Hoppa till innehåll

En Själ?


Mezox

Rekommendera inlägg

  • Svar 132
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag tror att man har en själ, fast "själ" ordet tycker jag låter en aning reliöst, så jag skulle föreslå att kalla det någonting annat.

Men tror du på den"religösa" själen, att den lever vidare för all framtid och att de är den som får belöningen eller straffet beroende på hur manhar levt? Om inte vad är då själen för dig?

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cellerna dör ju i hjärnan när den slutar få näring och syre och en död hjärna kan inget göra oavsett hur mycket energi det finns i den. Och vad jag menade med att man väger mindre när de elektriska impulserna upphör är att en spänd muskel har mindre tyngd än en avslappnad, och utan elektriska impulser är den helt avslappnad. Kanske inte riktigt stämmer men skulle kunna vara en förklaring till vart de där 30 grammen tar vägen.

 

 

skulle nästan gissa på att man väger mindre för att blodet slutar pumpas :> blodet påvärkas ju också av gravitationen så kanske dom där 4 litrarna motsvarar 30g när det slutar pumpas, vem vet.

 

knappast en själ som väger 30g.. för övrigt har jag ALDRIG NÅNSIN hört talas om att man väger 30g mindre när man dör -_-

Oavsett om musklerna är spända eller inte, eller om blodet pumpar eller inte, så är det ju fortfarande lika mycket materia (och väger därför lika mycket). <_<

Själv tror jag att man har en själ, men det där med att den väger 30g är jag osäker på. Även om man skulle kunna tillverka en exakt kopia av en fungerande människokropp, tror jag verkligen inte att den helt plötsligt bara skulle börja leva.

Redigerat av 48893
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oavsett om musklerna är spända eller inte, eller om blodet pumpar eller inte, så är det ju fortfarande lika mycket materia (och väger därför lika mycket). <_<

Själv tror jag att man har en själ, men det där med att den väger 30g är jag osäker på. Även om man skulle kunna tillverka en exakt kopia av en fungerande människokropp, tror jag verkligen inte att den helt plötsligt bara skulle börja leva.

Joo, men man andas, man har luft i lungorna, luften väger väldigt lite men kan vara en bidragande orsak till att man blir "lättare" när man dör. Sen undrar jag om någon har någon fakta som backar upp det fakum att kroppen överhuvutaget skulle blir lättare?

 

Om det nu skulle vara en exakt kopia av en fungerande kropp skulle den fungera, annars vore den inte exakt <_< . Men jag förstår hur du menar, jag tror dock om man skulle kunna skapa en "tom" hjärna som fungarar så skulle man kunna "bygga" människor. Redan idag ersätter vi ju hjärtan som för några desenier sedan var en omöjligt tanke. Utvecklingen går med andra ord framåt.

 

Soad_token

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst Mindtwistah

En människa har ingen själ.

Men vi har en väldigt avancerad hjärna.

Det är vår hjärna som genom kemiska hormonsignaler, elektriska nervimpulser och genom att kontrollera blodomloppet får oss att göra saker t.ex. få oss att känna oss "glada" eller "nöjda", bli attraherade av någon, få oss att känna "sorg", "hat", "ilska" och annat. "Känslor" är naturliga och inlärda instinkter som aktiveras av aktiviteten i nervsystem.

Detta är, however, rejält avancerat och med vår nuvarande teknologi (Believe it or not, vi är ganska primitiva) så kan vi knappt förstå oss på hjärnkemin. Därför finns det många folk som är ovetandes och vill ha en enkel förklaring och förklarar det som något sprirituellt eftersom vi i dagens samhälle har behandlat känslor som något övernaturligt och speciellt vilket vi inte ska göra. "Känslor" är bara något vi kallar för känslor, instinkter från stenåldern, från primaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En människa har ingen själ.

Men vi har en väldigt avancerad hjärna.

Det är vår hjärna som genom kemiska hormonsignaler, elektriska nervimpulser och genom att kontrollera blodomloppet får oss att göra saker t.ex. få oss att känna oss "glada" eller "nöjda", bli attraherade av någon, få oss att känna "sorg", "hat", "ilska" och annat. "Känslor" är naturliga och inlärda instinkter som aktiveras av aktiviteten i nervsystem.

Detta är, however, rejält avancerat och med vår nuvarande teknologi (Believe it or not, vi är ganska primitiva) så kan vi knappt förstå oss på hjärnkemin. Därför finns det många folk som är ovetandes och vill ha en enkel förklaring och förklarar det som något sprirituellt eftersom vi i dagens samhälle har behandlat känslor som något övernaturligt och speciellt vilket vi inte ska göra. "Känslor" är bara något vi kallar för känslor, instinkter från stenåldern, från primaterna.

Jag vet att jag hamnar lite off topic, men jag måste bara ge ett exempel på hur primitiva vi igentligen är. Försök beskriva för någon som aldrig har ätit en frukt eller något sött eller surt i sitt liv hur en apelsin smakar. Det tycker jag är ett bevis på att vi inte är så smarta som vi alltid tror.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

En människa har ingen själ.

Men vi har en väldigt avancerad hjärna.

Det är vår hjärna som genom kemiska hormonsignaler, elektriska nervimpulser och genom att kontrollera blodomloppet får oss att göra saker t.ex. få oss att känna oss "glada" eller "nöjda", bli attraherade av någon, få oss att känna "sorg", "hat", "ilska" och annat. "Känslor" är naturliga och inlärda instinkter som aktiveras av aktiviteten i nervsystem.

Detta är, however, rejält avancerat och med vår nuvarande teknologi (Believe it or not, vi är ganska primitiva) så kan vi knappt förstå oss på hjärnkemin. Därför finns det många folk som är ovetandes och vill ha en enkel förklaring och förklarar det som något sprirituellt eftersom vi i dagens samhälle har behandlat känslor som något övernaturligt och speciellt vilket vi inte ska göra. "Känslor" är bara något vi kallar för känslor, instinkter från stenåldern, från primaterna.

Jag vet att jag hamnar lite off topic, men jag måste bara ge ett exempel på hur primitiva vi igentligen är. Försök beskriva för någon som aldrig har ätit en frukt eller något sött eller surt i sitt liv hur en apelsin smakar. Det tycker jag är ett bevis på att vi inte är så smarta som vi alltid tror.

 

Soad_token

 

Hamnar lite off-topic här, men jag har en massa andra exempel på att människan är primitiv. T.ex. våra skjutvapnen, bara en bit metall som flyger ut på grund av att vi spränger början av ett rör, det kan ju t.om. stenåldersmänniskor förstå sig på. Och bilen är ju rejält simpel, det är bara rök från bensin som man bränner som skapar ett högt tryck och börjar snurra på maskinen. Allt vi har är extremt primitivt, även om vi tror att det är avancerat. Det mesta förstår vi oss inte på, utan använder det bara t.ex. elen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ 48893: Hört talas om kloning? Visst, ännu har vi inte klonat några människor, bara djur, men om människor har en själ så borde väl även djuren ha det?

 

@ Mindtwistah: Ganska korkat att säga att vi människor är primitiva. Får jag fråga vad du jämför med då? Djuren? Dem är vi betydligt mindre primitiva än. Utomjordingar? Synd bara att vi inte träffat på några, om de överhuvudtaget finns. Alltså finns det inget som vi kan vara primitiva i förhållande till, då männsikan är den mest avancerade livsformen som vi vet om.

 

Själv tror jag inte att vi har en själ, utan allt är fysiskt. Och jag kan hålla med om att själen (som mycket annat) bara är någonting som människan hittat på p.g.a. okunskap.

Redigerat av KuzunE
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hamnar lite off-topic här, men jag har en massa andra exempel på att människan är primitiv. T.ex. våra skjutvapnen, bara en bit metall som flyger ut på grund av att vi spränger början av ett rör, det kan ju t.om. stenåldersmänniskor förstå sig på. Och bilen är ju rejält simpel, det är bara rök från bensin som man bränner som skapar ett högt tryck och börjar snurra på maskinen. Allt vi har är extremt primitivt, även om vi tror att det är avancerat. Det mesta förstår vi oss inte på, utan använder det bara t.ex. elen.

 

Nja en moder bil är ganska avancerad, du kan ju försöka bygga en bil som drar 0,7l milen med ac och allt annat som ska finnas;) Och våra vapen är ganska avancerade, på det sättet att ingen har kommpit på det själv, det har tagit många människors gemensama tänkande för att komma dit vi är idag. Dock säger jag itne att vi är avancerade, bara att dina eempel just råkade vara det:P

 

@ 48893: Hört talas om kloning? Visst, ännu har vi inte klonat några människor, bara djur, men om människor har en själ så borde väl även djuren ha det?

 

@ Mindtwistah: Ganska korkat att säga att vi människor är primitiva. Får jag fråga vad du jämför med då? Djuren? Dem är vi betydligt mindre primitiva än. Utomjordingar? Synd bara att vi inte träffat på några, om de överhuvudtaget finns. Alltså finns det inget som vi kan vara primitiva i förhållande till, då männsikan är den mest avancerade livsformen som vi vet om.

 

Själv tror jag inte att vi har en själ, utan allt är fysiskt. Och jag kan hålla med om att själen (som mycket annat) bara är någonting som människan hittat på p.g.a. okunskap.

För 300 år sedan visste vi allt! Jordden var platt, gud var den allsmäktige, och svarta var bara slavar. Så vi har något att jämföra oss själva med, oss själva. Det jag menar är att vi tror vi är väldigt avancerade och smarta. Ändå kan vi inte förstå vad glas är exakt...eller rättare sagt varför glas aldrig stelnar, det är faktiskt ett flytande material;) Eller hur man beskriver vad en apelsin smakar till någon som aldrig har ätiti något förutom morötter och fisk:P

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ 48893: Hört talas om kloning? Visst, ännu har vi inte klonat några människor, bara djur, men om människor har en själ så borde väl även djuren ha det?

 

@ Mindtwistah: Ganska korkat att säga att vi människor är primitiva. Får jag fråga vad du jämför med då? Djuren? Dem är vi betydligt mindre primitiva än. Utomjordingar? Synd bara att vi inte träffat på några, om de överhuvudtaget finns. Alltså finns det inget som vi kan vara primitiva i förhållande till, då männsikan är den mest avancerade livsformen som vi vet om.

 

Själv tror jag inte att vi har en själ, utan allt är fysiskt. Och jag kan hålla med om att själen (som mycket annat) bara är någonting som människan hittat på p.g.a. okunskap.

 

För 300 år sedan visste vi allt! Jordden var platt, gud var den allsmäktige, och svarta var bara slavar. Så vi har något att jämföra oss själva med, oss själva. Det jag menar är att vi tror vi är väldigt avancerade och smarta. Ändå kan vi inte förstå vad glas är exakt...eller rättare sagt varför glas aldrig stelnar, det är faktiskt ett flytande material;) Eller hur man beskriver vad en apelsin smakar till någon som aldrig har ätiti något förutom morötter och fisk:P

 

Soad_token

 

Ehrm... Vi vet varför glas aldrig stelnar. Vi vet hur el fungerar, vi använder det inte bara. Någon här som inte lyssnat på fysikgenomgångarna?

 

Tror du på att människan har en själ inom sig, eller är människan bara materia?

 

Själv tycker jag att det är en självklarhet att vi har det, hade vi inte haft en själ så skulle man väl kunna få folk att leva igen. Bara laga alla "trasiga" organ så är man tillbaka. Människan känner, ser, hör, luktar och smakar, jag tror att det är mer än bara impulser.

 

Kärlek till exempel är väl mer än bara en kemikalie som utlöses i hjärnan, det är en känsla.

Och en känsla = En kemikalie som utlöses i hjärnan. Även om du upplever den som en känsla så ÄR det bara en kemikalie (eller elektrisk impuls).

 

Och ja, om vi hade satt ihop alla atomer exakt som de var med samma elektriska spänningar så hade vi kunnat väcka folk från de döda. Men det är omöjligt eftersom atomerna alltid är i rörelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...