Hoppa till innehåll

Tiden


Skurken
 Dela

Rekommendera inlägg

det finns en hel del matematiska, filosofiska och fysiska problem med tidsresor.

 

det allra mest fundamentala (alt. matematiska) är:

 

1. man har inte bevisat att tiden finns.

2. man har inte bevisat att tiden har en riktning.

3. vi är inte säkra på "naturliga" sätt att förflytta oss bakåt i tiden är möjliga.

 

Vi kan ju teoretiskt förflytta oss framåt i tiden, förutsatt att den har en riktning, det är det vi gör nu, och vi kan förflytta oss snabbare genom att utnyttja gravitation och fart.

 

sen har vi de filosofiska problemen:

 

4. vad händer om du dödar dig själv eller på något sätt ändrar din egen naturliga resa genom tiden?

5. hur lätt påverkar du din nutid eller framtid? räcker det med att krocka med en okänd i jesus tid för att förhindra din egen existens?

6. är det säkert att man själv inte åldras om man t.ex. färdas framåt i tiden?

7. om man färdas i tid OCH rum med precision borde man falla igenom hela rum-tid väven och hamn i något slags "rum" med "utsikt" över hela universum. klarar hjärnan av att hantera detta faktum?

8. hur uppfattar man tid i detta rum? eller befinner man sig på alla ställen i alla tider samtidigt?

9. leder detta till en oändlig mängd paradoxer?

10. om tiden är en stråle, med början och utan slut, oavsett chansen att lära sig färdas i tid och rum, borde inte vi ha blivit besökta av oändligt många besökare?

 

och så de fysiska problemen:

 

11. om tidsmaskiner endast förflyttar sig i tiden, hur ska man kunna hamna där man vill med precision då galaxer och liknande färdas i fler 100 000-tals m/s?

12. hur tar man sig ur "översiktsrummet"?

13. det finns en lag som heter "lagen om massans bevarande". ska vi kunna färdas i tiden utan att bryta denna obrytbara lag måste vi "betala pant" för tidsteleportation. chansen för allvarliga paradoxer steg plötsligt oändligt många procent.

 

----------------------

 

nä tror jag är omöjligt. även om det inte finns något matematiskt bevis (än) för att det är omöjligt. men rent logiskt, punkt 10 t.ex. sen anser jag att riskerna är för stora för att ta reda på hur det går. om nått händer så tror jag att dagen som nått uppfinner ett sätt att lämna ett ställe i rum-tid-väven och dyka upp i på ett annat ställe så kommer tiden att sluta existera och universum upphöra att existera. för då multiplicerar man den oändligt lilla chansen att universum ska gå under i en paradox med oändligheten. vilket i princip är det samma som att dividera med 0.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 218
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

Om tidsresor blir möjliga i framtiden, varför har ingen rest tillbaka till vår tid?

Finns ju flera teorier om det, parallella universum och sånt. Vi kommer förmodligen nån gång kunna resa i tiden men det kan ju bli begränsat på olika sätt.

 

 

Inte om man frågar dagens forskare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi kan ju redan manipulera tiden genom att vara under vattnet där det går lite långsammare eller i rymden där den går snabbare. Om man skickar någon långt långt ut i rymden i en vecka kanske det motsvarar flera år på jorden, i framtiden kommer vi förmodligen ha så kraftiga farkoster och då blir det en "tidsresa" enligt mig :) Att komma bakåt i tiden blir svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vi kan ju redan manipulera tiden genom att vara under vattnet där det går lite långsammare eller i rymden där den går snabbare. Om man skickar någon långt långt ut i rymden i en vecka kanske det motsvarar flera år på jorden, i framtiden kommer vi förmodligen ha så kraftiga farkoster och då blir det en "tidsresa" enligt mig :) Att komma bakåt i tiden blir svårare.

tidsförflyttningar är möjligt och vi upplever dem hela tiden. så det är inget konstigt. vi diskuterar "tidsteleportation", att från en punkt i tidslinjen omedelbart förflytta sig till en annan utan att passera mellanliggande punkter. det är omöjligt. vanlig förflyttning i tiden (åtminstonde framåt) är naturlig och sker hela tiden. dessutom tycker jag att tidsresor är ganska meningslösa om man inte återvänder hem.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Anders och Måns tar sig an frågan och gör det väldigt vetenskapligt och underhållande. Inte ett måste för diskussionen, såvida du inte har tråkigt. :D

 

Jaja, det här med tidsresor är väldigt tveksamt enligt mig på många sätt. Det som jag ser som en möjlighet är inte en fysisk resa genom tiden, utan bara förmågan att se bakåt i tiden. Logiskt borde ju detta fungera om man på något sätt kan resa snabare än ljuset, vilket är ett jävla problem i sig. Sen har jag väl hört teorier om tidsresor via svarta hål, men vet inte riktigt hur det här tänkt. Att man skulle passera genom ett verkar väldigt dumt, med tanke på att när man passerar händelsehorisonten går det aldrig att komma ut igen.

 

Och det där med att tiden inte skulle finnas är också något som ställer till det. Vad jag tror är problemet är att vi är för dumma för att hitta en hållbar definition för "tiden". Vad vi definierar som tiden är ju i princip att saker och ting har förflyttat sig sedan senaste gången vi såg dem, men kan saker röra på sig även när tiden står stilla?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men kan saker röra på sig även när tiden står stilla?

Nej, inte vad jag har hört. när t.ex. absoluta nollpunkten nås och allt står still så stannar tiden. antagligen för att den saknar relevans när allt är som det alltid har vart. detta tycker jag på något sätt tydliggör illusionen av tid.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Cakeguy

Tidsresning kommer förstöra våra liv. Visst några amerikanska snubbar bygger en tidsmaskin och åker till 2001 och stoppar terroristerna ute den 11 september, det är ju bra. Sen står det om det i tidningen om 2 galna snubbar som sägs ha hindrat World Trade Center från att sprängas i bitar, ingen tror dem förutom ett terrorist gäng i Bangladesh som tänkte bomba World Trade Center då, så dem åker till USA och snor den där tidsmaskinen åker tillbaks och spränger det igen och sen allt annat och massor av folk dör. Så kommer det gå om någon bygger en tidsmaskin. Och då kanske inte jag lever då, då kanske inte fuska.se hade blivit skapat av Admin för han kanske var borta då, dem som skapar "tidsmaskinen" borde tänka efter lite, låt visheten komma före nyfikenheten.

Redigerat av Cakeguy
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tidsresning kommer förstöra våra liv. Visst några amerikanska snubbar bygger en tidsmaskin och åker till 2001 och stoppar terroristerna ute den 11 september, det är ju bra. Sen står det om det i tidningen om 2 galna snubbar som sägs ha hindrat World Trade Center från att sprängas i bitar, ingen tror dem förutom ett terrorist gäng i Bangladesh som tänkte bomba World Trade Center då, så dem åker till USA och snor den där tidsmaskinen åker tillbaks och spränger det igen och sen allt annat och massor av folk dör. Så kommer det gå om någon bygger en tidsmaskin. Och då kanske inte jag lever då, då kanske inte fuska.se hade blivit skapat av Admin för han kanske var borta då, dem som skapar "tidsmaskinen" borde tänka efter lite, låt visheten komma före nyfikenheten.

Jag hittar en del fel i den där texten...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tidsresning kommer förstöra våra liv. Visst några amerikanska snubbar bygger en tidsmaskin och åker till 2001 och stoppar terroristerna ute den 11 september, det är ju bra. Sen står det om det i tidningen om 2 galna snubbar som sägs ha hindrat World Trade Center från att sprängas i bitar, ingen tror dem förutom ett terrorist gäng i Bangladesh som tänkte bomba World Trade Center då, så dem åker till USA och snor den där tidsmaskinen åker tillbaks och spränger det igen och sen allt annat och massor av folk dör. Så kommer det gå om någon bygger en tidsmaskin. Och då kanske inte jag lever då, då kanske inte fuska.se hade blivit skapat av Admin för han kanske var borta då, dem som skapar "tidsmaskinen" borde tänka efter lite, låt visheten komma före nyfikenheten.

om de åker tillbaka i tiden för att förhindra 9/11 och de lyckas skulle de ju aldrig behövt åka tillbaka eller hur?

 

alltså jag ska förklara för dig (om du inte fattade)

 

11/9-2001

USA attackerar sig själva genom att spränga ner WTC 1, 2 och 7.

 

sen i framtiden uppfinns en tidsmaskin och några personer åker tillbaka till 2001.

 

väl tillbaka i 2001 så mördar de alla som kontrollerar federal reserve och förhindrar 9/11. männen reser tillbaka till framtiden.

 

tiden fortsätter att rulla från 2001 fram till framtiden och tidsmaskinen byggs. men eftersom 9/11 aldrig inträffade så kommer ingen åka tillbaka för att stoppa det. framtiden har ändrats.

 

DETTA ÄR VAD EN PARADOX ÄR.

 

du kan aldrig resa i tiden för att göra ändra något speciellt. du skulle t.ex. kunna resa tillbaka till 2001 för att ta en hamburgare på McDonalds och sen oplanerat förhindra 9/11 eftersom detta inte skulle ändra den framtida resan tillbaka till 2001.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så långt har jag aldrig tänkt^^ Om man förhindrar något bakåt i tiden skulle man ju aldrig ha åkt bakåt i tiden och förhindrat det när dagen inträffar då man åkte.

antingen skapas minnen automatiskt när man ändrar det förflutna eller så förintas man för att man har skapat en alternativ framtid som man inte ingår i utan en annan "man själv" som har andra upplevelser och erfarenheter som stämmer överens med den nya verkligheten.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...