Hoppa till innehåll

Hjälp Mig, Mina Föräldrar E Konstiga!


Zantera

Rekommendera inlägg

Jo, det är såhär att jag har ett problem.

Som alla er andra här på forumet, älskar jag att tillbringa tid vid datorn, både till att spela men även att programmera, etc.

Problemet är mina föräldrar.

Tidigare har vi haft modem, och satt jag kanske 2 timmar om dagen, 4 på helgdagar.

Jag tycker inte att det är jättemycket, det finns trots allt dom som sitter uppe hela natten och spelar data och skiter i skolan. *host* Acet0neN *host*.

Så för ett tag sen så lämnade vi in datan på lagning, den var lite fuckad.

Vi fick tillbaka den efter en månad eller så, och jag fortsatte spela, fast drog ner till 1 timme om dagen.

Då började min morsa sitta mer.

Eftersom hon har varit sjukskriven satt hon hemma hela dagarna och lade harpan.

Hon kunde sitta såpass sent att jag inte fick gå och lägga mig. (Datan e i mitt rum)

Det är även så att jag gick i fotboll, och min farsa körde mig till varje träning.

Och nu runt årsskiftet bestämde jag mig för att sluta, för att finputsa mina betyg.

Det gillade inte min farsa och han har liksom varit besviken på mig sen dess.

Nu har vi nyligen skaffat bredband, och eftersom jag har varit sjuk de senaste dagarna så har jag passat på och sitta lite vid datorn.

Det gillar inte mina föräldrar.

Min farsa menar på att han är rädd för att jag ska spärra in mig på mitt rum o skita i omvärlden, och morsan menar på att jag är helt beroende.

Ändå har jag kanske suttit 5 timmar stäckt över en hel dag.

Jag är inte sån att jag sitter uppe till klockan 6 på morgonen, nej tvärtom.

Jag har lagt mig senast kl 12 varje kväll, förrutom på LAN, då sitter jag uppe till 4-5.

Jag har inga problem att sysselsätta mig utanför datorn, tvärtom.

Jag har flera sköna kompisar, som jag gillar att umgås med.

Men jag gillar verkligen att sitta vid datorn, utan att få en massa kommentarer bakom ryggen av föräldrarna.

Speciellt om man hör dom i ett annat rum och dom säger "han har suttit hela dagen vid datorn" om jag bara suttit 1 timme.

Eftersom jag starkt funderar på att välja IT/Data, så är detta ett ännu allvarligare problem.

Jag vill bara att de ska förstå och respektera att jag är intresserad av data, och inte beroende.

Men hur ska jag göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jaaadu... jag hade samma problem... Min morsa liksom försökte att bli antreposopher eller vad det är... Någon j*vla sekt som bor i lerhus och är äckliga... Det ville ju förstås inte jag så jag blev mobbad på den skolan och så fick jag sitta på datorn 1 timma om dagen och det var bara ständigt bråk... + att datorn var OTROLIGT dålig!!!!

Det ända jag gjorde var att hänga på gamla fuska.se nämligen fuskarna...

Men efter all denna tid så gav mina föräldrar äntligen upp.... jag bestämde mig för att klara mig själv... + att all min socialitet är framför datorn... För att alla i RL livet är så förbannat taskiga.... Inte en person vill liksom vara med mig... Och alla är bara konstiga :S

Så liksom jag försöker att vara social på internet och msn och allt det där istället...

Men jag går ju såklart till skolan och så... Och jag brukar hålla tiderna.. förut gick jag och la mig vid 2,3 men det har bara rubbat mitt liv så jag har börjat vid 12 tiden...

 

Men många har nog ditt problem :/

Men du får väl försöka förhandla med dom eller nåt :S

Typ säga att du får ha olika speldagar i veckan eller så..

 

Lycka till iallfall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får väll ta och prata med dina föräldrar om vad DU vill göra.

Att sitta vid datorn, är däremot lite strängt.

Du får ju säga vad du tycker.

Jag sitter ju flera timmar om dagen, morsan säger att jag är beroende men jag iognerar det bara.

 

Fotbollen, ska du egentligen bara skita i vad dom säger.

Man behöver inte gå på nån aktivitet under dagen.

Man ska göra det man tycker om att göra, å skita i andra vad dom tycker att du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det klart man ska göra det man vill göra. Men liksom fem timmar om dan tycker i alla fall jag är ganska mycket. Fast jag ska inte säga nåt egenligen, eftersom att jag själv suttit rätt mycket vid datan under den här veckan. Men det är bara för att jag har varit ledig, och att det inte finns så mycket annat att göra hemma.

Hursomhelst så fattar jag vad du menar. Om man gillar fotboll skitmycket så kanske man ägnar större delen av sin fritid till att spela fotboll. Det kan ju vara likadant om man har ett intresse för datorer och programmering och sånt.

 

Vad jag tycker att du borde göra är att försöka förklara för dina föräldrar hur det ligger till. Kanske komma fram till en deal att om du sköter betygen, din hälsa och det sociala livet så kanske du kan få hålla på med datan. Bara du inte blir helt asocial och så. För vissa personer som tror att de har kontroll över databeroendet kan faktiskt ofta ha fel (samma när det gäller drogmissbruk). Så jag förstår att dina föräldrar är oroliga. Men ta ett rejält snack med dom.

 

Haha, jag låter ju som värsta Dr. Phil eller nåt :P

Men det här är bara vad jag tycker...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ibland själv samma problem. Fast då är det min mamma som säger: 'Nu sitter han där vid datorn igen.' När min mamma säger det ligger man riktigt illa ute. Själv sitter jag kanske 3 timmar på vardagar och mellan 4-5 timmar på helgerna. Själv har jag inte vidare jättebra tips. :( Möjligtvis att "lära känna" sina föräldrar. Detta låter jättekonstigt, men det jag menar med detta är lära sig hur de ska tas. :medieval:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Försök att prata med dina föreldrar och övertyga dom med att du faktiskt inte sittre så mycket framför datan. Du kan börja med att säga att ifall dom tkr att du sitter mkt vid datorn så ska vi kanske sätta up en speciell tidsgräns. Eftersom jag inte känner dina föreldrar men som jag har uppfattat det så kommer dom säga nåt väldigt lågt och ifall du absolut inte vill det så som sagt så försöker du övertyga henne om att dator inte allts bara är dåligt utan också bra, det är över 50 000 människor runt jorden som försörjer deras familjer med hjälp av datorer. Och du kan ju så klart beretta ett exempel om vad databeroende igenkligen är. och så kan du också säga att genom datorn så kan man få kontakt med personer som är sjysta och få kontakt med nu varande vänner på det sättet, jaja hoppas du lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom du är under 18:år så måste du acceptera det. Dem gör det för ditt eget bästa nog, aja tre timmar per dag är ok. Dem vill att du ska utvekla ditt socialaliv i verkligheten med folk.. Aja, jag sitter fast vid datorn och du är inte den ända som har problemet <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...