kola_king Skrivet 25 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 25 Oktober 2008 En av de intressantaste (nåväl, kanske inte intressantaste, men iallafall mest komiska) debatter som jag minns från det tidigare forumet är just denna. För att undvika att detta enbart ska bli en "gud finns inte/gud finns visst"-diskussion, skulle jag vilja bredda argumentationerna med några frågeställningar: Den självklara frågan, finns gud eller ej, och spelar det faktiskt någon roll vad folk tror på rent objektivt? Vilka positiva respektive negativa konsekvenser har religionen haft på mänskligheten, i modern tid och historiskt? Hur mycket bör religion blandas in i politiska och sociala frågor? Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande? Givetvis får ni komma med egna ämnen att diskutera kring, detta är bara exempel. Jag ber för en trevlig och intressant argumentation! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 26 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2008 Jag tycker att om gud finns eller inte påverkar ganska mycket om man är troenden och "medlem" i en religion, alltså om du är kristen då tror du på gud, annars är du inte enligt mig kristen... I modern tid tycker jag bara religion har haft en negativ effekt på samhället (inte sagt invididen) då det oftast har haft en "bromsande" effekt på utvecklingen. I ett historiskt perspektiv har religon haft en positiv effekt på samhället, då det har upphållit lagar och förordningar innan samhället har kunnat sköta sånt. I dagens samhället tycker jag religösa frågor inte ska blandas in överhuvutaget i politiska samanhang i sociala är det inte lika lätt, visst vi ska tollerarea att folk tror och låta dem utöva sin religion på istt sätt (så länge det inte skadar någon) men samtdigt får vi itne bli för "tolleranta och låta folk använda religionen som en ursäkt för vissa saker... Igentligen får man utöva sin religon hur mycket man vill, bara man håller sig inom de lagar som finns i sverige just nu (då tallar jag alltså om Sverige). Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 26 Oktober 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2008 Jag tycker det där med historiskt perspektiv är lite svårdefinierat. Visst har religionen hjälpt till att hålla samhället stabilt, men å andra sidan har den också utnyttjats av olika individer för att trycka ner andra och skaffa sig själv makt. För att inte tala om hur energiskt kyrkan har arbetat för att motverka vetenskapliga framsteg genom alla tider. I modern tid jobbar många religiösa grupper på samma sätt, men de har tack och lov inte lika mycket inflytande nu som förr. Dock så oroas jag av den kristna högerns makt i USA; de är organiserade och konservativa in i benmärgen. Nu finns ju möjligheten av Sarah Palin blir vice president i USA och vad jag hört så kommer det innebära en kraftig tillbakagång i den sociala utvecklingen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 26 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2008 (redigerat) Vi vet nog alla min ställning till religion. Den självklara frågan, finns gud eller ej, ... Jag har länge varit säker på Guds icke-existens för att jag söker mig till det som kan bevisas. Jag försöker inte hitta kryphål i vetenskapen för att stödja en viss tro, som att "man vet inte exakt hur big bang hände därför finns Gud" eller liknande. Utöver att jag anser att OM nu Gud existerade så har han totalt övergivit oss och bör nästan anses vara ond, i min mening. ...och spelar det faktiskt någon roll vad folk tror på rent objektivt? Så länge de inte försöker tvinga på folk sin egna tro. [Jehovas Vittnen] Vilka positiva respektive negativa konsekvenser har religionen haft på mänskligheten, i modern tid och historiskt? Tron på efterliv och liknande har alltid hjälpt folk, speciellt under medeltiden eller ännu tidigare. Men vi vet nog alla att religionen har använts till usla saker också.. avlatsbrev, avrättningar, korståg, inkvisitationer och annat skoj. Idag är religion, så att säga, mer rumsren till samhället, men tvång efter religiösa regler förekommer ju fortfarande.. Hur mycket bör religion blandas in i politiska och sociala frågor? Inte alls. Religion bör inte ha någon som helst makt i samhället, varken inom politik eller liknande. Bästa beslutet på många år var nog när kyrkan och staten separerades. Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande? Man är fri att utöva sin religion så länge ingen utomstående påverkas. Ingen ska behöva höra att de måste konvertera eller att X religion är sann, blaha blaha. Angående restriktioner så vet jag ingen passande, ingen religion i skolorna. Inga speciella tider för bön eller sådant larv. Att lärarna inte får påpeka viss tro eller liknande är positivt enligt mig. Redigerat 26 Oktober 2008 av fishmaster Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Flyktsoda Skrivet 26 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 26 Oktober 2008 Jag väljer hellre att tro på vetenskapliga teorier med bevis som backar upp dem än på att tro på Gud, och eftersom att hans existens troligen inte kommer att bevisas kommer jag aldrig att göra det heller. För min del spelar det ingen roll vad eller vem man tror på, sålänge man inte försöker tvinga på andra deras idéer. Självklart ska man få utöva sin religion också, bara man inte tolkar det som står i bibeln (eller vilken helig skrift man nu läser ur) så bokstavligt. Trots allt så finns det ju vissa bra budskap i bibeln man kan leva efter, typ "älska din nästa" och sånt. Men folk borde behandla sin tro mer som en tro istället för en vetenskap, eller hur jag ska formulera mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HardRock Skrivet 27 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2008 Det finns väldigt många relgioner, och man tolkar det på olika sätt. Jag är själv kristen, och jag får äta vad jag vill. Alltså, vilken köttsort som helst, som inte Hinduer och Muslimer får göra. Men det klart det finns personer som är Muslimer eller Hinduer, att de får äta vilket köttsort som helst. Det är upp till de. Jag är inte troende, i alla fall om jag är kristen. Det har hänt så mycket i världen, svält och sådant, så varför gör gud ingenting till det? Detta var väldigt korta argument, fast det får duga. //HardRock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 27 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2008 Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande?musik kan va som en religion. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HardRock Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande?musik kan va som en religion. Nej, musik kan aldrig vara en religion. Religion och musik är helt andra saker. Musik kan man lyssna på hela tiden. Då man inte kan be hela tiden. //HardRock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
D48 Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande? musik kan va som en religion. Nej, musik kan aldrig vara en religion. Religion och musik är helt andra saker. Musik kan man lyssna på hela tiden. Då man inte kan be hela tiden. //HardRock. beror väll på hur många som lyssnar på den sortens muisk? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fishmaster Skrivet 28 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 28 Oktober 2008 Vad har musik med övernaturliga varelser att göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
HardRock Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 Hur fritt bör man få utöva sin religion? Hur strikta gränser får man sätta utan att det räknas som kränkande? musik kan va som en religion. Nej, musik kan aldrig vara en religion. Religion och musik är helt andra saker. Musik kan man lyssna på hela tiden. Då man inte kan be hela tiden. //HardRock. beror väll på hur många som lyssnar på den sortens muisk? Nej, det finns ingen kristen musik, eller religions musik överhuvudtaget. Så nej, det beror på inte vilken musik man lyssnar på. Du har uppfattat det fel. Det kanske finns någon genre inom religionen, fast musik är inte i närheten av samma som religion. Det är två annorlunda saker. Det går alltså inte att jämföra. //HardRock. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Soad_token Skrivet 29 Oktober 2008 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2008 beror väll på hur många som lyssnar på den sortens muisk?Nej, det finns ingen kristen musik, eller religions musik överhuvudtaget. Så nej, det beror på inte vilken musik man lyssnar på. Du har uppfattat det fel. Det kanske finns någon genre inom religionen, fast musik är inte i närheten av samma som religion. Det är två annorlunda saker. Det går alltså inte att jämföra. //HardRock. Religonsmusik finns, det är psalmer med mm, som man sjunger när man hyllar gud eller förklarar "hur det har gått till" osv. Sen tror jag att D48 syftade på att en stor artis kan dra upp till hundra tusen människor till en plats för att lyssna på en person, vilket verkligen liknar religion, men ajg håller med dig HardRock att de är inte en religon. Sen har jag en fråga, du säger att du är kristen men inte troende? vad menar du då egentligen? Soad_token Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.