Hoppa till innehåll

Varför Är Alla Så Förbannat Dåliga På Att Stava?


Bajen_jmp
 Dela

Rekommendera inlägg

Har kikat runt lite här och det saknas punkt och kommatecken i vartannat inlägg ungefär.

Sen verkar folk ha ordetligt svårt med att sätta ihop ord. Dvs. väldigt många särskriver.

Ex. "Pappa ledig"

Betyder det att Pappa är ledig?

"Sökes: Kassa personal"

Betyder det att personalen skall vara kass?

Att sätta ihop ord underlättar mycket!

 

Sedan har vi "." , "," och stor Bokstav och rättstavade ord. (hängde ni med där?)

 

Det här är en text utan varken komma eller pungt eler stor bokstav där allt är totalt omöjlit att läsa för att ingenförsökt att anstränga sig så specielt avsävärt När jag tog tåget hemigår så mötte ja två poliser fast imorgon så kanske ja möter tre vem vet aja nu ska jag så småningåm gå och lägga mej så jag slipper läsa sådant här eländä någåt mer nu på onsdag skall jag först äta frukost sedan skall jag dursaläsatiningen jobba träffa en snygg tjej och gå på resturang ha de bra alläsamans gonatt man kan ju alltid trycka in en och annan smile i inlegget så att de hela bli ennu mera rörit istälet :gitarr: för att läga in spilen sist dessu :lol: tom kan man trycka in en massa annat skit i sitt inläg såm ja jör nu tillexempell bara för att man itne okar jöra en ny rad utan istälet bara skriver på utan att äns tänka på att :medieval: man kanske vil att fler skall förstå vad men ägentligen menade med det hela men ja e ny på de her forrumet så ja har ju inget att sega till om och vill inte ha de als nu är tillochmed de härbiten :student: klaaaaar!!!!!!!!!!!!!

 

________________________________________________________________

 

Det här är en text med stor bokstav, kommatecken och punkt insatta. Det är ganska enkelt att läsa eftersom man i det här fallet försökt att skriva tydligt och enkelt.

När jag tog tåget hem igår mötte jag två poliser. I morgon så kanske jag möter tre, vem vet.

Nu skall jag så småningom gå och lägga mig och drömma härliga drömmar om ordentligt skriva meningar.

Nu på Onsdag skall jag först äta frukost. Sedan skall jag, duscha, läsa tidningen, jobba, träffa en snygg tjej och gå på restaurang.

Ha det bra allesammans. Godnatt! :zzz:

Redigerat av Bajen_jmp
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jovisst, Särskrivningar, man får bara hoppas på det bästa och att någon lyckas skriva nåt riktigt roligt så man får något att skratta åt.

 

Sen är det en helt annan sak med de som bara lärt sig att skriva en mening i taget, t.ex. "Kann nån hjälpsa mig med pockemon!!!!!!!!!!!!!!!" ska ut i stora världen och försöka sig på nåt seriöst, eller helt enkelt berätta den senaste visten man hörde i skolan. Då är det fara å färde.

 

Då finns det ju inga gränser för vilken kompaktklumpavbokstäver det kan bli.

 

Snyft. :unsure:

 

Mindre stavfel har man ju lärt sig bortse från efter 1½ år ungefär.

 

Själv är jag noga mad att inte stava fel, vilket borde bero på att jag skriver mindre än ett inlägg om dagen. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Särskrvningar har ju blivit ett allmänt problem i Sverige, enligt mig.

Om man går in på ICA, konsum eller någon butik i den stilen, så är det minst en eller 2 felstavningar med särskrivning!

T.ex. vid glassen, så är det inte helt omöjligt att hittan en "Kul Glass".

Så det är inte bara här på forumet som det skrivs stavfel!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är en text utan varken komma eller pungt  eler stor bokstav där allt är totalt omöjlit att läsa för att ingenförsökt att anstränga sig så specielt avsävärt När jag tog tåget hemigår så mötte ja två poliser fast imorgon så kanske ja möter tre vem vet aja nu ska jag så småningåm gå och lägga mej så jag slipper läsa sådant här eländä någåt mer nu på onsdag skall jag först äta frukost sedan skall jag dursaläsatiningen jobba träffa en snygg tjej och gå på resturang ha de bra alläsamans gonatt man kan ju alltid trycka in en och annan smile i inlegget så att de hela bli ennu mera rörit istälet :gitarr:  för att läga in spilen sist dessu :lol: tom kan man trycka in en massa annat skit i sitt inläg såm ja jör nu tillexempell bara för att man itne okar jöra en ny rad utan istälet bara skriver på utan att äns tänka på att :medieval:  man kanske vil att fler skall förstå vad men ägentligen menade med det hela men ja e ny på de her forrumet så ja har ju inget att sega till om och vill inte ha de als nu är tillochmed de härbiten :student:  klaaaaar!!!!!!!!!!!!!

 

 

jag kan läsa de där och jag tycker inte de är ett dugg irriterade.

 

och man lär sig av sina misstag... lr?

om man glömmer ett g i "inlägg" skulle du flippa ur totalt då lr?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst, det är mycket stavfel och grejer, dock en pryl som jag förstå när forumet har nästan 14 000 regestrerade medlemmar - Vad jag har sett finns det inte ett spelforum i världen som har fjortontusen rättstavande pluggisar? Snarare tiotusen utav dom är cyberfreakouts som antingen har mycket finnar eller feta lår och helt enkelt inte pallar skriva sakta och rätt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Särskrvningar har ju blivit ett allmänt problem i Sverige, enligt mig.

Om man går in på ICA, konsum eller någon butik i den stilen, så är det minst en eller 2 felstavningar med särskrivning!

T.ex. vid  glassen, så är det inte helt omöjligt att hittan en "Kul Glass".

Så det är inte bara här på forumet som det skrivs stavfel!

 

eller som på nordeabanken "kassa ärenden" stod det på kölappen...

 

Bajen_jmp: håller fullt med om att text 1 var nästan omöjlig att läsa. i sådana fall skulle jag ha tryckt på Bakåt-knappen direkt. men att det skulle saknas punkt i hälften av alla inlägg här på sidan är en total överdrift! 10%, eller kanske 20%, möjligen.

 

det här är en text utan stor bokstav, men med kommatecken och punkt insatta.

jag tycker att det går utmärkt att läsa.

när jag tog tåget hem igår mötte jag två poliser. i morgon möter jag kanske tre, vem vet.

nu skall jag så småningom gå och lägga mig och drömma härliga drömmar om ordentligt skrivna meningar.

nu på onsdag skall jag först äta frukost. sedan skall jag, duscha, läsa tidningen, jobba, träffa en snygg tjej och gå på restaurang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men d e väl inte världens undergång om man skriver fel??

asså vem orkar skriva stor bokstav å sånt? d går ju att läsa ändå.

det är ju helt onödigt att d finns pedanter som rättar ens stavning i ett forum vad e det för mening med det?? och ragnarök jag tyker inte att moderatorer ska ge dig varning bara för att man skriver snabbt o inte orkar att rätta sina fel m man skulle fått en varning för varje felstavning skulle nog hälften av alla medlemmar varit borta nu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men d e väl inte världens undergång om man skriver fel??

asså vem orkar skriva stor bokstav å sånt? d går ju att läsa ändå.

det är ju helt onödigt att d finns pedanter som rättar ens stavning i ett forum vad e det för mening med det?? och ragnarök jag tyker inte att moderatorer ska ge dig varning bara för att man skriver snabbt o inte orkar att rätta sina fel m man skulle fått en varning för varje felstavning skulle nog hälften av alla medlemmar varit borta nu

 

helften av ala medlemar skule inte alls vara bårta för d hadde komit nya medlemar som kann skriva normallt o dras til sona forum der fålk kan skriva onrmalt o varför ska mna int få varning för at mann uprepar sej minst 10 ggr???ock som ja sa inan så borde de vara vid uprepande gonger ock inte vid enstaka hendelser
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har kikat runt lite här och det saknas punkt och kommatecken i vartannat inlägg ungefär.

Sen verkar folk ha ordetligt svårt med att sätta ihop ord. Dvs. väldigt många särskriver.

Ex. "Pappa ledig"

Betyder det att Pappa är ledig?

"Sökes: Kassa personal"

Betyder det att personalen skall vara kass?

Att sätta ihop ord underlättar mycket!

 

Sedan har vi "." , "," och stor Bokstav och rättstavade ord. (hängde ni med där?)

 

Det här är en text utan varken komma eller pungt  eler stor bokstav där allt är totalt omöjlit att läsa för att ingenförsökt att anstränga sig så specielt avsävärt När jag tog tåget hemigår så mötte ja två poliser fast imorgon så kanske ja möter tre vem vet aja nu ska jag så småningåm gå och lägga mej så jag slipper läsa sådant här eländä någåt mer nu på onsdag skall jag först äta frukost sedan skall jag dursaläsatiningen jobba träffa en snygg tjej och gå på resturang ha de bra alläsamans gonatt man kan ju alltid trycka in en och annan smile i inlegget så att de hela bli ennu mera rörit istälet :gitarr:  för att läga in spilen sist dessu :lol: tom kan man trycka in en massa annat skit i sitt inläg såm ja jör nu tillexempell bara för att man itne okar jöra en ny rad utan istälet bara skriver på utan att äns tänka på att :medieval:  man kanske vil att fler skall förstå vad men ägentligen menade med det hela men ja e ny på de her forrumet så ja har ju inget att sega till om och vill inte ha de als nu är tillochmed de härbiten :student:  klaaaaar!!!!!!!!!!!!!

 

________________________________________________________________

 

Det här är en text med stor bokstav, kommatecken och punkt insatta. Det är ganska enkelt att läsa eftersom man i det här fallet försökt att skriva tydligt och enkelt.

När jag tog tåget hem igår mötte jag två poliser. I morgon så kanske jag möter tre, vem vet.

Nu skall jag så småningom gå och lägga mig och drömma härliga drömmar om ordentligt skrivna meningar.

Nu på Onsdag skall jag först äta frukost. Sedan skall jag, duscha, läsa tidningen, jobba, träffa en snygg tjej och gå på restaurang.

Ha det bra allesammans. Godnatt! :zzz:

 

 

Jag lade dit en fet bokstav som jag rättar ditt "rättstavade" inlägg med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det går att läsa felstavade inlägg även när knappt ett ord är rättstavat. Det jag vill komma till är att det går precis lika snabbt att stava rätt, sätta ut komma och punkt och inte särskriva.

Skriver man bra här skriver man bra i skolan. Kan skryta med att jag hade bäst resultat i min klass på de nationella proven i svenska. Mycket tack vare att jag håller till på forum där man skall skriva om inte perfekt så i alla fall någorlunda korrekt.

 

Testa att läs igenom ditt inlägg innan du sänder iväg det eller ha word´s rättstavningsprogram på i din webbläsare så att den stryker under felstavade ord.

 

Visst kan man haalka på tangentbordet eller missa stor bokstav i ett nytt stycke men man kan alltid försöka att hyfsa till sig lite när det gäller stavningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...