Hoppa till innehåll

Betyg?


Gäst iNexcusablee
 Dela

Rekommendera inlägg

Gäst aJwant2bme

Ja, för då skulle det finnas där, skriftligt ju. Då kan man inte glömma, då kan man inte sluta tänka på det. Jag skulle ta mer allvar på det om jag fick betyg skriftligt. Fast, det är ju jag också, alla tänker och är väl inte direkt så. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Personligen tycker jag den svenska skolan är ett skämt. Vi har alldeles för låga nivåer på vad man ska kunna i skolan, jag har en kusin i Finland som är lika gammal som jag. När jag gick i 8:an så var jag den med högsta betyg i min klass, och hade bara 1 g (resten vg/mvg) medan han hade ganska dåliga betyg. Ändå kunde han mer om Sveriges historia, en jag...och då hade jag ett mvg i samhälle. Och tyvär har det fortsatt på det sättet, det betyder att de Svenska betygen inte håller internationellt, och som ni säkert alla vet så blir nations gränser mer och mer utsuddade när det gäller jobb mm. (inom EU iaf). Så jag tycker att större krav på eleverna, man skulle lätt klara det, många andra länders elever klarar det ju utan problem så varför inte vi?

 

Betygs skalan tycker ajg också är för liten jag tycker en skala med 6-8 teg i är lagom för att motivera elever att kunna "klättra" i skalan (du blir ju mer motiverad om du ser att du jobbar hårdare och för ett bättre betyg). att man får betyg först i 8:an tycker jag är sjukt, det är alldeles för kort till för att man ska börja ändra på sig, jag tycker att 4:e-5:e klass är lagom att börja med betyg i, och innan det får föräldrarna begära ett betyg från 3:e klass om det känner att det är bättre för barnet att få betyg i tidig ålder.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag den svenska skolan är ett skämt. Vi har alldeles för låga nivåer på vad man ska kunna i skolan, jag har en kusin i Finland som är lika gammal som jag. När jag gick i 8:an så var jag den med högsta betyg i min klass, och hade bara 1 g (resten vg/mvg) medan han hade ganska dåliga betyg. Ändå kunde han mer om Sveriges historia, en jag...och då hade jag ett mvg i samhälle. Och tyvär har det fortsatt på det sättet, det betyder att de Svenska betygen inte håller internationellt, och som ni säkert alla vet så blir nations gränser mer och mer utsuddade när det gäller jobb mm. (inom EU iaf). Så jag tycker att större krav på eleverna, man skulle lätt klara det, många andra länders elever klarar det ju utan problem så varför inte vi?

 

Betygs skalan tycker ajg också är för liten jag tycker en skala med 6-8 teg i är lagom för att motivera elever att kunna "klättra" i skalan (du blir ju mer motiverad om du ser att du jobbar hårdare och för ett bättre betyg). att man får betyg först i 8:an tycker jag är sjukt, det är alldeles för kort till för att man ska börja ändra på sig, jag tycker att 4:e-5:e klass är lagom att börja med betyg i, och innan det får föräldrarna begära ett betyg från 3:e klass om det känner att det är bättre för barnet att få betyg i tidig ålder.

 

Soad_token

Är inte helt säker, men är det inte så att Sverige har skolplikt dvs. ni måste gå till skolan, medan Finland har läroplikt? Det betyder att man i Sverige inte måste lära sig någonting, man kan bara sitta i skolan? Det där med att din kusin visste mycket mer än dig; Finländare är ofta smartare än Svenskar, sorry :) (http://sv.wikipedia.org/wiki/PISA_(utbildningsstudie)) Redigerat av Daniz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag den svenska skolan är ett skämt. Vi har alldeles för låga nivåer på vad man ska kunna i skolan, jag har en kusin i Finland som är lika gammal som jag. När jag gick i 8:an så var jag den med högsta betyg i min klass, och hade bara 1 g (resten vg/mvg) medan han hade ganska dåliga betyg. Ändå kunde han mer om Sveriges historia, en jag...och då hade jag ett mvg i samhälle. Och tyvär har det fortsatt på det sättet, det betyder att de Svenska betygen inte håller internationellt, och som ni säkert alla vet så blir nations gränser mer och mer utsuddade när det gäller jobb mm. (inom EU iaf). Så jag tycker att större krav på eleverna, man skulle lätt klara det, många andra länders elever klarar det ju utan problem så varför inte vi?

 

Betygs skalan tycker ajg också är för liten jag tycker en skala med 6-8 teg i är lagom för att motivera elever att kunna "klättra" i skalan (du blir ju mer motiverad om du ser att du jobbar hårdare och för ett bättre betyg). att man får betyg först i 8:an tycker jag är sjukt, det är alldeles för kort till för att man ska börja ändra på sig, jag tycker att 4:e-5:e klass är lagom att börja med betyg i, och innan det får föräldrarna begära ett betyg från 3:e klass om det känner att det är bättre för barnet att få betyg i tidig ålder.

 

Soad_token

Är inte helt säker, men är det inte så att Sverige har skolplikt dvs. ni måste gå till skolan, medan Finland har läroplikt? Det betyder att man i Sverige inte måste lära sig någonting, man kan bara sitta i skolan? Det där med att din kusin visste mycket mer än dig; Finländare är ofta smartare än Svenskar, sorry :) (http://sv.wikipedia.org/wiki/PISA_(utbildningsstudie))

 

Allt det du säger stämmer, och det du säger kan man korta ner väldigt mycket till en simpel mening: Det svenska skolsystemet fungerar inte.

 

Det är inte så att IQ:n skiljer mycket mellan Sveriges och Finlands elever utan det är skolan som är annorlunda, och tyvär i Sverige är den mycket, mycket mycket sämmre =/

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänker man VG på betygskala från A-F så har jag för mig att de låg på C, fråga en ledamöt en gång i riksdagen med skolan.

 

I Dubai så har dem betygskala från A-F, och betyg sen ettan, nationella varje år.

j*vlar vad barnen är smarta ändå, inte undra på att utvecklingen hos förenta arabemiraten går så bra.

 

Och barn gillar och va bäst och överlägsna på saker, det ser man när barn sammlar på pokemonkort, det är lätt och märka, man ska byta ut pokemonkorten mot böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag den svenska skolan är ett skämt. Vi har alldeles för låga nivåer på vad man ska kunna i skolan, jag har en kusin i Finland som är lika gammal som jag. När jag gick i 8:an så var jag den med högsta betyg i min klass, och hade bara 1 g (resten vg/mvg) medan han hade ganska dåliga betyg. Ändå kunde han mer om Sveriges historia, en jag...och då hade jag ett mvg i samhälle. Och tyvär har det fortsatt på det sättet, det betyder att de Svenska betygen inte håller internationellt, och som ni säkert alla vet så blir nations gränser mer och mer utsuddade när det gäller jobb mm. (inom EU iaf). Så jag tycker att större krav på eleverna, man skulle lätt klara det, många andra länders elever klarar det ju utan problem så varför inte vi?

 

Betygs skalan tycker ajg också är för liten jag tycker en skala med 6-8 teg i är lagom för att motivera elever att kunna "klättra" i skalan (du blir ju mer motiverad om du ser att du jobbar hårdare och för ett bättre betyg). att man får betyg först i 8:an tycker jag är sjukt, det är alldeles för kort till för att man ska börja ändra på sig, jag tycker att 4:e-5:e klass är lagom att börja med betyg i, och innan det får föräldrarna begära ett betyg från 3:e klass om det känner att det är bättre för barnet att få betyg i tidig ålder.

 

Soad_token

Är inte helt säker, men är det inte så att Sverige har skolplikt dvs. ni måste gå till skolan, medan Finland har läroplikt? Det betyder att man i Sverige inte måste lära sig någonting, man kan bara sitta i skolan? Det där med att din kusin visste mycket mer än dig; Finländare är ofta smartare än Svenskar, sorry :) (http://sv.wikipedia.org/wiki/PISA_(utbildningsstudie))

 

Allt det du säger stämmer, och det du säger kan man korta ner väldigt mycket till en simpel mening: Det svenska skolsystemet fungerar inte.

 

Det är inte så att IQ:n skiljer mycket mellan Sveriges och Finlands elever utan det är skolan som är annorlunda, och tyvär i Sverige är den mycket, mycket mycket sämmre =/

 

Soad_token

 

Jo, menade inte riktigt IQ, borde kanske ha sagt "Finska elever vet ofta mer än Svenska".
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Daniz Men tror du inte att det blir massa med press på eleven då? Alltså, som t ex min lillebror som är 11 år, han kanske skulle tycka att det var jättejobbigt, han vill bli programmerare, och ett av grundämnena till det är ju matematik, och om han får bara g på det och vg på allt annat, då blir han ju jättepressad.

Det är ju värre att få reda på det i 8:an. Då har han bara 1 & ½ år på sig att förbättra sina betyg o höja sig. Men om han får reda på det t.ex. i 6:an har han ju gott om tid på sig att höja sina betyg.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag avskyr personligen betyg, jag kan utan att skryta säga att jag är smart, jag är logisk och har lätt för att tänka ut bra grejer. Men jag är också lat, jag orkar inte plugga onödiga saker som inte intresserar mig, vilket gör att betygen sjunker.

 

Den som har bäst betyg är inte alltid smartast, chansen finns, men chansen är större att de personerna har spenderat mer tid att plugga och har ett mindre liv. Jag vet folk som inte festade en ända gång på gymnasiet, jag gjorde det två gånger i veckan i 3 år, tänk om jag pluggat istället, vilka betyg ^^ I alla fall, ett sånt liv vill jag inte leva, livet är för kort för att man ska sitta i åtskilliga timmar och nöta in saker man hatar.

 

Därför är betyg något uselt, det prioriterar fel personer, jag kan lova att jag arbetar bättre än de flesta jag träffat som har bättre betyg än mig, betyg = win in theory, fail in practice. Som tur börjar många arbetsgivare förstå det och går mer på personlighet etc. Dock gör inte skolor det.

 

Betyg är också ganska kränkande, jag menar, lärarna vi har, tänk efter, är de Utbildade Domare? Vem är dem att döma oss? De ska lära oss inte döma oss. Ingen människa är perfekt och ingen kan döma alla rätt. Chans till korruption/favorisering etc = för stor chans för att det ska finnas.

 

Dessutom så pajjar betyg vissa elevers liv, oroligheter, ångest, sömnproblem, större chans till sjukdomar och större chans till självmord hos vissa. Inget kan få mig att må så dåligt som tentaångest eller annat där betygkrav är inblandat. Det nedvärderar människor och stänged dörrar till de liv man vill leva. Personligen har det inte sabbat så mycket för mig, men vet vissa som är ledsna.

 

Ni kanske tycker att man inte ska belöna lathet, men seriöst, i detta moderna samhälle, ska vi verkligen trakassera de som har en annan livstil, det behöver inte vara lathet, det kan vara koncentrationssvårigheter eller naturlig dumhet helt enkelt, ska dessa straffas? Om man är lat och lycklig, ska man nekas då? Vad är det för samhälle?

 

Sammanfattning, NER med betyg, det förstör människors liv och sorterar på ett oshyst och felaktigt sätt. Det gör de mesta av oss olyckliga, även om de bara gjorde några få olyckliga så är det för mycket. Betyg är ett kapitalistiskt och utdaterat påfund som inte hör hemma i det land och den värld vi lever i nu. Jag vet inte med er, men jag vill bli bedömd för den jag är i livet, inte den jag är på pappret.

 

/Xade

 

Skrev jag i en annan tråd om betyg. Kanske lite överdrivet men i princip min åsikt om betyg.

 

Annars vore endast G eller IG ett ganska bra system, då ett G skulle motsvara dagens G/VG i svårighets grad, lite svårare än dagens G alltså, men bara 2 betyg, man klarar det eller så klarar man det inte. Alla IG man då får ska självklart kunna läsas upp när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

^ This

 

Samma här, jag vet att jag är smart, men jag har inte speciellt bra betyg. Värför? Jag gillar inte skolan och vill och orkar därmed inte spendera den tid det kräver för att få bra betyg, det finns så mycket jag hellre gör.

 

Alla är olika, en del råkar gilla skolan (eller iaf nog mycket för att orka med den), en del hatar den. Så är det med allting. Värför ska då de med en viss preferens belönas?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Därför att dem har bevisat att dem verkligen kan och vill. Det finns många som kan mycket om dom vill och orkar, och när man gör det ska man få någon slags utmärkelse. Jag vet att jag är smart men jag är lat. Jag orkar inte lägga ner mycket på skolan.

Redigerat av SoulOfDeath
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...