Hoppa till innehåll

Cannabis

Fality

153 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Såhär funkar cannabis-debatten:

Cannabishatare: Cannabis är dåligt!

Cannabisälskare: Källa?

Cannabishatare: Knarkglorifierare!

Sanningen är att cannabis är relativt ofarligt, nej det är inte farligt att umgås med cannabisrökare. Jag röker själv då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 281
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Borde cannabis legaliseras?

Propaganda?

Hur tror ni cannabis skulle påverka Sveriges samhälle? Framförallt ungdomar.

Minskad organiserad kriminalitet? Langare etc.

Lite saker ni kan tänka på.

1. Nej, ska man ha en till beroende framkallande drog? Alkohol är farligt nog, för stort för att göra olagligt också, vem röstar på ett parti som vill sätta lag på alkohol :).

2. Ja, jävligt mycket rasism i dess historia. Är det inte en cannabis planta på dollar sedeln? Just bredvid presidenten på bilden om jag minns rätt.

3. Det skulle påverka det ungefär som alkohol, fast värre. Alkohol är så vanligt att folk att tagit droger med alkohol vilket skulle kunna leda till väldigt dåliga saker! Småungar får alkohol vid 14 års ålder, tror inte dem kan skaffa olagligt cannabis om dem inte känner folk i den sektorn genom en bror eller förälder.

4. Nej, folk skulle langa annat ändå.

Övrigt: Folk börjar med Cider, går till Lättöl för att polarna säger det (14 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixa lite whisky vid ~17, hembränt vid ~15 och brännvin vid 18.

Folk börjar med Cannabis, går till lite högre doser för att polarna säger det (15 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixar värre droger vid ~17, högre doser vid 16~ och farliga droger vid 18-20~.

Det finns vissa som håller sig vid Starköl, sen finns det majoriteten :) (Nej, har inge siffror på just det där, om någon har siffror på vilken ålder ungar börjar med alkohol och i vilken ålder dem går upp till värre alkoholhalter.)

Man vill alltid ha en större kick efter första, vid ung ålder har man inte samma information om Cannabis och vågar inte säga Nej till varken Cannabis eller Alkohol om Cannabis hade varit lagligt. Vid ung ålder är man väldigt manipulativ och går med strömmen.

Min poäng är: Vi har nog med problem med Alkohol bland ungar, varför skaffa ett till. Åldersgräns 20 funkar ändå inte precis som Åldergräns på att köpa alkohol.

(Jag är väldigt negativ mot droger, men börjat böja mig lite för just Cannabis)

http://www.drugwarrant.com/articles/why-is...ijuana-illegal/ << Där är lite fakta om varför Marijuana blev olagligt. Om någon känner för att läsa ;)

Ps. Om jag sagt emot mig själv eller nått sånt, notera till mig och jag kollar igenom.

Redigerat av ExorZ
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Nej, ska man ha en till beroende framkallande drog? Alkohol är farligt nog, för stort för att göra olagligt också, vem röstar på ett parti som vill sätta lag på alkohol :).

2. Ja, jävligt mycket rasism i dess historia. Är det inte en cannabis planta på dollar sedeln? Just bredvid presidenten på bilden om jag minns rätt.

3. Det skulle påverka det ungefär som alkohol, fast värre. Alkohol är så vanligt att folk att tagit droger med alkohol vilket skulle kunna leda till väldigt dåliga saker! Småungar får alkohol vid 14 års ålder, tror inte dem kan skaffa olagligt cannabis om dem inte känner folk i den sektorn genom en bror eller förälder.

4. Nej, folk skulle langa annat ändå.

Övrigt: Folk börjar med Cider, går till Lättöl för att polarna säger det (14 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixa lite whisky vid ~17, hembränt vid ~15 och brännvin vid 18.

Folk börjar med Cannabis, går till lite högre doser för att polarna säger det (15 års ålder~), hänger fortfarande med dem polarna, fixar värre droger vid ~17, högre doser vid 16~ och farliga droger vid 18-20~.

Det finns vissa som håller sig vid Starköl, sen finns det majoriteten :) (Nej, har inge siffror på just det där, om någon har siffror på vilken ålder ungar börjar med alkohol och i vilken ålder dem går upp till värre alkoholhalter.)

Man vill alltid ha en större kick efter första, vid ung ålder har man inte samma information om Cannabis och vågar inte säga Nej till varken Cannabis eller Alkohol om Cannabis hade varit lagligt. Vid ung ålder är man väldigt manipulativ och går med strömmen.

1. Beroendeframkallande?

3. I nuläge är det 10 gånger lättare att få tag i cannabis än att få tag i alkohol, riskerna är dock större. 14-åriga har inga problem alls att skaffa cannabis.

Övrigt: Det är en jävligt stor skillnad att gå från lättöl->starköl och att gå från cannabis-> t.ex. Kokain.

Varken lättöl eller starköl har en beroendeframkallande effekt under kort tid, kokain däremot är mycket farligare och abstinensen är högre. Kör man cannabis så finns det inget i den drogen som gör att man går till andra droger, den största anledningen är att ens langare erbjuder gratisprov på andra droger, hade cannabis varit lagligt, hade problemen inte funnits.

Hur många gånger hade du rökt sa du? Du säger utan källa och utan egen upplevelse att man söker större kick varje gång? Finns de som började röka cannabis när de var 14 och fortfarande kör på med samma doser nu i äldre 80åren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att hans poäng var att vi redan har två skadliga droger (alkohol och tobak), och det finns ingen anledning att tillåta ytterligare än. (Ja, Cannabis har vissa skadliga effekter precis som all rökning och alla droger).

Anledningen till att alkohol är tillåtet är att det är så djupt rotat i samhället. Hade den upptäckts idag hade det blivit olagligt illa kvickt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Jag tror att hans poäng var att vi redan har två skadliga droger (alkohol och tobak), och det finns ingen anledning att tillåta ytterligare än. (Ja, Cannabis har vissa skadliga effekter precis som all rökning och alla droger).

Anledningen till att alkohol är tillåtet är att det är så djupt rotat i samhället. Hade den upptäckts idag hade det blivit olagligt illa kvickt.

Det uppstår dock fler problem när det är olagligt än när det är lagligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då tänker vi ju på lång sikt, som det säkert har sagts 1000 gånger i denna tråd, allt är farligt i stora mängder.

Tobak och framför allt alkohol behövs i dagens samhälle och jag tror att många miljoner av Sveriges befolkning håller med.

Cannabis är ju inget som man tvingar folk till. De som är emot cannabisen lär ju avstå medan dem som redan röker lär fortsätta röka? Vad är problemet?

Fast sådant är ju rätt svårt att förutsäga. Och med den logiken kan vi ju börja sälja heroin på ICA.
Vi diskuterar cannabis här.

Och jag tror nog inte att det skulle säljas så allmänt. Utan det skulle nog finnas butiker såsom Systembolaget som sålde rökat alt. coffe bars som i Amsterdam!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men då tänker vi ju på lång sikt, som det säkert har sagts 1000 gånger i denna tråd, allt är farligt i stora mängder.

Tobak och framför allt alkohol behövs i dagens samhälle och jag tror att många miljoner av Sveriges befolkning håller med.

Cannabis är ju inget som man tvingar folk till. De som är emot cannabisen lär ju avstå medan dem som redan röker lär fortsätta röka? Vad är problemet?

...fast man måste ju inse att vissa saker är farligare än andra. "Allt är farligt på lång sikt" är inget hållbart argument. Och enligt mig så är inte heller "de som inte röker nu kommer inte röka då, och de som röker nu kommer fortsätta" hållbart, då om man följer den logiken så borde allt vara lagligt. Ja, jag vet att vi diskuterar cannabis här, men man måste kunna relatera till andra saker och använda exempel.

Vi diskuterar cannabis här.

Och jag tror nog inte att det skulle säljas så allmänt. Utan det skulle nog finnas butiker såsom Systembolaget som sålde rökat alt. coffe bars som i Amsterdam!

Fast coffee shops verkar ju vara på väg ut eftersom folk (läs, holländarna) är trötta på drog turismen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...fast man måste ju inse att vissa saker är farligare än andra. "Allt är farligt på lång sikt" är inget hållbart argument. Och enligt mig så är inte heller "de som inte röker nu kommer inte röka då, och de som röker nu kommer fortsätta" hållbart, då om man följer den logiken så borde allt vara lagligt. Ja, jag vet att vi diskuterar cannabis här, men man måste kunna relatera till andra saker och använda exempel.

Sant, sant. Fast cannabis är inte alls en farlig drog om man jämför med andra droger. Om "allt är farligt på lång sikt" inte är ett hållbart argument borde "Cannabis dödar en efter ett bloss, varning, ni blir mördare" inte heller vara ett hållbart argument, men det är ändå det budskapet som sprids via media och föräldrar.

Fast coffee shops verkar ju vara på väg ut eftersom folk (läs, holländarna) är trötta på drog turismen.
Dom får vara hur trötta dom vill, det är ett bra system i mina ögon.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast enligt dom som lever med systemet varje dag så är det inte så kul.

Alla droger (cannabis och alkohol inkluderat) kan få folk att göra saker som de inte hade gjort annars. Och alla droger är beroendeframkallande och mer eller mindre skadliga. Vi har redan två lagliga så vad fan skall vi med ytterligare en till?

"A recent survey by the Kaiser Permanente Center found that daily marijuana-only smokers have a 19% higher rate of respiratory complaints than non-smokers. These findings were not unexpected, since it has long been known that, aside from its psychoactive ingredients, marijuana smoke contains virtually the same toxic gases and carcinogenic tars as tobacco. Human studies have found that pot smokers suffer similar kinds of respiratory damage as tobacco smokers, putting them at greater risk of bronchitis, sore throat, respiratory inflammation and infections."

"The Kaiser study also found that daily pot users have a 30% higher risk of injuries, presumably from accidents. These figures are significant, though not as high as comparable risks for heavy drinkers or tobacco addicts"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fast enligt dom som lever med systemet varje dag så är det inte så kul.

Alla droger (cannabis och alkohol inkluderat) kan få folk att göra saker som de inte hade gjort annars. Och alla droger är beroendeframkallande och mer eller mindre skadliga. Vi har redan två lagliga så vad fan skall vi med ytterligare en till?

Nyss var tobak också inblandat som en drog, kaffe också för den delen. Så du menar att om jag snusar eller dricker kaffe så kommer jag att göra saker jag inte i vanliga fall skulle göra? Nä, men jag förstår vart du vill komma. Dock så har jag aldrig gjort något jag inte skulle gjort annars när jag rökt cannabis, däremot så är alkoholen en annan femma.

"A recent survey by the Kaiser Permanente Center found that daily marijuana-only smokers have a 19% higher rate of respiratory complaints than non-smokers. These findings were not unexpected, since it has long been known that, aside from its psychoactive ingredients, marijuana smoke contains virtually the same toxic gases and carcinogenic tars as tobacco. Human studies have found that pot smokers suffer similar kinds of respiratory damage as tobacco smokers, putting them at greater risk of bronchitis, sore throat, respiratory inflammation and infections."

"The Kaiser study also found that daily pot users have a 30% higher risk of injuries, presumably from accidents. These figures are significant, though not as high as comparable risks for heavy drinkers or tobacco addicts"

Bra att du tog med dem där citaten! Om cannabis inte har värre skador än tobak och är lika kriminellt (?) som t.ex. inbrott. Varför lägger då polisen mer tid på att haffa och förstöra cannabis rökarna istället för att lägga tid på t.ex. fyllekörning och inbrott?

Jag åkte själv fast för att ha kört moppe under påverkan av alkohol, hade druckit skitlite och märkte inte ens av det och tänkte mig inte för, btt- så fick jag en böter på 1500 sen fick jag gå hem, tog kanske max 1 timma på stationen.

Min polare däremot åkte fast för att ha rökt cannabis- han fick 2500:- i böter, fick gå på pissprov i över ett halvår och fick prata med soc i flera månader. X antal polissamtal. Hans familj gick i bitar och hans liv blev i princip förstört. På hans födelsedag så sa ingen av hans föräldrar ens grattis. Bara för att han rökt något som är olagligt helt ensam, utan att ha skadat någon.

Ibland måste man fråga sig själv, är det verkligen rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min polare däremot åkte fast för att ha rökt cannabis- han fick 2500:- i böter, fick gå på pissprov i över ett halvår och fick prata med soc i flera månader. X antal polissamtal. Hans familj gick i bitar och hans liv blev i princip förstört. På hans födelsedag så sa ingen av hans föräldrar ens grattis. Bara för att han rökt något som är olagligt helt ensam, utan att ha skadat någon.

Ibland måste man fråga sig själv, är det verkligen rätt?

Absolut inte.

Lagen är till för att skydda folk, inte förstöra liv som den gjorde i detta fallet.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...