Hoppa till innehåll

Tror Du På Gud?


ThemasteR32
 Dela

Tror du på gud eller inte  

278 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Jag fortsätter denna debatt med tanken att du, som du nämner nedan, inte är särskilt troende på bibeln i sig självt, utan mer på Gud i sig själv och Jesus.

Angående guden, har jag fel när jag påstår att Guden i bibeln, oavsett vilken "version" man läser, hotar med att icke-troende hamnar i h*lvetet?

Nej, Bibeln är jag inte så troende på med tanke på att det finns en massa fel där, däremot anser jag att den kan hjälpa människor på rätt väg. Gud som han beskrivs i Bibeln hotar med att alla som inte tror på honom skall komma till h*lvetet ja, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att en gud skulle hålla på så.

 

Jag vet ärligt talat inte om det går. Länder har inte oändligt med pengar.. kalla det snålhet om du vill, men inget land är beredd att riskera sin ekonomi och/eller dess befolknings välfärd och hälsa för fattiga.

Inte att vi inte kan ge något alls, men hur många tusen miljarder kronor (över alla valutor) har afrika fått?

4000.000.000.000 har jag för mig. vad har hänt? inte mycket.

Jo förresten, de delar ut kondomer !

Nej såklart kan man inte hjälpa dem alltförmycket på en gång, men man måste ju tänka långsiktigt. Tänk t.ex. hur mycket USA skulle kunna hjälpt dem i Afrika om de inte slösade miljontals USD på ett onödigt krig som dödat hundratusentals oskyldiga människor. Problemet med att lite händer är väl att korruptionen är stor och att mycket förskingras, ett stort problem. :/ Och sådana som gör det tycker jag ärligt talat förtjänar några årtusandet i h*lvetet om det existerar ett sådant.

 

 

Att ifrågasätta någons personliga upplevelse är väl lite kränkande, men glöm inte att folk påstår samma sak om andra gudar, du förstår nog folks skeptisism.
Förstår absolut folks skeptism, skulle vara lika skeptisk om jag hörde sådant och inte varit med om det själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ubuntu, tror du att gud är typ allvetande och så? kan du då förklara en sak för mig? har gud en fri vilja om han redan vet vad han och alla andra ska göra? om jag visste i förväg att jag skulle skriva det här inlägget är det väl inte mycket till fri vilja? och dessutom, om han vet allt, varför straffar han oss för något han redan visste skulle hända?

Han har fri vilja, han kan välja att se vad folk ska göra, han kan ändra på det förr och därmed ändra på framtiden. Varför straffar han oss om han visste att det skulle hända? Ganska dum fråga med tanke på att det är vi som har syndat och vi kunde inte veta att det skulle hända.

 

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Om det skulle bevisas att Gud inte fanns och ett efterliv så skulle jag känna mig blåst och lägga allt åt h*lvetet, däremot är det nog inte möjligt. Jag tror att om någon skulle komma med ett sådant bevis och Gud sedan skulle finnas fastän de kommit med något bevis så skulle han troligen uppenbara sig på jorden.

 

Andra gången någon hoppar över mig. Care to explain?
Allt inom sin tid, herre min skapare, ha lite tålamod. Svaret på din fråga är helt enkelt att det är felaktig fakta i Bibeln.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra gången någon hoppar över mig. Care to explain?

Allt inom sin tid, herre min skapare, ha lite tålamod. Svaret på din fråga är helt enkelt att det är felaktig fakta i Bibeln.

 

jag tror inte ett dugg på gud, men jag tror att det förmodligen finns något som bevakar oss just nu, kanske inte en gud, men någon över intelligent varelse, typ aliens. det låter ganska långsökt, men man kan ju fråga sig hur livet på jorden har utvecklat sig från att inte kunna se och krypa runt i en massa kladd i vattnet, till att kunna åka ut i rymden, sen kan omöjligen alla rapporter om typ aliens vara falska, det finns flera miljoner, och jag antar att minst 1 måste vara sann.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Om det skulle bevisas att Gud inte fanns och ett efterliv så skulle jag känna mig blåst och lägga allt åt h*lvetet, däremot är det nog inte möjligt. Jag tror att om någon skulle komma med ett sådant bevis och Gud sedan skulle finnas fastän de kommit med något bevis så skulle han troligen uppenbara sig på jorden.

 

Tja, det är svårt att kalla det ett absolut bevis, men jag tror att

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...st+swedish+text duger ganska väl

 

(svensk text utifall du / nån inte är så bra på engelska)

Se från 9:10 (religion-del börjar), eller

13:30 till slutet av videon.

 

Tycker den är väldigt intressant, och.. tja.. enligt mig skulle den räcka som "övertalning" för vilken osäker person som helst..

 

"Vi har alla hört om världens undergång.

Bortsett från dem tecknade avbildningarna i Uppenbarelseboken, så kommer den huvudsakliga källan till denna idé från Matteus 28:20, där Jesus säger "Och se, jag är med eder alla dagar intill världens ände."

Dock så är "värld" en felöversättning bland många i King James version. Ordet som egentligen används är "eon", som betyder "tidsålder".

"Och se, jag är med eder alla dagar intill tidsålderns ände", och det är sant, eftersom Jesus fiskpersonifikation [Fiskarna, stjärntecknet] är till ända när solen går in i Vattumannens tidsålder.

Hela konceptet med världens undergång är en missförstådd astrologisk allegori.

Det kan vi ju berätta för dem runt 100 miljoner amerikaner som tror att världens undergång är på väg."

 

Se videon vettja

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Om det skulle bevisas att Gud inte fanns och ett efterliv så skulle jag känna mig blåst och lägga allt åt h*lvetet, däremot är det nog inte möjligt. Jag tror att om någon skulle komma med ett sådant bevis och Gud sedan skulle finnas fastän de kommit med något bevis så skulle han troligen uppenbara sig på jorden.

 

Tja, det är svårt att kalla det ett absolut bevis, men jag tror att

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...st+swedish+text duger ganska väl

 

(svensk text utifall du / nån inte är så bra på engelska)

Se från 9:10 (religion-del börjar), eller

13:30 till slutet av videon.

 

Tycker den är väldigt intressant, och.. tja.. enligt mig skulle den räcka som "övertalning" för vilken osäker person som helst..

 

"Vi har alla hört om världens undergång.

Bortsett från dem tecknade avbildningarna i Uppenbarelseboken, så kommer den huvudsakliga källan till denna idé från Matteus 28:20, där Jesus säger "Och se, jag är med eder alla dagar intill världens ände."

Dock så är "värld" en felöversättning bland många i King James version. Ordet som egentligen används är "eon", som betyder "tidsålder".

"Och se, jag är med eder alla dagar intill tidsålderns ände", och det är sant, eftersom Jesus fiskpersonifikation [Fiskarna, stjärntecknet] är till ända när solen går in i Vattumannens tidsålder.

Hela konceptet med världens undergång är en missförstådd astrologisk allegori.

Det kan vi ju berätta för dem runt 100 miljoner amerikaner som tror att världens undergång är på väg."

 

Se videon vettja

 

Det är en väldigt intressant video. :)

 

Kan förändra många liv, mitt t.ex.

Redigerat av wAcko
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Om det skulle bevisas att Gud inte fanns och ett efterliv så skulle jag känna mig blåst och lägga allt åt h*lvetet, däremot är det nog inte möjligt. Jag tror att om någon skulle komma med ett sådant bevis och Gud sedan skulle finnas fastän de kommit med något bevis så skulle han troligen uppenbara sig på jorden.

 

Tja, det är svårt att kalla det ett absolut bevis, men jag tror att

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...st+swedish+text duger ganska väl

 

(svensk text utifall du / nån inte är så bra på engelska)

Se från 9:10 (religion-del börjar), eller

13:30 till slutet av videon.

 

Nog har jag sett Zeitgeist, det är tack vare den videon som jag tagit lite avstånd från kristendomen och har min egna tro. Saken är ju den att Zeitgeist inte bevisar att Gud inte finns utan mer bevisar att kristendomen och många andra religioner är rappakalja.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

en sak till: ubuntu, en teoretisk fråga nu: vad skulle du göra om det på något sätt bevisades att gud inte finns? alltså, att det bara bevisades ( även om de e typ omöjligt ) skulle du fortsätta be eller skulle du inse att du slösat tid på att be till luft?

Om det skulle bevisas att Gud inte fanns och ett efterliv så skulle jag känna mig blåst och lägga allt åt h*lvetet, däremot är det nog inte möjligt. Jag tror att om någon skulle komma med ett sådant bevis och Gud sedan skulle finnas fastän de kommit med något bevis så skulle han troligen uppenbara sig på jorden.

 

Tja, det är svårt att kalla det ett absolut bevis, men jag tror att

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-7...st+swedish+text duger ganska väl

 

(svensk text utifall du / nån inte är så bra på engelska)

Se från 9:10 (religion-del börjar), eller

13:30 till slutet av videon.

 

Nog har jag sett Zeitgeist, det är tack vare den videon som jag tagit lite avstånd från kristendomen och har min egna tro. Saken är ju den att Zeitgeist inte bevisar att Gud inte finns utan mer bevisar att kristendomen och många andra religioner är rappakalja.

 

Nja, som sagt, inget kan bevisa en sådan existens eller icke-existens.

Men den får en att ifrågasätta kristendomen som nämnt, och med den själva guden, om man så vill

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...