Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?

ThemasteR32

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Tja, tidigaste skriften man hittat är från år 3000 f.Kr, så det fanns självklart folk som kunde skriva ;)

Självklart var det en enorm majoritet som inte kunde.

Angående de 10 budorden, så var det väl att enligt myten (MYTEN!) att Mose fick 2 stentavlor av Gud, så då slapp han väl spendera X dagar på att ingravera texten

Som sagt, Jag tror inte jesus var någon rikemansbarn.. jag har för mig att han var en snickar? :o

Och om han fick dom av Gud, så blir det såhär "I lol'd @ mosez0r"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Hur några papper av Jesus vara läsbara efter 2000 år?

Hur kan dom INTE ha förstörs?

Om dumhet hade en gräns skulle jag anmält dig.

Något som skulle kunna förklara för honom? rofl

Jadu, istället för att anmäla mig så borde du ta och anmäla dig själv.

Lyssna nu MovieMe.

För 2000 år sen så tror jag inte man kunde skriva.

Ellerifall inte kunna översätta det 2000 år senare.

Och hur ska Jesus, en fattig man ens kunna skriva?

Och på vadå? Ett fint papper med en bläckpenna? Please.

Och dom 10 budorden? (var det 10?)

hur kan man ha orkat skriva ner 10 ord på 2 stenplattor

med en annan sten eller något?

Och speciellt på en dag?

Tar f*n 1 timma för mig att skriva en bokstav ordentligt i träslöjden

med dom rätta verktygen.. och på trä!?

Imo så är alltid skitsnack och bara nånting som folk ska tro på.

Eller rättare sagt, kunna kontrollera folket.

Så jag tror inte du läser innan du skriver, för det du skrev går över dumhets gränsen.

Och det finns inte ens en.

Låt mig fråga dig en sak.

Skulle du kunna tro på att en man som förmodligen inte ens gått till skolan kan skriva en hel bok

på flera hundra sidor?

Tror du verkligen att den "bok" skulle kunna klara sig och vara läsbar när någon ljushuvud hittade den?

Tror du, seriöst nu, verkligen att man kan vara Guds barn?

Vi alla sägs vara Guds barn, men dödar verkligen gud sina egna barn?

Låter han dom svälta ihjäl?

Är det han som ger folket själva hatet som får folk att kunna döda någon annan?

Sista frågan, tror du verkligen om nån ängel kallad Gabriel skulle gå ner till en random

kvinna, ta henne bakifrån och säga "Japp, nu är du gravid med Guds son, Gz!"?

Det var inte Jesus som skrev det, det var Romarna ca 300 e.kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lyssna nu MovieMe.

Och speciellt på en dag?

Så jag tror inte du läser innan du skriver, för det du skrev går över dumhets gränsen.

Skulle du kunna tro på att en man som förmodligen inte ens gått till skolan kan skriva en hel bok

på flera hundra sidor?

Tror du verkligen att den "bok" skulle kunna klara sig och vara läsbar när någon ljushuvud hittade den?

Sista frågan, tror du verkligen om nån ängel kallad Gabriel skulle gå ner till en random

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lyssna nu MovieMe.

Och speciellt på en dag?

på flera hundra sidor?

Romarna skrev Bibeln 300 år e.Kr. (bara för att du är ateist betyder inte det att du kan skriva Kristus som om det inte vore ett namn) baserade på texter från Jesus tid, ja. Bör även tilläggas att man kunde skriva för 2000 år sedan, garkan.

@Garkan:

"För 2000 år sen så tror jag inte man kunde skriva.

Ellerifall inte kunna översätta det 2000 år senare."

Man kunde skriva, och man har kunnat översätta det. Inte så svårt med dagens teknologi och allt som sparats.

"Och hur ska Jesus, en fattig man ens kunna skriva?

Och på vadå? Ett fint papper med en bläckpenna? Please."

Ingen har någonsin sagt att Jesus skrev något.

"Och dom 10 budorden? (var det 10?)

med en annan sten eller något?"

10 meningar, inte 10 ord. Hur kan vikingarna ha orkat rista in hundratals runor på hundratals stenar med en annan sten eller något?

"Och speciellt på en dag?

med dom rätta verktygen.. och på trä!?"

Det kanske tog dig den tiden, men det är ditt problem. Du bör seriöst läsa på historia innan du kommer med sådanahär påståenden, skulle du hängt med i 4:an och lärt dig om vikingarna skulle du veta att de använde stenar.

"Imo så är alltid skitsnack och bara nånting som folk ska tro på.

Eller rättare sagt, kunna kontrollera folket."

Imo så är dina påståenden skitsnack som kommer från okunskap.

"Så jag tror inte du läser innan du skriver, för det du skrev går över dumhets gränsen.

Och det finns inte ens en."

Så jag tror inte du läser på om hur man gjort förr i tiden innan du skriver, för det du skrev går över okunnighetsgränsen.

"Låt mig fråga dig en sak.

på flera hundra sidor?"

En man som för det första inte skrev en bok på flera hundra sidor, en man som för det andra var Guds son och hade övernaturliga krafter. På den tiden kunde de lärda skriva varesig de gått i någon skola eller ej. T.ex. präster kunde skriva. Du tror alltså att någon som kunde hela människor och gå på vatten inte skulle kunna skriva?

"Tror du verkligen att den "bok" skulle kunna klara sig och vara läsbar när någon ljushuvud hittade den?

Tror du, seriöst nu, verkligen att man kan vara Guds barn?"

Ja, den skulle kunna vara läsbar med tanke på att man inte var så primitiva då som du tror, utan att faktiskt det fanns folk som kunde läsa.

Vi alla är Guds barn, och ja, jag tror att Jesus var Guds son.

"Vi alla sägs vara Guds barn, men dödar verkligen gud sina egna barn?

Låter han dom svälta ihjäl?"

Om någon skjuter ihjäl dig, är det då Gud som mördar dig? Nej. Det är den som skjöt ihjäl dig, den som skjöt ihjäl dig missbrukade det finaste vi fått av våran Gud, den fria viljan. Allt handlar om fri vilja, det är t.ex. inte Guds fel att krig och svält existerar. Han ska inte komma ned och lösa människornas problem som de själva skapat när de missbrukat hans gåva.

"Är det han som ger folket själva hatet som får folk att kunna döda någon annan?"

Varför skulle han göra det? Hat är människans påfund, Gud älskar alla.

"Sista frågan, tror du verkligen om nån ängel kallad Gabriel skulle gå ner till en random

kvinna, ta henne bakifrån och säga "Japp, nu är du gravid med Guds son, Gz!"?"

Precis så var det väl ändå inte, du tror inte att Gud hade valt ut just Maria som Jesus mor?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte på gud.

Förut när jag var yngre så sa alla att han fanns osv, speciellt min pappa.

Men nu lite senare har jag börjat tänka om.

Jag tycker det låter helt ologiskt att nån kille sitter nånstans o styr allting.

Men jag kan iaf tänka mig att Jesus har funnits, men inte som bibeln beskriver det.

Det kan ju bara ha varit nån kille som ville ha uppmärksamhet.

Vem vet?

Redigerat av Mugaga
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter helt ologiskt att nån kille sitter nånstans o styr allting.

Och varför skulle en kille "som sitter nånstarns o styr allting" behöva vara logiskt när han är allsmäktig?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att allsmäktighet i sig själv är en ologisk omöjlighet.

Snabb-svar:

Så istället för att hindra oss från att döda varandra över våra patetiska konflikter skiter han i oss totalt, och tänker låta miljarder torteras i h*lvetets eldar i evighet för att de inte föddes i ett land med den "rätta" religionen.

Vilken älskande Gud..

Han är inte ens värd att tillbe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att allsmäktighet i sig själv är en ologisk omöjlighet.

Allsmäktighet är ologiskt, alltså behöver inte en allsmäktig varelse vara logisk.

Så istället för att hindra oss från att döda varandra över våra patetiska konflikter skiter han i oss totalt, och tänker låta miljarder torteras i h*lvetets eldar i evighet för att de inte föddes i ett land med den "rätta" religionen.

Vilken älskande Gud..

Men snälla du, vilken sorts gud vore han om han skulle ge oss 50% fri vilja och hindra oss från resten? Nu är det så att vi har 100% fri vilja, krig, svält och död är människans fel, inte Guds fel. Det är människan som har missbrukat Guds gåva, de får sitt straff när de dött, Gud ska inte komma ned hit och rätta deras fel han har bättre saker för sig.

Vem har sagt att Gud tänker låta miljarder torteras i h*lvetets eldar i evighet för att de inte föddes i ett land med den "rätta" religionen? Jo, du, du och din fantasigud.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla du, vilken sorts gud vore han om han skulle ge oss 50% fri vilja och hindra oss från resten? Nu är det så att vi har 100% fri vilja, krig, svält och död är människans fel, inte Guds fel. Det är människan som har missbrukat Guds gåva, de får sitt straff när de dött, Gud ska inte komma ned hit och rätta deras fel han har bättre saker för sig.

Han vore en god gud.

Istället, som sagt, låter han folk föra krig.

Har han bättre saker för sig? Som vadå?

Vem har sagt att Gud tänker låta miljarder torteras i h*lvetets eldar i evighet för att de inte föddes i ett land med den "rätta" religionen? Jo, du, du och din fantasigud.

Tja, om vi säger att endast de som tror på honom kommer till himmelen o resten åker till h*lvetet, så blir det ungefär hmm

4,5 miljarder till h*lvetet. För att de inte föddes i ett kristet land. bra anledning du.

Min fantasigud? vem?

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han vore en god gud.

Istället, som sagt, låter han folk föra krig.

Han låter folk föra krig p.g.a den fria viljan, vill folk missbruka den är det deras problem. Han kan inte komma ned och totalförbjuda krig.

Tja, om vi säger att endast de som tror på honom kommer till himmelen o resten åker till h*lvetet, så blir det ungefär hmm

4,5 miljarder till h*lvetet. För att de inte föddes i ett kristet land. bra anledning du.

Bestäm dig, först säger du att de som inte tror på honom kommer till h*lvetet och sedan att de som inte föds i ett kristet land kommer till h*lvetet. Vem har bestämt att bara kristna kommer till himmelen? Vem har bestämt att man kommer till h*lvetet om man föds i ett land som inte är kristet? Ingen, för så är det inte. Det är bara din tro, och vart du fått den vet jag inte.

Min fantasigud? vem?
Ja, om du tror att Gud låter alla som inte är född i ett kristet land komma till h*lvetet så är det din fantasigud du pratar om.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilken älskande Gud..

Vi har inte 100% fri vilja. Hur kommer det sig i så fall att vi inte tänder eld på oss själva utan anledning?

Fri vilja existerar knappast. Vi gör vad vi VILL/MÅSTE, om denne gud gjort så att vi på inget sätt VILLE skada någon hade vi inte heller gjort det, precis som att vi inte vill sätta eld på oss själva. Om det inte är fri vilja att inte vilja skada någon är det inte heller fri vilja att inte vilja sätta eld på sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...