Hoppa till innehåll

Miljön På Jorden.


Lynott
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst Perisoreus

Klimatet har alltid gått i vågor. Nu är det dock inte ngn vanlig våg det handlar om, utan snarare en lodrät uppgång. Temperaturförändringar som förr tagit hundratals år ser vi nu bara på några fåtal år. Uppvärmningen av klimatet går att spåra tillbaka till tiden då den industriella revolutionen slog igenom i Storbritannien. Då rörde det sig dock om mycket marginella förändringar. Vi bör tänka på att det i år är ett El Niño-år; ett år då temperaturen bör vara lägre än vanligt. Ändå har 2007 gått till historien som det varmaste året sedan regelbundna mätningar påbörjats. 5 plusgrader den 18 december är inte ngn vanlig temperatur för Norrbotten. Hur kommer då inte nästa år se ut?

Vi måste ha två helt olika källor.

 

Enligt det jag har läst så är 2007 inte ett av de varmaste åren utan ett av de "normalare" åren. Om man tar en titt på temperaturerna de närmaste 2000 åren så ser man att jorden faktist har kylts ner en aning jämfört med då. Sen så är det vi kan kalla dagens kurva inte stor nog för att förutspå framtiden.

 

Så här ser kurvan ut: /\_/\_/\_/\_/\_/

 

Den boldade delen är nuläget.

 

Kurvan är korrekt om man ser på klimatutvecklingen före industriella revolutionen. Poängen är den att de förändringar som främst skett sedan början på 1900-talet till i dag borde ha tagit hundratals (obs, pluralis) år.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 133
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tja... miljöproblemen finns ju där, men det är ju folk som har börjat ta hand om saker och ting. Själv är jag inte så insatt men jag börjar bli lite orolig eftersomatt det är andra julen nu utan snö i norrland, har aldrig hänt förr, det är helt enkelt för varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja... miljöproblemen finns ju där, men det är ju folk som har börjat ta hand om saker och ting. Själv är jag inte så insatt men jag börjar bli lite orolig eftersomatt det är andra julen nu utan snö i norrland, har aldrig hänt förr, det är helt enkelt för varmt.

Det kommer att bli många gröna jular framöver om vi inte gör något åt det, som sagt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tja... miljöproblemen finns ju där, men det är ju folk som har börjat ta hand om saker och ting. Själv är jag inte så insatt men jag börjar bli lite orolig eftersomatt det är andra julen nu utan snö i norrland, har aldrig hänt förr, det är helt enkelt för varmt.

Det kommer att bli många gröna jular framöver om vi inte gör något åt det, som sagt ^^

 

Ja. Fast det är en sak jag inte fattar: Det var snö i slutet av oktober! Men nu är det nästan inget?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi inte minskar utsläppen,kommer jorden bli en öken.I år snöade det i början av december här i Ludvika.Just nu,den 21 december är det nästan ingen snö alls.Bara pyttelite här och där.det är den andra vintern på rad som det inte snöar rejält mycket under december.Hoppas inte på en snöfri jul.Så om vi inte minskar utsläppen kommer jorden vara en öken om sisådär...30 år.Med tanke på att det blir varmare så blir det ju mindre chans att istiden inte kommer att komma tillbaka då.Isåfall skulle den komma tillbaka om 1000 år.(om inte jorden är utplånad då.)så jag tycker att länder som:USA,Frankrike,Belgien,Italien m.m ska minska på utsläppen.Kritik eller kommentarer tar jag gärna emot.

Redigerat av tuff
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi inte minskar utsläppen,kommer jorden bli en öken.I år snöade det i början av december här i Ludvika.Just nu,den 21 december är det nästan ingen snö alls.Bara pyttelite här och där.det är den andra vintern på rad som det inte snöar rejält mycket under december.Hoppas inte på en snöfri jul.Så om vi inte minskar utsläppen kommer jorden vara en öken om sisådär...30 år.Med tanke på att det blir varmare så blir det ju mindre chans att istiden inte kommer att komma tillbaka då.Isåfall skulle den komma tillbaka om 1000 år.(om inte jorden är utplånad då.)så jag tycker att länder som:USA,Frankrike,Belgien,Italien m.m ska minska på utsläppen.Kritik eller kommentarer tar jag gärna emot.

Jag tror dock att det tar längre än 30år för jorden att gå från normal till öken, själva progressen kanske varar i 30 år, men det tar nog längre tills vi kommer dit.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi inte minskar utsläppen,kommer jorden bli en öken.I år snöade det i början av december här i Ludvika.Just nu,den 21 december är det nästan ingen snö alls.Bara pyttelite här och där.det är den andra vintern på rad som det inte snöar rejält mycket under december.Hoppas inte på en snöfri jul.Så om vi inte minskar utsläppen kommer jorden vara en öken om sisådär...30 år.Med tanke på att det blir varmare så blir det ju mindre chans att istiden inte kommer att komma tillbaka då.Isåfall skulle den komma tillbaka om 1000 år.(om inte jorden är utplånad då.)så jag tycker att länder som:USA,Frankrike,Belgien,Italien m.m ska minska på utsläppen.Kritik eller kommentarer tar jag gärna emot.

Har du någon fakta som stödjer din teori om 30 år? för det låter jävligt kort, sen finns det en teori om att kunna åter få istiden ganska lätt, det genom att köra upp en massa aska i ytre atmosfären som skulle fungera som "solglasögon" och släpa igenm mkt lite solljus och därmed mins temperaturen, (samma sak som händer vid vulkan utbrott fast i större skala).

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har oroat mig för det här sen jag var 8 år och det känns tungt att snacka om, mina föräldrar sa i början att jag inte skulle oroa mig men jag kan inte låta bli att tänka nästan varje dag på vad vi håller på med.. När bensinen tar slut tror man att det kommer bli bättre, men men det kommer bli så j*vla mycket sämre! Vi kommer börja använda naturgas 27 gånger så mycket som vi gör idag och det kommer inte hålla i längden känns det som.. Jag hoppas att vi kommer på något bra, annars så kommer dom kommande generationerna ha den svårt.. Tack för att nån skapa en sån här tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi inte minskar utsläppen,kommer jorden bli en öken.I år snöade det i början av december här i Ludvika.Just nu,den 21 december är det nästan ingen snö alls.Bara pyttelite här och där.det är den andra vintern på rad som det inte snöar rejält mycket under december.Hoppas inte på en snöfri jul.Så om vi inte minskar utsläppen kommer jorden vara en öken om sisådär...30 år.Med tanke på att det blir varmare så blir det ju mindre chans att istiden inte kommer att komma tillbaka då.Isåfall skulle den komma tillbaka om 1000 år.(om inte jorden är utplånad då.)så jag tycker att länder som:USA,Frankrike,Belgien,Italien m.m ska minska på utsläppen.Kritik eller kommentarer tar jag gärna emot.

Har du någon fakta som stödjer din teori om 30 år? för det låter jävligt kort, sen finns det en teori om att kunna åter få istiden ganska lätt, det genom att köra upp en massa aska i ytre atmosfären som skulle fungera som "solglasögon" och släpa igenm mkt lite solljus och därmed mins temperaturen, (samma sak som händer vid vulkan utbrott fast i större skala).

 

Soad_token

 

Skulle nog vara svårt att få askan att täcka runt hela jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...