Hoppa till innehåll

Cannabis


Fality
 Dela

  

153 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

Det behöver ju inte vara en dålig sak att flera röker på. Man kan se det som en bra sak om fler får göra vad de vill.

Lagar sak som sagt vara till för att skydda folk, därmed är våldtäkt olagligt.

njaa. som sagt, för många är för korkade och/eller oansvariga för att kunna bruka drogen med förnuft. fast å andra sidan, legaliserar vi alla slags droger så kan de som vill pröva heroin eller liknande få göra det och knarka ihjäl sig.. på så sätt rensar vi ut alla idioter och vi är ett steg närmare ett bättre samhälle.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 281
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ungefär av samma anledning som att självmord är olagligt.

Vi är alla vandrande skattebetalare och arbetskraft.

Det begicks 13,3 självmord per hundra tusen invånare 2001. Samhällets kostnad för detta samma år uppgick till 5,5 miljarder eller 0.2 procent av BNP. Det beräknas att varje självspilld kostar samhället över 18,6 miljoner kronor i utebliven produktivet och andra samhällsekonomiska kostnader.

 

Cannabis, likt andra hallicugena medel, kan få dig att bli en fara för dig själv och andra.

Det handlar inte bara om skadliga ämnen, lite cannabis är antagligen lika skadligt för kroppen kemiskt som en fet hamburgare med dressing och rostad lök.

 

Allt jag läst hittils verkar ju påstå att cannabis inte alls är särskilt farligt, verkar ligga inom samma nivåer som alkohol och nikotin, om inte än mindre farligt.

 

Jag tycker dock frågan om det ska vara lagligt eller inte är lite svårare än "Eget ansvar, som alkohol!".

Men man kan ju undra om inte situationen skulle bli bättre om denna milda drog fick bli lite mer allmän och inte en handelsvara i farliga getton, där även farligare (kokain, etc) förekommer.

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aldrig hört talas om att självmord är olagligt, lol. Får man nåt straff eller?

 

Om staten startar en cannabisindustri skulle det antagligen vara bra för våran ekonomi.

japp, legalisera och så statligt monopol på det så lär det generera en hel del pengar.. cannabis upphör vara en inkörsport till tyngre droger iom att langarna försvinner, grunden för knarkbossar som tjänar miljarder årligen på förbudet försvinner, cannabis är mindre beroendeframkallande än alkohol & nikotin osv.. det enda som gör mig tveksam är att folk saknar tillräckligt med förnuft för att ansvarsfullt kunna bruka drogen. Redigerat av avantgardist
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

The psychoactive effects of cannabis, known as a "high", are subjective and can vary based on the individual and the method of use. Some effects may include an altered state of consciousness, euphoria, feelings of well-being, relaxation or stress reduction, increased appreciation of humor, music or art, joviality, metacognition and introspection, enhanced recollection (episodic memory), increased sensuality, increased awareness of sensation, increased libido, creative or philosophical thinking, disruption of linear memory and paranoia or anxiety

 

At higher doses, effects can include altered body image, auditory and/or visual illusions, and ataxia from selective impairment of polysynaptic reflexes. In some cases, cannabis can lead to depersonalization and derealization.

 

Experiments on animal and human tissue have demonstrated disruption of short-term memory, which is consistent with the abundance of CB1 receptors on the hippocampus, the region of the brain most closely associated with memory. Cannabinoids inhibit the release of several neurotransmitters in the hippocampus, like acetylcholine, norepinephrine, and glutamate, resulting in a major decrease in neuronal activity in that region. This decrease in activity resembles a "temporary hippocampal lesion." In the end, this procedure could lead to the blocking of cellular processes that are associated with memory formation.

 

Medication-Associated Depersonalization Symptoms och Shufman, E.; A. Lerner and E. Witztum

 

Edit: Fishmaster har en bra poäng. Jag är inte så sjukt sugen på att betala folk skall kunna röka cannabis.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om massa tar självmord går ju ekonomin ner, men jag lyckas inte koppla att massa tar cannabis till samma bieffekt. Om cannabis legaliseras och staten får monopol går ekonomin antagligen upp samt att kriminella får mindre pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar inte ursäkten att det är "fast i samhället". Bort med alkohol också om ni vill skydda folk. De flesta dricker alkohol ansvarsfullt och det finns sånna som super ihjäl sig, kommer bli samma med cannabis.

Jag dricker inte, så jag skulle inte ha mycket emot att även alkohol togs bort. Däremot finns det betydligt fler som är för lagligt alkohol än det är som vill legalisera Cannabis (jag gissar).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag antar att det beror på att folk blir uppfostrade med "omg droger är farliga man dör om man provar", om man hör sånt då och då under sin uppväxt fastnar det i det undermedvetna och man kan inte föreställa sig att det inte stämmer (~sublimal programmering). Jag har kompisar som dricker och röker varje helg och en gång kom samtalsämnet cannabis upp och de sa bara nåt i stil med "sånt ska man inte hålla på med, det är ju farligt".

 

Om man kollar på fakta och ska legalisera antingen cannabis eller alkohol är jag rätt säker på att cannabis är bäst för samhället samt individerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...