rad har haft högst medel-IQ i Sverige under olika mönstringar :P frågar är egentligen hur det kan vara så, ren slump? Om man beställer ett DNA-test får man utöver en massa intressant information om sitt genetiska ursprung även en textfil innehållande alla sina gener. Samt vilken "bokstavskombination" man besitter av den valda genetiska markören (t.ex AA, CC, GG osv). Finns ingen som vet vad alla SNP's betyder, men det finns några som forskare kommit fram till som har betydelse för intelligens. Ett exempel är rs363050 där kombinationen AA ger i snitt 3 högre i IQ, AG ger ett normalvärde och GG i snitt 3 lägre.Coolt, var hittar du sån information? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lander Skrivet 10 Oktober 2012 Rapport Dela Skrivet 10 Oktober 2012 (redigerat) Coolt, var hittar du sån information?Genom att jag beställde ett DNA-test från http://www.23andme.com tidigare i år.Så har jag hittat information om sådant (mest på deras forum). Redigerat 10 Oktober 2012 av Lander Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mumutio Skrivet 10 Oktober 2012 Rapport Dela Skrivet 10 Oktober 2012 Genom att jag beställde ett DNA-test från http://www.23andme.comså har jag hittat information om sådant (mest på deras forum).Var faktiskt en föreläsare som tog upp den där sidan idag. :P Fick du ut något av testet tyckte du? Följdfråga. ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.