Chilla Skrivet 28 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 28 Maj 2009 Jag tycker att tidsresande låter helt orimligt. How the heck ska det ske? Ska människan ställa sig på en platta och omvandlas till molekyler som färdas med ljusets hastighet bakåt i tiden? Ska man hoppa in i svarta hål och hoppas att man hamnar i rätt årtusende? Näääää. För mig är det helt orimligt. :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fruktnystan Skrivet 28 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 28 Maj 2009 Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle det tvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom "nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 28 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 28 Maj 2009 Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle det tvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom "nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör? Rekommenderar att du läser om Relativitets-teorin och Speciella relativitets-teorin, det borde säga dig nog (Att tiden inte är uppbyggd såsom du tror) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fruktnystan Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle det tvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom "nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör? Rekommenderar att du läser om Relativitets-teorin och Speciella relativitets-teorin, det borde säga dig nog (Att tiden inte är uppbyggd såsom du tror) Jag har faktiskt läst dem (och förhoppningsvist förstått dem tillräckligt också) men jag tyckte inte att jag nämnde något som har med dem att göra i mitt inlägg. Dock behandlar jag inte tiden som existerande, konkret, så jag menar bara att typ tidsresor som "tryck på en knapp och poff du är i 1500-talet" inte skulle fungera. Tidsresor (framåt) med hjälp av fart är väl möjliga, men då skulle jag inte kalla dem tidsresor ( i den benämningen jag har på tidsresor, se två rader upp ). Du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 Jag tycker att tidsresande låter helt orimligt. How the heck ska det ske? Ska människan ställa sig på en platta och omvandlas till molekyler som färdas med ljusets hastighet bakåt i tiden? Ska man hoppa in i svarta hål och hoppas att man hamnar i rätt årtusende? Näääää. För mig är det helt orimligt. :huh: Vem sa att man måste hamna i rätt tid för att det ska kallas tidsresande? Jag bara gör ett kort inlägg här nu, men om man skulle kunna resa bakåt i tiden skulle dettvunget innebära att alla ögonblick som någonsin förflutet skulle existera på samma gång, eftersom "nutiden" inte bara skulle försvinna när man åkte. Nu kan det ju för allt jag vet vara så, men det låter lite orimligt, eftersom (för att resa bakåt och framåt) hela universums historia då redan skulle finnas tillgänglig/redan har hänt. Omöjligt, eftersom tiden aldrig tar slut. Ellör? Jag skulle faktiskt säga att det skulle vara möjligt. Kanske inte exakt som du beskriver det. Men såhär: Vi tänker oss ett universum som är tvådimensionellt. Alltså, det finns ingen höjd. Bara en platt värld och allt som är i den ska vara platt. Då är det för oss möjligt att tänka att universumet då istället för "tid" har höjd. Där höjden liksom inte är en rumsdimension utan beskriver när. Vi kan då rimligt nog tänka oss att deras universum förflyttar sig uppåt i höjden där det i varje dh (mycket liten förändring i h) är samma sak som när tiden går en mycket liten stund. Förstår du var jag kommer? Tiden kanske är ungefär samma sak. Men eftersom det inte är en rumsdimension så kan vi inte förstå den lika lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Kontroll Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 De flesta(/alla) argument emot tidsresande grundar sig mest på logik (uppkomsten av paradoxer och liknande) och inte så mycket på fakta. Däremot finns det mycket vetenskapligt som tyder på att det är möjligt. Det är det som till störst del får mig att tro på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mindtwistah Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 (redigerat) Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.Och vad baserar du det på? Fantasier från en 11-årig kille? Läs om tidsfördröjning så kommer du nog ändra din åsikt. Redigerat 29 Maj 2009 av Mindtwistah Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rovarkungen Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 Om man skulle kunna resa i tiden, så tror jag att det endast skulle vara möjligt om man åkte bakåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 29 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 29 Maj 2009 Om man skulle kunna resa i tiden, så tror jag att det endast skulle vara möjligt om man åkte bakåt.Jag tror snarare att det kommer vara lättare att åka framåt. Eftersom man idag mer eller mindre vet vad som krävs. Men bakåt känns lite mer avlägset (om verkligt). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.Joo, när du kollar på en stjärna så kan det du ser ha hänt för flera flera år sedan, tar någon minut för solens ljus att nå jorden har jag för mig så när du kollar på solen så ser du 2 minuter bak i tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
prophet Skrivet 30 Maj 2009 Rapport Dela Skrivet 30 Maj 2009 Jag tror inte att det går att resa i tiden. Tiden är nu och nu är precis nu. Inget annat.Joo, när du kollar på en stjärna så kan det du ser ha hänt för flera flera år sedan, tar någon minut för solens ljus att nå jorden har jag för mig så när du kollar på solen så ser du 2 minuter bak i tiden. Det är ingen tidsresning... Jag beställer ett paket flingor på internet, men får dem inte förän 2 dagar senare. Samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.