Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

"Caffeine tolerance develops very quickly, especially among heavy coffee and energy drink consumers. Complete tolerance to the sleep disruption effects of caffeine develops after consuming 400 mg of caffeine 3 times a day for 7 days. Complete tolerance to subjective effects of caffeine was observed to develop after consuming 300 mg 3 times per day for 18 days, and possibly even earlier."

För att stärka bevisen för att man blir beroende, och det händer fort!

 

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."
Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

 

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

 

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

 

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

 

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

 

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

 

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."

Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

 

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

 

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

 

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

 

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

 

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

 

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

 

 

Koffein kan sannerligen vara beroendeframkallande för vissa, dock inte i samma grad som nikotin.

Intar själv regelbundet koffein i form av te och då och då händer det att man konsumerar en koffeintablett i någon pressad situation, men det är endast då jag anser kunna behöva det (ex.v. vid studier), under ledighet intar jag nästinintill inget koffein.

Hur olika personer reagerar på lite större mängder koffein beror också på gener, "Some people metabolize caffeine more slowly than the general population due to variations in a specific cytochrome P450 gene, and there is evidence people with this gene may be at a higher risk of myocardial infarction when consuming large amounts of coffee."

- Kan påpeka att jag bär på den motsatta genupplagan vilken minskar risken för hjärtinfarkt vid koffeinintag avsevärt.

 

Allting har dock med måtta att göra, dagligt intag av koffein i mindre mängder är helt ofarligt för de flesta (syftar då inte på 12 åringars bruk av koffein, utan snarare personer i senare tonåren + vuxna...).

 

 

Tycker inte energidrycker bör konsumeras av personer under 15 år, dock lär inte åldersgränser avskräcka det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blablabla

Koffein kan sannerligen vara beroendeframkallande för vissa, dock inte i samma grad som nikotin.

Intar själv regelbundet koffein i form av te och då och då händer det att man konsumerar en koffeintablett i någon pressad situation, men det är endast då jag anser kunna behöva det (ex.v. vid studier), under ledighet intar jag nästinintill inget koffein.

Hur olika personer reagerar på lite större mängder koffein beror också på gener, "Some people metabolize caffeine more slowly than the general population due to variations in a specific cytochrome P450 gene, and there is evidence people with this gene may be at a higher risk of myocardial infarction when consuming large amounts of coffee."

- Kan påpeka att jag bär på den motsatta genupplagan vilken minskar risken för hjärtinfarkt vid koffeinintag avsevärt.

 

Allting har dock med måtta att göra, dagligt intag av koffein i mindre mängder är helt ofarligt för de flesta (syftar då inte på 12 åringars bruk av koffein, utan snarare personer i senare tonåren + vuxna...).

 

 

Tycker inte energidrycker bör konsumeras av personer under 15 år, dock lär inte åldersgränser avskräcka det heller.

 

... *lyfter på ögonbrynet*

 

Koffein ÄR beroendeframkallande hos ALLA, dock är det självklart att vissa är mer lättpåverkade än andra.

Allt handlar om sunt förnuft, som du verkar ha, men nu pratar vi om små 12-åriga knattar på 30-40 kg som dricker mer än 2-5 gånger högre dos än vad som är rekommenderad för vuxna människor runt 50-70 kg.

 

Sen, har du kartlagt din genuppsättning eller vadå? Medelsvensson vet oftast inget om sina gener förutom vissa saker som man kan se skillnad på som ögonfärg, hårtyp, öronsnibbar och dylikt.

Ett DNA-test som personer tar brukar man endast söka efter gener som ger upphov till farliga sjukdomar.

Det finns inget "den motsatta genupplagan (sic)", antingen så har man den mutationen eller inte. (Det heter genuppsättning).

(Jag kommer att jobba med sånt här, så jag är lite petig med orden och att göra ett dna-test utan grunder kostar multum).

 

 

Ett förbud behöves tycker jag personligen, för att, ett, det avskräcker butiker från att sälja dryckerna till barn som inte borde dricka sånt i första taget och två, för att sätta gränser för barn, för allt för många föräldrar sätter inte tillräckligt med gränser för sina barn eller som inte förstår hur mycket skada dryckerna gör i deras barns kroppar.

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blablabla

Koffein kan sannerligen vara beroendeframkallande för vissa, dock inte i samma grad som nikotin.

Intar själv regelbundet koffein i form av te och då och då händer det att man konsumerar en koffeintablett i någon pressad situation, men det är endast då jag anser kunna behöva det (ex.v. vid studier), under ledighet intar jag nästinintill inget koffein.

Hur olika personer reagerar på lite större mängder koffein beror också på gener, "Some people metabolize caffeine more slowly than the general population due to variations in a specific cytochrome P450 gene, and there is evidence people with this gene may be at a higher risk of myocardial infarction when consuming large amounts of coffee."

- Kan påpeka att jag bär på den motsatta genupplagan vilken minskar risken för hjärtinfarkt vid koffeinintag avsevärt.

 

Allting har dock med måtta att göra, dagligt intag av koffein i mindre mängder är helt ofarligt för de flesta (syftar då inte på 12 åringars bruk av koffein, utan snarare personer i senare tonåren + vuxna...).

 

 

Tycker inte energidrycker bör konsumeras av personer under 15 år, dock lär inte åldersgränser avskräcka det heller.

 

... *lyfter på ögonbrynet*

 

Koffein ÄR beroendeframkallande hos ALLA, dock är det självklart att vissa är mer lättpåverkade än andra.

Allt handlar om sunt förnuft, som du verkar ha, men nu pratar vi om små 12-åriga knattar på 30-40 kg som dricker mer än 2-5 gånger högre dos än vad som är rekommenderad för vuxna människor runt 50-70 kg.

 

Sen, har du kartlagt din genuppsättning eller vadå? Medelsvensson vet oftast inget om sina gener förutom vissa saker som man kan se skillnad på som ögonfärg, hårtyp, öronsnibbar och dylikt.

Ett DNA-test som personer tar brukar man endast söka efter gener som ger upphov till farliga sjukdomar.

Det finns inget "den motsatta genupplagan (sic)", antingen så har man den mutationen eller inte. (Det heter genuppsättning).

(Jag kommer att jobba med sånt här, så jag är lite petig med orden och att göra ett dna-test utan grunder kostar multum).

 

 

Ett förbud behöves tycker jag personligen, för att, ett, det avskräcker butiker från att sälja dryckerna till barn som inte borde dricka sånt i första taget och två, för att sätta gränser för barn, för allt för många föräldrar sätter inte tillräckligt med gränser för sina barn eller som inte förstår hur mycket skada dryckerna gör i deras barns kroppar.

 

Om koffein är beroendeframkallande hos alla är diskutabelt, jag tvivlar på att jag är så unik att endast jag kan dra mig undan koffein utan att symptom uppstår. Däremot "fungerar" man bättre med koffein, något som studier kan bekräfta. Koffein i mindre mängder ökar koncentrations förmågan avsevärt. Som jag påpekat är jag dock inte vidare optimistisk över 12 åringars koffein konsumtion... Men endast en åldersgräns kommer inte leda till mycket mer än att dessa hittar något alternativ till energidrick såsom ex.v. koffeintuggummin.

 

 

Sannerligen har jag fått kartlagt största delen av mitt genom, DNA testernas priser ligger på väldigt förmånliga priser idag.

Mina resultat på genen i fråga:

Genotype

SNP rs762551 AA (homozygot anlag AA)

Genupplaga "A" är recessiv och kodar för snabb koffeinnedbrytning

Upplaga "G" är dominant och ger en långsam koffeinnedbrytning, vilket ökar risken för hjärtinfarkt.

Nu vet jag inte om man vet vilken allel som är originalet (icke muterad).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"In large amounts, and especially over extended periods of time, caffeine can lead to a condition known as caffeinism. Caffeinism usually combines caffeine dependency with a wide range of unpleasant physical and mental conditions including nervousness, irritability, anxiety, tremulousness, muscle twitching (hyperreflexia), insomnia, headaches, respiratory alkalosis, and heart palpitations. Furthermore, because caffeine increases the production of stomach acid, high usage over time can lead to peptic ulcers, erosive esophagitis, and gastroesophageal reflux disease. Caffeine may also increase the toxicity of certain other drugs, such as paracetamol."

Nu kanske det blev lite svårt, men jag ska förklara.

Om man dricker mycket koffein och ofta så blir man beroende. Om man inte får sin dagliga dos av koffein så får man en hel rad av olika abstinens reaktioner (withdrawal symptoms), så som nervositet, irritation och svårigheter med att sova till hjärtproblem och svårigheter med att andas normalt. Dessutom gör koffein att det produceras mer saltsyra i magen som fräter ned saker och ger upphov till andra problem i magen och strupen.

 

Sen är koffein även uttorkande (vattendrivande). Så om man dricker en massa energidrycker så torkar man bara ut kroppen mer i slutändan!

 

Nu ska vi tänka på att alla dessa symptom är framforskade på vuxna friska människor, så tänk på hur mycket mer skada en unge på 12 år får om denne dricker 2 energidrycker om dagen.

 

Sen kan vi kika lite på risk-fraserna som ämnet koffein har. R22 och S2. Vad står de för då? Jo:

R22: Harmful if swallowed

(S2): Keep out of the reach of children

Farligt att svälja alltså. Bör verkligen inte hanteras av barn.

 

All ovanstående information kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/Coffein

 

En annan sak att tänka på. Många som dricker kaffe känner väldigt ofta när de stiger upp ur sängen att de måste ha en kopp kaffe innan de funkar som de ska på morgonen. Dagen blir "förstörd" om de inte hinner dricka sin älskade kaffe.

Vet ni vilka andra människor som tänker så?

Folk som röker cigaretter. Eller snusar. Eller som tar andra droger.

 

Koffein är beroendeframkallande. Att säga något annat är korkat.

 

Det är inte extremt beroende framkallande, det är beroendeframkallande ja, men det beror på hur du som människa tänker egentligen. Att dricka kaffe är inget fel på, en kopp om dagen t.ex. Kaffebönan innehåller mycket antioxidanter dessutom. Sen så jag har vart intresserad av näringsfysiologi ganska länge, jag kan säga att i varje gång kända näringsfysiologer som Fredrik Paulún pratar så anger han att koffein är nyttigt i rimliga mängder och kan förhindra att en hel del sjukdomar som brukar uppstå i hjärnan för äldre människor så har koffeinet en förebyggande effekt.

 

Sen har kaffe en långvarande effekt av att göra en pigg, tvärtom med energidrycker pga det snabba sockret.

Men det är aldrig fel att dricka en eller två koppar per dag.. Snälla, svenska folket har uppfattat att ett glas rött vin varje dag är nyttigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur många tänker "Nu ska jag vara nyttig" innan de häller i sig sin kaffekopp??

 

Dessutom är det stor skillnad på energidryck och kaffe. Inga av de där antioxidanterna och det ni snackar om finns ju i energidryck.

 

http://www.kaffeinformation.se/upload/diagram/2010/konsumption_koppar_per_inv%C3%A5nare.jpg

Anm: Kalkylerat som 125 ml koppar med 7,5 gr dosering per kopp.

Källa: SCB

 

Man dricker inte så här mycket av någonting för att vara nyttig, då skulle man äta tre morötter om dagen i stället. Den höga konsumtionen beror nästan enbart på beroende. Måhända är det nyttigt med kaffe i rimliga mängder men det är svårt att upprätthålla en rimlig mängd när man är under påverkan av beroende. För de flesta är det alltså ingen hälsologik som säger åt dem hur mycket de ska dricka, utan enbart hur mycket koffein deras kropp kräver för att bli tillfredsställd. En eller två koppar om dagen är mer rimligt om man vill vara nyttig.

Redigerat av Mumutio
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker om att slurpa i mig innan träningen, samt på morgonen istället för energidryck. Men en energidryck har ändå en bra effekt om du intar det efter en hårdpass träning då det snabba sockret laddar upp glykogendepåerna i musklerna.

Den bra effekten beror då enbart på sockret, så i så fall är det bättre att dricka vatten med socker löst i eller juice. Tom läsk är ju egentligen bättre...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker ska ju ha en bättre effekt för återhämtning med ämnen som finns i, sen har vi ju nämnt att koffein ska ha bra hälsoeffekter vid rimliga mängder så kombinerat med träning så är det ett undantag.

 

Däremot att över 50 000 energidrycker säljs på varje dreamhack till knattar är skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker ska ju ha en bättre effekt för återhämtning med ämnen som finns i, sen har vi ju nämnt att koffein ska ha bra hälsoeffekter vid rimliga mängder så kombinerat med träning så är det ett undantag.

 

Däremot att över 50 000 energidrycker säljs på varje dreamhack till knattar är skrämmande.

Eller hur!

Det är sockret som styr alla i dh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...