Hoppa till innehåll

Jakt


KVAB

Rekommendera inlägg

Jag talade med en biologilärare om detta idag, och han sa att om man slutar jaga älg/rådjur så kommer det leda till en förstörd skogsindustri, många djurarter kommer försvinna från Sverige (de andra djur som också är beroende av de träd och växter som älgar och rådjur äter). Detta på grund av att rovdjurstammen idag är för liten i förhållande till älg/rådjurstammen. Slutar man jaga dem så kommer de att börja föröka sig lavinartat, och dessutom mycket snabbare än de rovdjur som finns, som bara föder en kull om året där kanske bara ett fåtal ungar klarar sig. Dock kommer rovdjuren naturligtvis komma i kapp tillslut, men på grund av att älgar/rådjur förökar sig snabbare och att det finns många fler än vad det finns rovdjur i dagsläget så kommer det redan vara försent.

Har du en biologlärare med behörighet? Sen kan man ju frågasig vem fel är det att det inte finns rovdjur? Och varken älg eller rådjur kommer exploderövernatten och ääta slut på allt!!!! Det finns inte en chans i h*lvete att Sverigesträd kommer ta slut bara sådär. Och att säga att det inte finns nog med rovdjur an nog stämma, förutom det faktum att rovdjur kan flytta långa sträckor, alltså skulle vi kunna få hit en massa varg och björn från andra länder som skulle balansera upp det, det finns inga direkta bevis på att jakt behövs.

Men jag tycker att jakt är ok, och mkt bra.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 341
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Behörig gymnasielärare, ja. Att något skulle explodera över natten var det aldrig tal om. Inte heller att varenda träd i Sverige skulle försivinna.

Låt oss säga att det finns 10 rådjur och två vargar. Varje år skjuts det fem rådjur och två äts upp av vargen. De övriga lever och har det bra. Plötsligt slutar vi skjuta rådjur. Vargen äter fortfrarande bara upp två. Medans de övriga åtta förökar sig, i en snabbare takt än de två vargarna. Tro mig, var enda skogsägare i landet skulle gråta om vi slutade jaga.

 

Skall man sluta jaga helt måste man också se till att rovdjurstammen ökar till en naturlig nivå. Vilket den i dagsläget är på grund av just jakten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behörig gymnasielärare, ja. Att något skulle explodera över natten var det aldrig tal om. Inte heller att varenda träd i Sverige skulle försivinna.

Låt oss säga att det finns 10 rådjur och två vargar. Varje år skjuts det fem rådjur och två äts upp av vargen. De övriga lever och har det bra. Plötsligt slutar vi skjuta rådjur. Vargen äter fortfrarande bara upp två. Medans de övriga åtta förökar sig, i en snabbare takt än de två vargarna. Tro mig, var enda skogsägare i landet skulle gråta om vi slutade jaga.

 

Skall man sluta jaga helt måste man också se till att rovdjurstammen ökar till en naturlig nivå. Vilket den i dagsläget är på grund av just jakten.

Det är ju bra...förutom att du just argumenterade imot jakt :S men iaf... Jag förstår vad du menar, men att skogsindustrin skulle bli lidande...knappast det finns så mycket skog i Sverige så det är inte sant, att tro att rådjur och älg på ngot sätt skulle kunna påverka så mycket utan att några rovdjur ökar i antal är ju absurt. Jag tror att rovdjuren ökar i antal långsammare än vad t.ex. rådjur och älg gör, men rovdjuren ökar ändå drastiskt om bytet ökar i antal. Sen att älg mm ska kunna göra skada på skog som skulle kunna få märkbara konsikvenser på skogsindustrin skulle ta flera år med ostört arbete från älgarnas sida, och då ska dom vara ganska koncentrerade mängder...men att älgarna skulle bli så koncentrerade skulle ta flera år, och rovdjuren skulle hinna öka väldigt mycket i antal under dessa år. Därför tror jag inte att det skulle vara ett problem att slutat jaga, sen behöver man ju inte sluta helt ett år plötsligt utan man kan ta det lung och saka minska antalet byten. Jag tycker dock det är en dum idée efter som jag tycker jakt är bra!

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fruktansvärt själviskt att säga att älgarna äter upp våra granar och förstör för våran industri om dom blir för många. Detta är inte sant då skogen är älgarnas föda, alltså är granarna deras naturliga mat. Det är samma sak som att säga att vi inte ska få äta kött för då kommer det påverka ngt. Alla levande varelser måste leva på något och eftersom granar hör till älgarnas naturliga föda så lär inte dom innom de närmsta biljarder år kunna äta slut på dem så vi blir på ngt sätt lidande.

Det är visste sant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är fruktansvärt själviskt att säga att älgarna äter upp våra granar och förstör för våran industri om dom blir för många. Detta är inte sant då skogen är älgarnas föda, alltså är granarna deras naturliga mat. Det är samma sak som att säga att vi inte ska få äta kött för då kommer det påverka ngt. Alla levande varelser måste leva på något och eftersom granar hör till älgarnas naturliga föda så lär inte dom innom de närmsta biljarder år kunna äta slut på dem så vi blir på ngt sätt lidande.

Det är visste sant.

 

Va är du full eller?! Du tror inte skogen är älgens föda...va f*n äter de då...betong eller? Undrar om du kanske ska ta och läsa igenom det Selene skrev för du har ingen logik i din komentar, och så kan du ju förklara lite mer...deta är ju ändå tråden debatt och då får du bebatera lite gran...tycker jag iaf. Pluss folk (jag) kanske fattar vad du menar om du skriver lite mer.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Behörig gymnasielärare, ja. Att något skulle explodera över natten var det aldrig tal om. Inte heller att varenda träd i Sverige skulle försivinna.

Låt oss säga att det finns 10 rådjur och två vargar. Varje år skjuts det fem rådjur och två äts upp av vargen. De övriga lever och har det bra. Plötsligt slutar vi skjuta rådjur. Vargen äter fortfrarande bara upp två. Medans de övriga åtta förökar sig, i en snabbare takt än de två vargarna. Tro mig, var enda skogsägare i landet skulle gråta om vi slutade jaga.

 

Skall man sluta jaga helt måste man också se till att rovdjurstammen ökar till en naturlig nivå. Vilket den i dagsläget är på grund av just jakten.

Det är ju bra...förutom att du just argumenterade imot jakt :S men iaf... Jag förstår vad du menar, men att skogsindustrin skulle bli lidande...knappast det finns så mycket skog i Sverige så det är inte sant, att tro att rådjur och älg på ngot sätt skulle kunna påverka så mycket utan att några rovdjur ökar i antal är ju absurt. Jag tror att rovdjuren ökar i antal långsammare än vad t.ex. rådjur och älg gör, men rovdjuren ökar ändå drastiskt om bytet ökar i antal. Sen att älg mm ska kunna göra skada på skog som skulle kunna få märkbara konsikvenser på skogsindustrin skulle ta flera år med ostört arbete från älgarnas sida, och då ska dom vara ganska koncentrerade mängder...men att älgarna skulle bli så koncentrerade skulle ta flera år, och rovdjuren skulle hinna öka väldigt mycket i antal under dessa år. Därför tror jag inte att det skulle vara ett problem att slutat jaga, sen behöver man ju inte sluta helt ett år plötsligt utan man kan ta det lung och saka minska antalet byten. Jag tycker dock det är en dum idée efter som jag tycker jakt är bra!

 

Soad_token

 

Hur vet du allt det där? Är du behörig gymnasielärare?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet du allt det där? Är du behörig gymnasielärare?

Nej sunt förnuft...det finns bara ett par miljader kubik kilometer skog i sverige...det skulle väl behövas ett par miljoner älgar för att det ska kunna påverka skogsindustrin! Som det flesta vet så fick många skogsa ägare bidrag fråns staten efter stormen i höstas det var väl i höstas?), det visade sig senare att det inte behövdes, de flesta hade klarat sig riktigt bra utan några bidrag, och då förstördes ändå mer eller mindre alla träd för skogsbrukaren. Och man ska komma ihåg att ett träd som är över ett par meter rår inte älgen på, det överlever om älgen kommer, älgarna äter bara knoppar och skott, alltså bara får unga träd. har dock kontaktat vaturvårdsverket och frågat dem om det finns någon mölighet för det tidigare nämnda senariot.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet du allt det där? Är du behörig gymnasielärare?

Nej sunt förnuft...det finns bara ett par miljader kubik kilometer skog i sverige...det skulle väl behövas ett par miljoner älgar för att det ska kunna påverka skogsindustrin! Som det flesta vet så fick många skogsa ägare bidrag fråns staten efter stormen i höstas det var väl i höstas?), det visade sig senare att det inte behövdes, de flesta hade klarat sig riktigt bra utan några bidrag, och då förstördes ändå mer eller mindre alla träd för skogsbrukaren. Och man ska komma ihåg att ett träd som är över ett par meter rår inte älgen på, det överlever om älgen kommer, älgarna äter bara knoppar och skott, alltså bara får unga träd. har dock kontaktat vaturvårdsverket och frågat dem om det finns någon mölighet för det tidigare nämnda senariot.

 

Soad_token

 

 

"Älgjakten bedrivs idag huvudsakligen för att få kött och för att hålla nere stammen som annars skulle växa sig för stor. En för stor älgstam skulle leda till stora skador på skogar och även en stor mängd trafikolyckor. Speciellt vintertid kan älgen orsaka stora lokala skador på skogar när större grupper av älgar samlas på en liten yta. Från skogsbolagens sida ställs regelbundet krav på ökad avskjutning för att reducera älgbetningen av tallplantor. Per dag sker ungefär tolv viltolyckor med älgar i Sverige." -Wikipedia

 

 

 

Saken är den att älgarna förökar sig. Om de inte gjorde det skulle det inte vara ett problem eller hur? Bara för att den mäng älgar som finns i dag inte kan skada skogsindustrin, så kan den mängd som finns om två år göra det.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet du allt det där? Är du behörig gymnasielärare?

 

Nej sunt förnuft...det finns bara ett par miljader kubik kilometer skog i sverige...det skulle väl behövas ett par miljoner älgar för att det ska kunna påverka skogsindustrin! Som det flesta vet så fick många skogsa ägare bidrag fråns staten efter stormen i höstas det var väl i höstas?), det visade sig senare att det inte behövdes, de flesta hade klarat sig riktigt bra utan några bidrag, och då förstördes ändå mer eller mindre alla träd för skogsbrukaren. Och man ska komma ihåg att ett träd som är över ett par meter rår inte älgen på, det överlever om älgen kommer, älgarna äter bara knoppar och skott, alltså bara får unga träd. har dock kontaktat vaturvårdsverket och frågat dem om det finns någon mölighet för det tidigare nämnda senariot.

 

Soad_token

 

 

"Älgjakten bedrivs idag huvudsakligen för att få kött och för att hålla nere stammen som annars skulle växa sig för stor. En för stor älgstam skulle leda till stora skador på skogar och även en stor mängd trafikolyckor. Speciellt vintertid kan älgen orsaka stora lokala skador på skogar när större grupper av älgar samlas på en liten yta. Från skogsbolagens sida ställs regelbundet krav på ökad avskjutning för att reducera älgbetningen av tallplantor. Per dag sker ungefär tolv viltolyckor med älgar i Sverige." -Wikipedia

 

 

 

Saken är den att älgarna förökar sig. Om de inte gjorde det skulle det inte vara ett problem eller hur? Bara för att den mäng älgar som finns i dag inte kan skada skogsindustrin, så kan den mängd som finns om två år göra det.

 

JA!!! TallPLANTOR alltså kommer de inte käka upp träd som redan har blivit ganska stora, att älgarna käkar upp plantorna, skulle ju ske i 1-2 år sedan skulle vilddjuren kunna börja jaga älg i så stor utsträckning att det blev "balans" igen. Sen har skogsbolagen oftast försökringar pluss statligt stöd, som efter orkanen. Men jag är inte imot jakt, bara dina argument :P

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det här med att vi skjuter älgar pga att inte träden ska "ta slut" är helt fel... om ett rådjur äter upp toppskottet på en granplanta så blir det en dubbeltopp, såna här träd är värda mycket mycket mindre än ett rakt och fint träd när man säljer det till sågverk osv, så skogsägare skulle bli topp tunnor rasande om hälften av träden var cp när dom ska såga ner dom

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet du allt det där? Är du behörig gymnasielärare?

 

Nej sunt förnuft...det finns bara ett par miljader kubik kilometer skog i sverige...det skulle väl behövas ett par miljoner älgar för att det ska kunna påverka skogsindustrin! Som det flesta vet så fick många skogsa ägare bidrag fråns staten efter stormen i höstas det var väl i höstas?), det visade sig senare att det inte behövdes, de flesta hade klarat sig riktigt bra utan några bidrag, och då förstördes ändå mer eller mindre alla träd för skogsbrukaren. Och man ska komma ihåg att ett träd som är över ett par meter rår inte älgen på, det överlever om älgen kommer, älgarna äter bara knoppar och skott, alltså bara får unga träd. har dock kontaktat vaturvårdsverket och frågat dem om det finns någon mölighet för det tidigare nämnda senariot.

 

Soad_token

 

 

"Älgjakten bedrivs idag huvudsakligen för att få kött och för att hålla nere stammen som annars skulle växa sig för stor. En för stor älgstam skulle leda till stora skador på skogar och även en stor mängd trafikolyckor. Speciellt vintertid kan älgen orsaka stora lokala skador på skogar när större grupper av älgar samlas på en liten yta. Från skogsbolagens sida ställs regelbundet krav på ökad avskjutning för att reducera älgbetningen av tallplantor. Per dag sker ungefär tolv viltolyckor med älgar i Sverige." -Wikipedia

 

 

 

Saken är den att älgarna förökar sig. Om de inte gjorde det skulle det inte vara ett problem eller hur? Bara för att den mäng älgar som finns i dag inte kan skada skogsindustrin, så kan den mängd som finns om två år göra det.

 

Jag hoppas att du är medveten om att wikipedia inte är en pålitlig källa, wikipedia är en sida där vem som helst kan skriva sin förklaring till ett ord, namn, sak ...whatever.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...