Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Det där med att folk tror att Gud skulle vara en massmördare, det är fel. Det är i själva verket DET som är missuppfattningen, och den skrevs innan Jesus kom till Jorden, alltså när en människa dog och inte hittade nån som dödat honom, kunde man helt enkelt skylla på nån sorts Gud. (Inte vet jag, men ett exempel?)

/Dirtman

"Kill the Entire Town if One Person Worships Another God

 

Suppose you hear in one of the towns the LORD your God is giving you that some worthless rabble among you have led their fellow citizens astray by encouraging them to worship foreign gods. In such cases, you must examine the facts carefully. If you find it is true and can prove that such a detestable act has occurred among you, you must attack that town and completely destroy all its inhabitants, as well as all the livestock. Then you must pile all the plunder in the middle of the street and burn it. Put the entire town to the torch as a burnt offering to the LORD your God. That town must remain a ruin forever; it may never be rebuilt. Keep none of the plunder that has been set apart for destruction. Then the LORD will turn from his fierce anger and be merciful to you. He will have compassion on you and make you a great nation, just as he solemnly promised your ancestors. "The LORD your God will be merciful only if you obey him and keep all the commands I am giving you today, doing what is pleasing to him."

 

(Deuteronomy 13:13-19 NLT)"

 

" As you approach a town to attack it, first offer its people terms for peace. If they accept your terms and open the gates to you, then all the people inside will serve you in forced labor. But if they refuse to make peace and prepare to fight, you must attack the town. When the LORD your God hands it over to you, kill every man in the town. But you may keep for yourselves all the women, children, livestock, and other plunder. You may enjoy the spoils of your enemies that the LORD your God has given you.

 

(Deuteronomy 20:10-14"

 

" http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/20...god-killed.html

'So far I come up with a total of 2,391,421 (not including, at least in some cases, women and children). ' "

 

2.4 miljoner män(niskor) som Gud dödat, om man räknar utifrån Bibeln.

 

Sen kan vi ju ta alla verser om vad man ska göra med homosexuella.. kvinnor som inte är oskulder när de gifter sig..

våldtäkts-offer*.

 

* " If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her."

 

EDIT: se inte detta direkt som "konverterande" :3

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var detta jag var rädd för... Men ta å pallra iväg till närmsta kyrka, knyck en bibel och läs den, då fattar du varför jag tror på Gud. (kanske)

Jag sa att det var fel. Ändå försöker du att eliminera min tro. I min Bibel står det: "Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son för att den som tror på honom inte ska gå under. utan ha evigt liv.", "Så som du vill att andra ska behandla dig, så ska du också behandla din nästa." , "Om din fiende slår dig på kinden, vänd då andra kinden till."

 

Det är min uppfattning, även om jag inte följar alla Guds regler till punkt o pricka.

 

/Dirtman

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag försöker inte konvertera dig.

Bara pekar ut verser, fast biblarna vi har idag är väl förfinade för att passa samhället mer

 

Finns mycket väl goda verser i bibeln, men för det kan man inte ignorera det negativa.

Precis som jag alltid har sagt om religion ute i världen.. att man inte kan ignorera fundamentalistiska rebeller för att de allra flesta i övrigt är fridfulla troende och trevliga människor.

 

_

 

Gud har uppenbarat sig för mig, dock inte fysiskt.

Det må vara en personlig upplevelse för dig, men allt som vi vet här i universum och om sinnet, säger att det antingen var en dröm eller en hallucination.

 

Som att folk tror sig höra röster (påstår inte att du är schizofren eller något), ser saker..

Många tror ju sig ha sett utomjordingar eller gudar / tecken från andra religioner, så inget säger att "min 'syn' betyder att alla andras [inom andra religioner] är falska."

 

Må Fisken vara med er.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ingen har direkta bevis i den här debatten.

Men håller du inte med om att det är den som påstår något, teisten (den troende), ska bevisa det de säger? Speciellt när de hotar med oändlig tortyr om man inte följer den.

Det är inte "vi" skeptiker som ska bevisa för eller emot, det är "ni".

Håller absolut inte med om att det endast är teisten som ska bevisa för fritänkaren vad de säger, kan ju knappast kallas för debatt isådanafall. Och när har vi hotat med oändlig tortyr? Nja, nu ska jag inte prata om "vi" utan snarare om mig, för jag vet att jag aldrig gjort det. Återigen snackar vi inte om samma gud när du håller på med evig tortyr.

 

För övrigt, svälten i världen beror inte på att inte alla följer bibeln (många av budskapen är självklara med våran moral)

utan för att Afrika (uppenbara exemplet) är ett väldigt fattigt land som halkat efter med utvecklingen. Att 1/3 är en enda öken med innevånare gör inte saken bättre

Svälten skulle vara mindre om alla skulle följa Bibeln. Och det är människor som gjort att Afrika halkat efter, och det är människor som kan rädda dem. Vi har fri vilja, väljer vi att inte rädda dem så är också vårat fel att de svälter.

 

Det må vara en personlig upplevelse för dig, men allt som vi vet här i universum och om sinnet, säger att det antingen var en dröm eller en hallucination.

 

Som att folk tror sig höra röster (påstår inte att du är schizofren eller något), ser saker..

Många tror ju sig ha sett utomjordingar eller gudar / tecken från andra religioner, så inget säger att "min 'syn' betyder att alla andras [inom andra religioner] är falska."

Det är en personlig upplevelse för mig, ja, och det är en stor anledning till min tro och varför jag inte är bunden till en speciell religion. Sedan vet du ju inte vad min upplevelse var heller, det behöver absolut inte vara sinnet som har spelat mig ett spratt med tanke på att det kan vara saker som har hänt.

 

 

@Garkan (Har överskridit den högsta tillåtna mängd av citat):

Jag har personliga bevis, inget du skulle bli klok på. Du får gärna komma med bevis jag skulle bli klok på.

 

"Ubuntu, det finns en öppen plats i Pwned-klubben, vill du joina?"

Kom ju ur rätt käft, du förväntar att jag ska ta det från en unge som jämför att röka en joint med rysk roulette och kommer med en massa idiotiska påståenden utan någon fakta som helst och inte pwnat mig eller argumenterat med mig alls? Möjligen om Fishmaster skulle skriva det, men som tur är han inte en omogen skitunge som håller på så.

 

"För du har rätt ut sagt nu visat att du inte är en vandrande wikipedia."

Vilket jag är glad för med tanke på att Wikipedia är rent skit.

 

@Fality: Mina böner har besvarats och det skulle vara för långsökt att ta dem som tillfälligheter. Sedan förstår jag att det var ett exempel, men det är ganska idiotiskt att be Gud om 200kr och förvänta sig att få dem bara sådär.

Redigerat av Ubuntu
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst hejhejhej

Ska jag ge bevis att han INTE finns?

Det är ju som det här:

 

Pojk: Jag har en låda.

Flicka: Bevisa det.

Pojk: Bevisa att jag inte har det.

 

Bevis är oftast då man ska visa nått som finns eller är.

Inte vad som INTE finns eller inte är.

diskriminering :o:O det ska vara pöjken som överlistar flickan :)

 

OnT: gud finns, whatever....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

God's Law

 

A variation of Godwin's Law which states that, in a debate, if you are a theist, you lose.

 

Bara så att ni vet.

Beror ju faktiskt på hur man ser det, ska man se det från den vetenskapliga sidan med logiska bevis och liknande så har man förlorat redan innan man sagt något, ja.

 

Fast nog har jag vunnit över ateister också tack vare deras okunskap, men seriöst, finns det något bättre sätt att få bättre debatt skillz på än att debattera med Fishmaster och samla erfarenhet från den bäste?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ubuntu, tror du att gud är typ allvetande och så? kan du då förklara en sak för mig? har gud en fri vilja om han redan vet vad han och alla andra ska göra? om jag visste i förväg att jag skulle skriva det här inlägget är det väl inte mycket till fri vilja? och dessutom, om han vet allt, varför straffar han oss för något han redan visste skulle hända?

 

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Redigerat av Dyas
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var detta jag var rädd för... Men ta å pallra iväg till närmsta kyrka, knyck en bibel och läs den, då fattar du varför jag tror på Gud. (kanske)

Jag sa att det var fel. Ändå försöker du att eliminera min tro. I min Bibel står det: "Så älskade Gud världen, att han gav den sin ende son för att den som tror på honom inte ska gå under. utan ha evigt liv.", "Så som du vill att andra ska behandla dig, så ska du också behandla din nästa." , "Om din fiende slår dig på kinden, vänd då andra kinden till."

 

Det är min uppfattning, även om jag inte följar alla Guds regler till punkt o pricka.

 

/Dirtman

Det som fishmaster skrev står även i din bibel. Jag har läst stora urdrag i bibeln, det är därför jag inte tror.

 

@fishmaster: Nej, dagens biblar är inte så pass censurerade. De styckena bara talas det inte högt om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller absolut inte med om att det endast är teisten som ska bevisa för fritänkaren vad de säger, kan ju knappast kallas för debatt isådanafall. Och när har vi hotat med oändlig tortyr? Nja, nu ska jag inte prata om "vi" utan snarare om mig, för jag vet att jag aldrig gjort det. Återigen snackar vi inte om samma gud när du håller på med evig tortyr.

 

Jag fortsätter denna debatt med tanken att du, som du nämner nedan, inte är särskilt troende på bibeln i sig självt, utan mer på Gud i sig själv och Jesus.

Angående guden, har jag fel när jag påstår att Guden i bibeln, oavsett vilken "version" man läser, hotar med att icke-troende hamnar i h*lvetet?

 

Återigen, en gammal bok full med sagor som inte är till för något annat än att lära oss leva.

Och egentligen ska det vara minst 4.6 miljarder där. ;)

 

I princip.. regler..

Äh.. 100 miljoner år hit o dit :>

 

Ingen har skapat Gud, Gud har funnits i all evighet och kommer att fortsätta finnas i all evighet. Visst kan det låta väldigt konstigt för oss, men det är så mycket vi inte förstår. Att fråga vem som skapade Gud är som att fråga vilken bokstav som kommer före A i alfabetet.

 

Nja, man kan inte riktigt jämföra. En bokstav före A.. alfabetet är lite mindre relevant än universums existens, om man säger så.

Det enda som är sannerligen "oändligt" är matematiska tal. man kan ALLTID lägga på +1.

Hört om en Googolplexian? Om du skriver ner talet på en rad, med 3000 nollor per meter, skulle du behöva ca 4.7^69 (4700000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000) stycken universum på rad för att skriva hela talet :3

Rätt så orelevant egentligen men.

Matematiska tal är, som sagt, nog det enda som faktiskt är "oändligt", om man bortser från att det inte finns tillräckligt med materia i universum för att skriva ner alla nollorna i sådana otroliga tal..

 

Människan har valt att överge Gud, så han har valt att överge oss. Därför bryr han sig inte, varför lösa människans problem när människan skapat dem?

Gud älskar oss alla och vill oss väl, ja. Bara för att han inte löser människans problem så betyder det inte motsatsen. Människan kan rädda alla svältande, det är möjligt för oss och varför ska då Gud lösa våra problem när vi kan lösa dem själv?

 

För att det är lite som att strunta i sina barn för att de är gnälliga :-p

Det enda jag säger är att han har makten att göra allt gott igen, men han vägrar.

 

Vem är du att säga att Gud är ond bara för att han inte gör saker som han kan? Det är som att säga att du är ond för att du inte säger snälla saker åt folk hela tiden fastän du kan.

 

Nja, är lite skillnad där.

Att jag struntar i att säga snälla saker till alla skapar inget lidande.. Guds ignorans plågar miljoner, och miljarder om vi fortfarande talar om en gud som skickar icke-troende till hellevette

 

Svälten skulle vara mindre om alla skulle följa Bibeln. Och det är människor som gjort att Afrika halkat efter, och det är människor som kan rädda dem. Vi har fri vilja, väljer vi att inte rädda dem så är också vårat fel att de svälter.

 

Jag vet ärligt talat inte om det går. Länder har inte oändligt med pengar.. kalla det snålhet om du vill, men inget land är beredd att riskera sin ekonomi och/eller dess befolknings välfärd och hälsa för fattiga.

Inte att vi inte kan ge något alls, men hur många tusen miljarder kronor (över alla valutor) har afrika fått?

4000.000.000.000 har jag för mig. vad har hänt? inte mycket.

Jo förresten, de delar ut kondomer !

 

 

Det är en personlig upplevelse för mig, ja, och det är en stor anledning till min tro och varför jag inte är bunden till en speciell religion. Sedan vet du ju inte vad min upplevelse var heller, det behöver absolut inte vara sinnet som har spelat mig ett spratt med tanke på att det kan vara saker som har hänt.

Att ifrågasätta någons personliga upplevelse är väl lite kränkande, men glöm inte att folk påstår samma sak om andra gudar, du förstår nog folks skeptisism.

 

_

 

Om böner så måste jag bara tillägga att bön har bevisats flera gånger att den inte har någon effekt, rent statistiskt sett

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...