Hoppa till innehåll

Mobbning I Grundskolan.


Gäst ihabba123
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 126
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Tja, det varierar nog lite från person till person, men förtryckt ilska är inte så lätt att hantera och speciellt inte om man "samlat" på det i 6 år.

 

Hade man fått chansen hade nog mobbaren legat ganska risigt till.

Det var runt det jag försökte komma fram till ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag mobbade lite samt blev lite mobbad de yngre åren i skolan och det är svårt att förstå hur en mobbare tänker, jag minns inte hur jag tänkte.

Jag har aldrig mobbat någon, men har däremot varit "en i mängden", alltså en som bara ser på utan att ingripa (vilket på sätt och vis också kan räknas som mobbning), kan heller inte förklara hur jag tänkte, eller varför jag inte gjorde något.

 

Med detta i åtanke känner jag att jag borde formulera om mitt föregående inlägg, då främst det sistnämnda.

 

Det går nog helt enkelt inte att avgöra hur en sådan situation slutar så länge man inte medverkar i den själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Cakeguy

Jag mobbade lite samt blev lite mobbad de yngre åren i skolan och det är svårt att förstå hur en mobbare tänker, jag minns inte hur jag tänkte.

Jag har aldrig mobbat någon, men har däremot varit "en i mängden", alltså en som bara ser på utan att ingripa (vilket på sätt och vis också kan räknas som mobbning)

 

Då är ju jag en mobbare. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag mobbade lite samt blev lite mobbad de yngre åren i skolan och det är svårt att förstå hur en mobbare tänker, jag minns inte hur jag tänkte.

Jag har aldrig mobbat någon, men har däremot varit "en i mängden", alltså en som bara ser på utan att ingripa (vilket på sätt och vis också kan räknas som mobbning)

 

Då är ju jag en mobbare. :(

 

Om något är du i alla fall delaktig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Svårt att tolka det där "en i mängden". Om jag lurkar på fuska.se och ser att en regel bryts utan att jag anmäler den skulle jag ju kunna klassas som "en i mängden" eftersom jag ser på utan att göra nåt. Fast om det är 1 mobbare + 1 som blir mobbad ensamma skulle den personen kunna göra något tror jag. Men om det är tuffaste killen i klassen som mobbar + 10 som står runt och kollar på vågar offret inte lika mycket tror jag.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Frågan är enligt mig vad skillnaden är på att vara någon annanstans eller att vara där mobbningen utspelar sig. Vad det har för effekt på mobbaren+offret om det finns en extra person i rummet eller inte. De som är "en i mängden" vågar antagligen inte göra något och då tycker jag inte de gör nåt fel.

Man kan tänka sig in i "en i mängden"-personernas situation, det kan vara svårt att göra något.

 

Överdrivet exempel: Jag ser en person bli attackerad av en Alien-dinosaurie men jag vågar inte göra något så jag bara kollar på i rädsla istället.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, rätt så garanterat är det rädslan som sätter stopp för ingripandet, men "effekten" av mobbningen förstärks ju ytterliggare av att det står folk runt omkring utan att göra något.

 

Jag menar jag skulle känna mig ännu mer värdelös om någon mobbade mig och tio personer bara stod runt om och såg på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, det är förvisso sant.

 

Dock kan jag ha lite överseende beroende på vilken åldersgrupp det rör sig om.

Om detta sker på lågstadiet t.ex. är det inte särskilt förvånande att se en grupp som bara ser på, men om detta skulle ske på t.ex gymnasiet (ja, eller t.o.m på en arbetsplats, vem vet?) så tycker jag det är fel att vara" en i mängden". I den åldern borde man ha samlat på sig en viss mängd civil courage.

 

Sen är det ju alltid lätt att sitta här vid datorskärmen och kväka en massa, men det är i varje fall vad jag anser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...