Hoppa till innehåll

Utomjordingar.


Median

Rekommendera inlägg

jag håller faktist både med dig där och säger emot

 

Jag tror faktist att det kan finnas liv på alla planeter som finns, kanske till och med solen

För jag tror att dom som kan leva på tex jupiter, har lungor(eller nått annat andnings system) som gör att man kan ta in tex vätet som finns där, men om dom kommer hit och ska bo här, så dör dom för att dom inte kan andas

 

så är min teori, säg gärna emot

as you wish.

 

HUR I HELVETE SKA NÅGOT KUNNA LEVA PÅ SOLEN!? solens yta är 6000 grader celcius, det betyder att alla ämnen som vi känner till (resten är sjukt radioaktiva och irrelevanta i sammanhanget) är i gasform och kan därför omöjligt bilda molekyler. längre ner i solen är det upp till 15 000 000 grader, så jäkla varmt att atomer inte kan finnas utan spjälkas till plasma, fullkomligt otänkbart.

 

Jupiter består till största del av gas. det är lockande att tänka sig att liv skulle kunna skapas i luften, men tänk på att temperaturen ligger på -108 grader, alltså finns det inte mycket energi alls som skulle kunna driva kemiska processer. koldioxid skulle t.ex. vara konstant fast. Sen består atmosfären till ca 99% av helium och väte. Helium kan du inte bygga något med för det är en ädelgas, och väte kan du endast skapa vätgas med, vilket inte är liv. Jupiter och andra gasjättar saknar den atomära mångfald som krävs för den oerhört komplexa samlingen av kemiska föreningar och processer som vi kallar liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 278
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

HUR I HELVETE SKA NÅGOT KUNNA LEVA PÅ SOLEN!? solens yta är 6000 grader celcius, det betyder att alla ämnen som vi känner till (resten är sjukt radioaktiva och irrelevanta i sammanhanget) är i gasform och kan därför omöjligt bilda molekyler. längre ner i solen är det upp till 15 000 000 grader, så jäkla varmt att atomer inte kan finnas utan spjälkas till plasma, fullkomligt otänkbart.

...chansen finns ju faktiskt att vi inte har upptäckt vartendaste ämne i hela universum. Bara för att det för tillfället inte är möjligt för oss att leva på solen så betyder det inte att det är omöjligt.

 

Edit: Felet ligger ju i det fetstilta då. Vi har inte upptäckt allt i hela universum, och således kan vi inte veta ifall material som fungerar på solen finns eller inte.

 

Inget säger att utomjordingarna är beroende av samma kemiska processer som människor, samma ämnen som människor eller är uppbyggda på samma sätt som människor.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...chansen finns ju faktiskt att vi inte har upptäckt vartendaste ämne i hela universum. Bara för att det för tillfället inte är möjligt för oss att leva på solen så betyder det inte att det är omöjligt.

 

Edit: Felet ligger ju i det fetstilta då. Vi har inte upptäckt allt i hela universum, och således kan vi inte veta ifall material som fungerar på solen finns eller inte.

 

Inget säger att utomjordingarna är beroende av samma kemiska processer som människor, samma ämnen som människor eller är uppbyggda på samma sätt som människor.

:_

 

Vad i helvete grundar du dina påståenden på? Bara för att du inte kan ett skit om Kemi/fysik/biologi (utropar inte mig själv till evig expert inom dessa områden men jag vet iaf vad jag snackar om) betyder det inte att t.ex. NASA som har tillgång till de bäst utbildade på området inte vet vad de pysslar med.

 

Vi har upptäckt alla grundämnen från atomnummer 1 till 118 och alla deras stabila isotoper, om de har några. Då tyngre ämnen är extremt sällsynta och det är extremt svårt för dem att skapas (bara de 94 första har hittats naturliga) är det troligt att dessa även är sällsynta i resten av universum då jorden inte är någon speciell planet på något sätt. Allt tyder också på att tyngre grundämnen än de vi har hittat är galet radioaktiva med en halveringstid på tusendelar av en millisekund. De är också metaller och ämnen med dessa egenskaper är totalt värdelösa som livsbyggstenar då de inte skapar molekyler utan stora kluster av atomer av samma slag.

 

Det kan inte leva något på solen för det finns inga ämnen som kan finnas dör utan att vara i gasform, bara grafit, diamant och wolfram skulle vara i närheten av att klara de temperaturerna.

 

Jag orkar inte ens gå igenom mer för du bara häver ut dig saker som du totalt saknar grund och argument för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag grundar mina påståenden på att människorna inte har upptäckt allt som kan upptäckas. På medeltiden var man fullt övertygad om att man hade blivit så avancerad man kan bli och upptäckt (typ) allt som kan upptäckas. Vilket inte riktigt stämde.

 

Du är alldeles för instängd i din lilla låda om vad människor klarar av och har upptäckt. Bara för att vi här på jorden inte har upptäckt något så betyder inte det att det någonstans i universum inte finns. Faktum är, att med tanke på universums storlek så skulle jag nog våga påstå att det finns en hel del som vi inte har upptäckt än. För X antal år sedan så var det helt otänkbart att människan skulle kunna flyga. Det fanns inget som kunde göra så att människan kan hålla sig i luften och ingen kunde föreställa sig hur det skulle gå till, och antagligen så ansåg de flesta att det aldrig skulle vara möjligt att flyga. Sen kom någon smart jävel och uppfann flygplanet.

 

Vi har inte nått höjden inom teknologi eller vetenskap. Det är inte så att vi nu har blivit så avancerade som man kan bli. Det vi människor klarar av nu idag=/=Det någon livsform någonstans i universum klarar av någonsin.

 

Edit: Det blir lite förvirrat här tror jag. Påstår du att vi människor nu har upptäckt allt som går att upptäcka i hela universum?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

nej det gör jag verkligen inte. givetvis har människan bara upptäckt en minimal bråkdel, men för den sakens skull kan man ju fortfarande göra precisa matematiska beräkningar om det vi inte har sett och bevisat än. Mycket av det som vi vet idag har "förutspåtts" av forskare många år innan de upptäcktes. Positronen, atomen, virus utseende etc.

 

för att ta ett relaterat exempel. När det periodiska systemet gjordes upptäckte forskare att det fanns luckor i det, ämnen som de inte hittat än. genom att läsa av systemet kunde de förutsäga vilka egenskaper grundämnena hade och på så sätt leta reda på dem, många grundämnen har hittats med denna metod. På samma sätt kan vi idag använda det periodiska systemet för att förutsäga hur atomer ovanför atomnummer 118 beter sig.

 

Låt oss säga att vi har funktionen f(x) = x, även om vi inte "beräknar" det kan vi säga att f(5) > f(4), för att vi ser åt vilket håll det går. Därför behöver man inte alls veta och bevisa allt för att med stor säkerhet kunna säga hur det ser ut på andra planeter där liv kan finnas.

 

Vi ser 14.7 miljarder ljusår ut i rymden åt alla håll, och tack vare det lång avståndet så ser vi också 14.7 miljarder år tillbaka i tiden, alltså har vi i princip "allt" som har hänt sen universums skapelse att se på. och allt tyder på att universum ser likadant ut på andra ställen också, eftersom det vi ser är väldigt homogent, där galaxer och svarta hål är de största strukturerna.

 

Att det har funnits pappskallar genom tiderna som försökt hålla tillbaka vetenskapen och fått oproportionerligt mycket uppmärksamhet i nutiden är fullkomligt irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket säkert är jättebra, men fortfarande för begränsat till vad människan klarar av. Det är möjligt att den vetenskapen vi har och känner till nu säger att det aldrig någonsin på någon plats i universum kan finnas ett material som klarar solens temperaturer, det vet jag inte. Men när det är utomjordingar som är temat så måste man tänka utanför vår lilla planet, vad vi känner till och våra (ganska omfattande) begränsningar.

 

Såvitt vi vet så kan det finnas saker där ute som är helt bortom vad vi ens kan föreställa oss. Särskilt om universum är oändligt.

 

Jag tror att många är för fast i hollywood-bilden av utomjordingar. Något som i princip är en människa fast med grönt skinn och stora ögon som säger "Take me to your leader" när han landar med sitt tefat. Bara för att vi människor har vissa begränsningar och för vad vi kan göra, föreställa oss och upptäcka så betyder inte det att de gäller alla eventuella livsformer.

 

"See your world through my eyes: A universe so vast as to be immeasurable - incomprehensible even to your greatest minds."

 

Personligen tror jag att vi människor inte ens kan föreställa oss hur utomjordingarna fungerar och lever. När/om vi träffar några så kommer jordens smartaste människor sitta och säga "öh...va?". Vilket naturligtivs även kan vara utomjordingarnas rekation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inte varför det inte skulle finnas liv utanför jorden. Vi människor är anpassade efter jordens klimat, likså är allt annat liv som finns på den här planeten som ens klarar sig här. Men precis som Guggo säger är universum enormt och fullt av saker vi inte har någon aning om ens existerar. Livet är kort och jag tvivlar på att vi som lever just nu på den här planeten kommer uppleva något liv utanför jorden. Vi människor har ju byggt upp våra språk, våra samhällen och sätt att leva. Utomjordningar har troligtvis också gjort det men gått en helt annan väg än vi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser inte varför det inte skulle finnas liv utanför jorden. Vi människor är anpassade efter jordens klimat, likså är allt annat liv som finns på den här planeten som ens klarar sig här. Men precis som Guggo säger är universum enormt och fullt av saker vi inte har någon aning om ens existerar. Livet är kort och jag tvivlar på att vi som lever just nu på den här planeten kommer uppleva något liv utanför jorden. Vi människor har ju byggt upp våra språk, våra samhällen och sätt att leva. Utomjordningar har troligtvis också gjort det men gått en helt annan väg än vi.

Nja, vissa av oss kan ju leva så länge som ~80 år till, och kanske längre beroende på hur utvecklad sjukvården är längre fram, så det finns ju en ganska stor chans att vi får se något iallafall. Kanske inte intelligenta varelser, men iallafall djur på plankton nivå kanske.

Redigerat av Critical
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

100 år, det är ju ingenting. Människor har funnits på jorden i över 50 miljoner år och det är bara 750 000 år sedan människan lärde sig hantera eld. Viktiga framsteg tar lång tid och bara för att vissa i det här laget kan bli över 80 år gamla (världrekordet är 142 om jag inte missminner) så tvivlar jag starkt på att någon på den här planeten som är vid liv nu kommer fortfarande att leva när vi ens får kontakt med utomjordingar. Om det nu är så som jag tror att det är så spelar det egentligen ingen roll alls för oss som bor på jorden nu. Det är lika som att någon säger att år 2500 kommer alla kunna gå på vatten, det spelar ingen roll för oss eftersom vid det laget är vi döda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

100 år, det är ju ingenting. Människor har funnits på jorden i över 50 miljoner år och det är bara 750 000 år sedan människan lärde sig hantera eld. Viktiga framsteg tar lång tid och bara för att vissa i det här laget kan bli över 80 år gamla (världrekordet är 142 om jag inte missminner) så tvivlar jag starkt på att någon på den här planeten som är vid liv nu kommer fortfarande att leva när vi ens får kontakt med utomjordingar. Om det nu är så som jag tror att det är så spelar det egentligen ingen roll alls för oss som bor på jorden nu. Det är lika som att någon säger att år 2500 kommer alla kunna gå på vatten, det spelar ingen roll för oss eftersom vid det laget är vi döda.

människan (om du syftar på homo sapiens) har funnits på jorden i 195 000 år. Homo-släktet har funnits i 2.5 miljoner år. Homo sapiens har alltid kunnat bruka eld, alltså har vi haft eld i 195 000 år. Eld har Homo-arter kunnat bruka i 1.4 miljoner år.

 

medellivslängden i världen ligger på 64.8 år och världsrekordet ligger på 122 år. lär dig kolla dina siffror innan du kastar ur dig något som är helt uppåt väggarna.

 

Alltså hur fan kan man tro att människan har funnits i 50 miljoner år!? :_

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...