Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Buddhism? s*tanism? Hinduism? Wicca?

 

Är det verkligen lika viktigt att tro på "rätt" sak som att vara en god person?

Buddhism, ja varför inte? Det är en väldigt fin religion. s*tanism, nej, såvida man inte ser s*tan som sin gud. (vilket såklart resulterar i h*lvetet, men hur man får det där vet jag såklart inte) Hinduism, med tanke på att de har ett flertal gudar bryter de mot det första budordet men de har ändå trott på en högre makt så det kan ju alltid finnas en chans till det. Wicca, nej med tanke på att wicca innefattar häxeri och sådant är Bibeln emot.

 

De tio budorden är inte grundlagar som alla kan hålla med om (definitivt inte jag, t.ex.).

 

Har du läst de tio budorden i bibeln? Det är just att man ska stenas som det står. Likväl har ALLA människor någon gång i livet varit avundsjuka/giriga. Det tycker jag att man har all rätt att vara, så länge det inte leder till olovliga handlingar.

 

Att det skulle vara prästers påfund för 100tals år sedan håller jag med om. Men det innefattar inte bara att man ska stenas utan hela bibeln, inklusive de tio budorden.

 

Den gud som skapar världen och sedan lämnar den och ändå förväntar sig att folk ska tro på honom utan några som helst tecken är bara orealistisk. Att denne gud skulle straffa en för att man inte gör det tycker jag är absurdt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De tio budorden är inte grundlagar som alla kan hålla med om (definitivt inte jag, t.ex.).

Nej, men det är bud som visar oss hur vi ska leva. De buden är ganska självklara i dagens samhälle med den moral vi har idag, är du emot dem så är det ditt problem.

 

Har du läst de tio budorden i bibeln? Det är just att man ska stenas som det står. Likväl har ALLA människor någon gång i livet varit avundsjuka/giriga. Det tycker jag att man har all rätt att vara, så länge det inte leder till olovliga handlingar.

Samtidigt måste vi se till att Bibeln var anpassad till samhället på den tiden, förr i tiden passade det kanske att stena folk. Men inte i dagens samhälle, därför måste vi anpassa dem till dagens samhälle. Du måste inse att Bibeln inte kan och inte skall läsas bokstavligen. Och, ja, jag har läst Bibeln. När budorden läses upp så står det inte straffet för att bryta mot dem (det är ju ändå bud), däremot kan det stå att man t.ex. ska stenas om man om man revolterar mot sina föräldrar.

 

Visst har alla varit avundsjuka och giriga någon gång, men det är just för att det troligen kommer att leda till olovliga handlingar som man ska försöka hålla sig borta från sånt. Kolla bara på dagens samhälle. T.ex. USA är uppbyggt på girighet. Fishmaster talade tidigare om att miljardtals människor kommer att torteras i h*lvetet för att de inte tror på Gud, men faktum är att miljardtals människor torteras idag, just nu bara för att t.ex. girighet och avundsjuka finns i alltför stor utsträckning. Utan kapitalismen skulle människan ha det bättre.

 

Den gud som skapar världen och sedan lämnar den och ändå förväntar sig att folk ska tro på honom utan några som helst tecken är bara orealistisk. Att denne gud skulle straffa en för att man inte gör det tycker jag är absurdt.
Gud har inte lämnat oss, däremot låter han oss utnyttja den fria viljan och ger oss ett val - att tro på honom eller ej. Vad vore den fria viljan om han kom ner och tvingade oss att tro på honom? Det handlar om prövningar för att se om man har rätt till en plats i Guds rike.

 

Sedan så är väl ni ateister oftast ganska överens om att h*lvetet bara är till för att skrämma folk? Som jag skrev förut så kan jag köpa det och att det inte behöver vara så att folk blir straffade bara för att präster lärde ut folket det för 100tals år sedan. Kanske är det så att straffen vi får genom karman här på jorden är nog?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den gud som skapar världen och sedan lämnar den och ändå förväntar sig att folk ska tro på honom utan några som helst tecken är bara orealistisk. Att denne gud skulle straffa en för att man inte gör det tycker jag är absurdt.

Gud har inte lämnat oss, däremot låter han oss utnyttja den fria viljan och ger oss ett val - att tro på honom eller ej. Vad vore den fria viljan om han kom ner och tvingade oss att tro på honom? Det handlar om prövningar för att se om man har rätt till en plats i Guds rike.

 

Sedan så är väl ni ateister oftast ganska överens om att h*lvetet bara är till för att skrämma folk? Som jag skrev förut så kan jag köpa det och att det inte behöver vara så att folk blir straffade bara för att präster lärde ut folket det för 100tals år sedan. Kanske är det så att straffen vi får genom karman här på jorden är nog?

 

Jag kan inte hålla med om att världen varit en bättre plats utan kapitalism. Alternativet känns inte direkt lockande. Folk är giriga oavsett vilken politisk inriktning man har. Egoism är naturens grundlag.

 

Dessutom känner jag att det är stor skillnad på människors lidande idag och ett lidande som en s.k. gud skulle orsaka dem bara för att de inte tror. Och jag kan verkligen inte säga att det är ett fritt val: "Tro på mig annars kommer ni till h*lvetet." Fritt val?

Att välja mellan ett rött och ett blått piller med okänd följd och alternativet h*lvetet om man inte väljer något är enligt mig inget fritt val.

 

Att h*lvetet är ett påhitt är för mig en självklarhet, men det är inte mer påhitt än himmeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte hålla med om att världen varit en bättre plats utan kapitalism. Alternativet känns inte direkt lockande.

Världen hade varit bättre utan kapitalism, det lider flera miljontals människor varje dag p.g.a kapitalismen. Visst finns det värre alternativ, men det finns också bättre.

 

Att välja mellan ett rött och ett blått piller med okänd följd och alternativet h*lvetet om man inte väljer något är enligt mig inget fritt val.

Samtidigt kan du ju välja att gå i kyrkan, du kan välja att försöka tjäna Gud, du kan välja motsatsen. Så enkelt är det helt enkelt.

 

Att h*lvetet är ett påhitt är för mig en självklarhet, men det är inte mer påhitt än himmeln.
Om du håller med om att h*lvetet är ett påhitt av några präster så känns det ju ganska meningslöst att diskutera hurvida man kommer dit om man inte tror på Gud eller ej då det bara är ett sätt att manipulera folk på.

 

Du har ju själv valt att inte tro, medans jag valt att tro. Så det är inte som att välja mellan 2 olika piller med oanade konsekvenser. Kanske är det de skenheliga som kommer till h*lvetet medans ni bara inte får något liv efter döden? Sådant vet man inte, och jag argumenterar absolut inte för den kristna läran. Jag har mina egna filosofier och kan tänka själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kolla bara på dagens samhälle. T.ex. USA är uppbyggt på girighet. Fishmaster talade tidigare om att miljardtals människor kommer att torteras i h*lvetet för att de inte tror på Gud, men faktum är att miljardtals människor torteras idag, just nu bara för att t.ex. girighet och avundsjuka finns i alltför stor utsträckning. Utan kapitalismen skulle människan ha det bättre.

 

Alltså, sant världen är knappast perfekt för alla, men du kan inte jämföra dåliga samhällen, där folk har det svårt, med oändlig, infernalisk tortyr, i ALL EVIGHET.

Jag tror inte riktigt på att det hade varit mycket bättre utan kapitalism, kommunism funkar bara i teorin, men det är en helt annan fråga.

 

Gud har inte lämnat oss, däremot låter han oss utnyttja den fria viljan och ger oss ett val - att tro på honom eller ej. Vad vore den fria viljan om han kom ner och tvingade oss att tro på honom? Det handlar om prövningar för att se om man har rätt till en plats i Guds rike.

 

Men det är inget val.

Jag kan inte välja att tro på honom för att han visar sig inte.

 

Jag skulle tro att världen vore en mycket bättre plats om Gud uppenbarade sig för alla.

Det skulle ena allihopa.

Istället gömmer han sig, och förväntar sig att vi 2000 år senare efter han, som det påstås, ha visat sig och/eller kommunicerat med folk, fortfarande ska tro på honom blint? Hur långsökt är inte det?

 

Det är ingen prövning längre, allt handlar om att "Ha en j*vla tur och välj X religion" och hoppas på att just den är sann

 

Sedan så är väl ni ateister oftast ganska överens om att h*lvetet bara är till för att skrämma folk? Som jag skrev förut så kan jag köpa det och att det inte behöver vara så att folk blir straffade bara för att präster lärde ut folket det för 100tals år sedan. Kanske är det så att straffen vi får genom karman här på jorden är nog?

 

Ja, jag är rätt så övertygad om att h*lvetet användes för att få folk att följa den tidiga kristendomen.

Liksom är jag övertygad om att hela religionen har uppkommit för att ge enskilda personer [präster, biskopar, påvar] makt.

 

 

_

Visst tror jag att min religion är rätt, det vore väl ganska idiotiskt att utöva den om man inte trodde på den?
Okej lite dåligt formulerat av mig, det handlar om att du, liksom alla religiösa (såklart) påstår sig ha rätt (som jag nämnt ett flertal gånger tidigare) även då olika religioner krockar.. försök binda ihop kristendomens skapelsemyt med hinduismens..

 

Det leder till att det är ännu mer sannolikt att allt är båg.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså, sant världen är knappast perfekt för alla, men du kan inte jämföra dåliga samhällen, där folk har det svårt, med oändlig, infernalisk tortyr, i ALL EVIGHET.

Nej, visst är det så, men man gjort sig förtjänt av sådant. Hur svårt kan det vara att inte ljuga? Hur svårt kan det vara att inte dräpa? Det är inte svårt alls att inte göra sådant, vad sedan kristendomen lär ut och min egna tro om h*lvetet är ju en helt annan sak. Du kan snacka om Gud som en gud som torterar alla i h*lvetet i all evighets tid, medans det inte är min gud.

 

Det är ingen prövning längre, allt handlar om att "Ha en j*vla tur och välj X religion"

Om man vill tro på islam, kristendomen och judendomen fullt ut så är det så, ja.

 

 

 

Okej lite dåligt formulerat av mig, det handlar om att du, liksom alla religiösa (såklart) påstår sig ha rätt (som jag nämnt ett flertal gånger tidigare) även då olika religioner krockar.. försök binda ihop kristendomens skapelsemyt med hinduismens..
Ja, och man har en anledning till att påstå att ens religion är rätt. Nu håller ju jag inte på och förespråkar min religion för andra, utan ger bara min bild av Gud och min religion. För som jag skrev förut har jag inte hittat någon speciell religion utan om det vore någon så skulle det vara protestantism v.2.

 

Jag vill inte tvinga på andra min religion, tänk om Gud skulle vara den tyrann du beskriver honom att vara, då skulle ju de som trott mig valt fel religion och komma till h*lvetet liksom jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite pwn3d för att jag inte läst på, ursäkta all min okunnighet.

Men Ubuntu, allt du säger nu, låter som .. ja rent ut sagt FJÄSK!

Du säger Gud är bäst hit, Gud är bäst dit.

Har du några j*vla BEVIS på att denna Gud finns?

Så du säger att Gud inte tar hand om över 10miljoner barn som svälter till döds bara för det är deras fel?

Så om det fanns en gud skulle något j*vla mirakel hänt.

Men icke sa nicke, gud sitter med p0pc0rn och kollar på små stackars barn med händer lika stora som mitt lillfinger.

 

Jag har inget mer att säga.

Diskussionen har gått helt fel.

"Tror du på Gud?" har blivit "God iz pawurful, he'z can haz ubuntuz az bodugard"

Fishmasters ord är mina ord.

Mina ord är fishmasters ord.

För han säger det vettigaste här, just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite pwn3d för att jag inte läst på, ursäkta all min okunnighet.

Men Ubuntu, allt du säger nu, låter som .. ja rent ut sagt FJÄSK!

Du säger Gud är bäst hit, Gud är bäst dit.

Har du några j*vla BEVIS på att denna Gud finns?

Så du säger att Gud inte tar hand om över 10miljoner barn som svälter till döds bara för det är deras fel?

Så om det fanns en gud skulle något j*vla mirakel hänt.

Men icke sa nicke, gud sitter med p0pc0rn och kollar på små stackars barn med händer lika stora som mitt lillfinger.

 

Jag har inget mer att säga.

Diskussionen har gått helt fel.

"Tror du på Gud?" har blivit "God iz pawurful, he'z can haz ubuntuz az bodugard"

Fishmasters ord är mina ord.

Mina ord är fishmasters ord.

För han säger det vettigaste här, just nu.

i mina ögon är det såhär:

fishmaster: kommer med argument

ubuntu: fjäskar om hur bra gud är och om hur alla måste be till honom för annars är dem onda

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni ateister måste se något fysiskt för att tro på det, har jag rätt? Jag tycker inte att ni förtjänar att se Gud om ni inte tror på honom. Varför se något man inte tror på? Är det någon han borde visa sig för är det oss troende, och Gud har visat sig för mig ett flertal gånger.

Värför tro på något man inte ser?

 

Du säger även att Gud har visat sig för dig flera gånger. Kan du inte beskriva vad som hände då?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev lite pwn3d för att jag inte läst på, ursäkta all min okunnighet.

Men Ubuntu, allt du säger nu, låter som .. ja rent ut sagt FJÄSK!

Du säger Gud är bäst hit, Gud är bäst dit.

Trevligt att du tycker så.

 

Värför tro på något man inte ser?

Gud har uppenbarat sig för mig, dock inte fysiskt.

 

Du säger även att Gud har visat sig för dig flera gånger. Kan du inte beskriva vad som hände då?
Gud har aldrig visat sig för mig fysiskt, och vad som hände är personligt och jag önskar att inte gå in på det. Däremot kan vi ta det via PM om du kan bevisa att jag kan lita på dig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du säger även att Gud har visat sig för dig flera gånger. Kan du inte beskriva vad som hände då?

Gud har aldrig visat sig för mig fysiskt, och vad som hände är personligt och jag önskar att inte gå in på det. Däremot kan vi ta det via PM om du kan bevisa att jag kan lita på dig.

 

gud har inte uppenbarat sig för dig, du var förmodligen full och såg i syne, sorry, men jag tror inte på spök historier
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...