Hoppa till innehåll

Utomjordingar.


Median

Rekommendera inlägg

Jo, jag fattade precis, jag känner både Chagi och TheCat mycket väl och jag förstår hur de tänkte när de postade, jag skulle kunna förklara det för dig i detalj om du ABSOLUT vill men då tar vi det i PM för det hör inte till tråden. Jag har också lång erfarenhet av att debattera med b.la. guggo så jag kan hans stil utan och innan. Jag förstod allt de skrev utmärkt.

 

Dirtman är rätt awesome ibland :D

 

En utomjording definierar jag som en relativt avancerad livsform (dvs inte bakterier och sådant), som inte kommer från jorden.

Ok, jag ser utomjording som en livsform från* (*född/skapad) en annan planet än Tellus. Nu kan vi lättare förstå varandra.

 

1. Vad fan undrade du varför det var relevant då? Om du fattade, varför då fråga?

2. Nej, jag måste medge att jag inte fattar riktigt. Du får väldigt gärna förklara lite närmare, eller helt enkelt skicka en länk till en bra förklaring.

3. Utomjording ser jag inte som ett som Guggo så fint uttryckte det ett plankton. Utan snarare som en dominant livsform från en annan planet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 278
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Vanliga och simpla varelser kan vara utomjordingar, men inte till exempel bakterier eller plankton. Båda räknas som liv, men jag tycker att det krävs lite mer än så innan man kan kalla det en utomjording.

Hur är en organism simpel?

 

1. Vad fan undrade du varför det var relevant då? Om du fattade, varför då fråga?

2. Nej, jag måste medge att jag inte fattar riktigt. Du får väldigt gärna förklara lite närmare, eller helt enkelt skicka en länk till en bra förklaring.

3. Utomjording ser jag inte som ett som Guggo så fint uttryckte det ett plankton. Utan snarare som en dominant livsform från en annan planet.

1. det var en "pik" för att försöka föra diskussionen in på nått vettigt.

2. Jag ska med glädje försklara, men inte just nu, jag återkommer om ett tag förhoppningsvis.

3. beror nog på vad man lägger i ordet "jordling".

 

Jag tycker inte att det behöver vara en dominerande livsform, men i alla fall något relativt avancerat. Observera att jag räknar typ alla djur (dvs, inte bakterier etc) på jorden som "relativt avancerade".
räknar du in svampar och växter i "djur"-sektionen eller är de också "bakterier etc"? och vad är en "avancerad" livsform?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Swedishmoose

Rymden är väldigt stor det skulle vara konstigt om vi var ensama i universum. Dessutom tror jag inte att utomjordingar ser ut som någon gröna gubbar eller så utan dom ser säkert lika vanliga som vi människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rymden är väldigt stor det skulle vara konstigt om vi var ensama i universum. Dessutom tror jag inte att utomjordingar ser ut som någon gröna gubbar eller så utan dom ser säkert lika vanliga som vi människor.

Vad menar du med "vanliga" då?

 

Jag tvivlar på att de skulle se ut som människor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avancerade livsformer.

skulle du kunna beskriva det med ord? för 3 arter som representanter för 1,5 miljoner st är inte särskilt entydigt.

 

--------------------

 

ok, för att förklara grundtanken bakom evolution. Det bör först noteras att Darwin (teorins fader), bara studerade resultaten av evolution samt drivkraften bakom, det är inte förrän på senare år som man har kunnat finns och förklara de mekanismerna bakom drivkraften med hjälp av genteknik.

 

Alla livsformer på jorden har DNA, i DNA:t står instruktioner för hur proteiner ska byggas, en ritning för ett protein kallas gen. Det finns flera olika gener på varje DNA-molekyl, t.ex. en gen som ögonfärg, en för kroppsbehåring etc. Sen finns det olika alleler av gener, olika varianter av gener, t.ex. en allel som kodar för blå ögonfärg och en allel som kodar för brun ögonfärg, men det är fortfarande samma gen, genen för ögonfärg.

 

inom en population (grupp individer ur samma art) finns olika allelfrekvenser för olika gener, t.ex kan det vara 70% med bruna ögon och 30% med blå ögon i en population. Evolutionen slår till mellan två generationer, när generation ett skapar generation två.

 

ett exempel är om vi har 20 harar där 25% har ljus päls och 75% har mörk päls. nu är det så att dessa harar lever i snörika trakter. som om ett rovdjur skulle göra ett räd mot populationen är det självklart att sannolikheten att predatorn tar en med mörk päls är större än den tar en med ljus päls, eftersom de ljusa är svårare att upptäcka.

 

Därför kommer sannolikheten för att alleler för din vita pälsen föras vidare till nästa generation än att den "mörka" allelen förs vidare. i generation två är det nu förslagsvis 40% vita och 60% mörka harar. Evolution har skett.

 

Nu är detta exempel väldigt enkelt, oftast handlar det om nyanser men du förstå poängen.

 

Artbildning då? Jo, med jämna mellanrum uppstår mutationer i DNA:t och gener kan ändras, flyttas och fördubblas. är förändringen gynnsam så uppstår en ny art. t.ex. har schimpanser ett kromosompar mer än människor, men dessa gener återfinns till stor del på kromosom 2 i våran arvsmassa.

 

Jag personligen har mycket svårt att se hur andra livformer på främmande världar skulle kunna fortplanta sig etc om de inte har DNA eller något liknande, och har de det så kommer de med extremt stor sannolikhet lyda under evolutionens principer.

 

vill du läsa mera så är det bara att kolla Wikipedias artikel om evolution:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avancerade livsformer.

skulle du kunna beskriva det med ord? för 3 arter som representanter för 1,5 miljoner st är inte särskilt entydigt.

 

 

Och jag som trodde det var självklart vad jag menade för typ, två inlägg sedan. Oh well.

 

Djur är avancerade livsformer. Hit räknas allt från en bläckfisk till en människa till en fiskmås. Hit räknas inte svamp, växter, bakterier, plankton och liknande organismer.

 

Om du inte förstår nu så ger jag upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tror han syftar på livsformer som är av domänen animalia samt har anatomi som till stor del avspeglar sig i människans anatomi.

 

t.ex. så har bläckfiskar ögon, mun, "armar", hjärta etc medan maskar och mikrober (och liknande) är mer av en klump celler med otydliga organ och låg inomkroppslig struktur.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för förklaringen av evolutionen! (; Då fattar jag bättre. Exemplet med hararna var bra.

 

En avancerad livsform anser jag vara en livsform som kan se, känna, höra, lukta och smaka. Alltså inte växter och dyngbaggar. Dyngbaggar kanske också har en hjärna? Känns konstigt isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...