Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

Källa?

 

Köpte en Blå monster nu, skit äckligt... waste of pengar

Off: de gröna e bäst...

 

On: Källa från mig: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3283352

 

Viddeligen dog ingen i denna artikle, men kan vara intresannt att läsa om.

 

Edit: 3 dog i denna artikel: http://www.expressen.se/halsa/1.422895/tre...lig-energidryck

Inget roligt.

Redigerat av QuinnoX
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

mm... men klassas ändå som en drog...

 

Och hur fan kom Alvedon in i ämnet?

Nej det klassas inte som en drog, isåfall skulle vanligt socker klassas som en drog också då det är mycket mer beroendeframkallande. Vi var inne på drog ämnet mitt i och jag nämnde att alvedon klassas som en drog då det är

mycket starkare än koffein.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du bör formulera det där, själv tycker jag det är sjukt att Coca Cola fortfarande klassas som läskdryck,

när människor är medvetna om att det innehåller koffein.

Coca Cola innehåller väl bara Koffeinarom? Står det på förpackningen i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Coca Cola innehåller väl bara Koffeinarom? Står det på förpackningen i alla fall.

Koffeinet är tillsatt för smaken som Coca Cola har bekräftats, fanns en variant som är Coca Cola utan koffein och det testades för 5 år sen, men gick inte alls bra med försäljningen och det togs bort.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

Metro. Jag läste det i tidningen Metro för ett tag sen, när dessa åldergränser kom upp.

För att en person dog av det? Vad sägs om att ägna uppmärksamheten mot rökning istället där ~7000 i Sverige dör varje år istället för kanske tre personer som dör av energidryck varje år?

 

Ursäkta om det är slarvigt skrivet, är skit trött.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk hittar faror i precis allt, du blir steril ifall du har mobilen i fickan, döv ifall du lyssnar med in-ear lurar and the list goes on...

 

Personligen skulle jag inte tro att energidryckens ämnen (koffein, ginseng, guarana, taurin osv) är lika hälsosamma att få i sig varje dag som ämnena i vanlig läsk. Men skillnaden lär inte vara stor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Taurin får vi i oss av animaliskaprodukter som nötkött, fläsk och fågel i mer mängder än vad energidrycker ger.

Koffein är sjukt mycket nyttigare än vad man hittar i läsk, då koffein ger hälsopositiva effekter om man dricker med måtta, men socker som finns i läsk kan man hur lätt som helst bli beroende av och det nöter till våran bukspottkörteln rejält med tanke på hur mycket insulin som måste frigöras.

 

Så energidrycker och läskdrycker är i samma klass, då energidrycker också innehåller socker för att frambringa en snabbare uppiggande effekt än om man bara skulle ta rent koffein eller dricka en kopp kaffe.

Det roliga är att COOP inte klassar t.ex Rockstar som en energidryck, hände en gång för en bekant till mig som fick handla Rockstar energidryck fast ingen Xray.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att en person dog av det? Vad sägs om att ägna uppmärksamheten mot rökning istället där ~7000 i Sverige dör varje år istället för kanske tre personer som dör av energidryck varje år?

 

Ursäkta om det är slarvigt skrivet, är skit trött.

Ja, men det är åldersgräns på rökning och det står ju RÖKNING DÖDAR på cigarettpaketen.

Självklart tycker jag att tex rökning är viktigare att förbjuda men rökning kan man diskutera i rökningtråden

Jag tycker bara att man ska ha åldersgräns på energidryck för att det är inte bra för barn. Om det är 15-årsgräns eller 18-årsgräns som det är nu, då är jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, men det är åldersgräns på rökning och det står ju RÖKNING DÖDAR på cigarettpaketen.

Självklart tycker jag att tex rökning är viktigare att förbjuda men rökning kan man diskutera i rökningtråden

Jag tycker bara att man ska ha åldersgräns på energidryck för att det är inte bra för barn. Om det är 15-årsgräns eller 18-årsgräns som det är nu, då är jag nöjd.

Står ju på burkarna att det innehåller taurin osv. Dock är ju inte det samma grad som "Rökning dödar."
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...