Aircondition Skrivet 11 April 2006 Rapport Dela Skrivet 11 April 2006 Sverige ska nog ha monarki, det hade inte funkat med president. Håller med dig Fusion om att det är dåligt att kungen åker inte fast om han t.e.x kör fot elr nått sånt... Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oddset Skrivet 11 April 2006 Rapport Dela Skrivet 11 April 2006 Jag tycker absolut att vi ska ha monarki. Jag tycker även att det ska bli mer makt åt kungafamiljen. Men den nuvarande kungen är väl för mesig. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Perisoreus Skrivet 11 April 2006 Rapport Dela Skrivet 11 April 2006 Regentens makt fråntogs 1974/5 (kommer inte ihåg exakt) så vår nuvarande regent hade hunnit vara kung i ca 1 år, men han fick aldrig "njuta" av makten. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scones Skrivet 11 April 2006 Rapport Dela Skrivet 11 April 2006 Vad skulle annars Hey Baberiba immitera? =( Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 12 April 2006 Rapport Dela Skrivet 12 April 2006 (redigerat) Jag tycker absolut att vi ska ha monarki. Jag tycker även att det ska bli mer makt åt kungafamiljen. Men den nuvarande kungen är väl för mesig. På vilket sätt är han för mesig ?Vad ska han göra för att han ska framstå som modig i dina ögon ? Skåningen: Lol ? Redigerat 12 April 2006 av Fusion Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
The Golden Boy Skrivet 13 April 2006 Rapport Dela Skrivet 13 April 2006 Lätt President! Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mallex Skrivet 13 April 2006 Rapport Dela Skrivet 13 April 2006 Ut med Kungen, ja menar vem bryr sig om honom? Fast som Skåningen sa skulle det vara ensamt utan dom i Hey baberiba? Den nuvarde kungen är därimot bra Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
hoppetosse Skrivet 13 April 2006 Rapport Dela Skrivet 13 April 2006 Vad anser ni om den konstitutionella monarki vi har? Jag måste säga att jag är en hängiven rojalist. Ett Sverige utan en kung/drottning el. något dylikt vore som en hamburgare utan bröd. Det att Sverige har en kungafamilj gör så att Sverige sticker ut bland majoriteten av länderna. Nästan alla stater är republiker. Kungafamiljen kan representera Sverige utomlands på ett sätt som en president aldrig skulle kunna. En president väljs efter dennes politiska åsikter och därmed skulle h@n alltid vara tvungen att försvara dem utomlands. Kungafamiljen kan koncentrera sig på andra nyttiga saker, som välgörenhet m.m. Monarkin ska avskaffas! Punkt slut!Jag tycker inte att statsöverhuvudet ska tillträda genom födslorätt! Man borde tillsätta någon som är begåvad under demokratiska former. Visst, man kan ha kvar monarkin men iinför istället att man röstar fram en kung vart fjärde år istället. Jag hoppas ni är medvetna om att det är vi skattebettalare som betalar för att kungen ska få bo i slottet och äta god mat! Hälsningar: En Rebublikan. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad Skrivet 13 April 2006 Rapport Dela Skrivet 13 April 2006 Fortsättning från Hoppetosse : Dem är även stenrika, Ändå ska vi betala för deras resor till OS med mera. Jag är inte för monarki Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 14 April 2006 Rapport Dela Skrivet 14 April 2006 Sen hörde jag att kungen gav 5 miljoner var till barnen, med våra skatte pengar ! Jo, det är orättvist att vi betalar för att kungen ska ha det bra, utan att han typ gör nåt. Men tycker fortfarande att han ska vara kvar. Sen tycker jag att statsministern ska få emr makt. ;) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dretskit Skrivet 14 April 2006 Rapport Dela Skrivet 14 April 2006 Jag tycker inte att kungen ska få ha det bättre än oss och ta våra pengar utan att göra något. Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 14 April 2006 Rapport Dela Skrivet 14 April 2006 Anslaget till Kungliga hov- och slottsstaten är 87,5 miljoner kronor om året. Av dessa går cirka 40 till Slottstaten - underhåll av slott, trädgårdar och samlingar. Resten, 48 miljoner, går till Hovstaten. Jag citerar SVT Debatt: "Det ska täcka kostnaderna för kungens representation inklusive resor, kostnaderna för Riksmarskalksämbetet med stabsavdelningar för personal, ekonomi och information & press, Hovmarskalksämbetet (administration), Drottningens Hovstat (administration och hushåll) och Hovstallet (transporter med bil och häst samt vård av vagnar och selar). Anslaget, som kallas apanage, betalas ut vid årets början. Revision görs av revisorer som kungen själv utser. Antalet anställda är ca 75. Det handlar alltså inte om att kungen får 48 miljoner i lön, vilket republikanerna gärna låtsas. Dessa pengar kommer naturligtvis inte att sparas om man inför republik. Arkiv, byggnader, föremål och trädgårdar måste fortsätta att underhållas av bibliotekarier, snickare, restauratorer och trädgårdsmästare. Även en president måste ha en stab med sekreterare, chaufförer, kockar och kuskar. Det blir inte många kronor man sparar där. Då har man inte räknat med de tiotals miljoner ett presidentval skulle kosta. Ekonomiska skäl talar för monarkin. så kom inte och påstå att Carl-Gustaf snor era pengar. som dessutom inte är era utan era föräldrars. (undantag några gamlingar på forumet. ) Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg