Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo

Rekommendera inlägg

Ett klassiskt debattämne.

 

Monarki i Sverige. Y/N.

 

Personligen så är jag för monarki, då det är ett väl beprövat, och ett fungerande statsskick. Finns egentligen inga direkta fördelar med att byta till president/statsminister istället för monark/statsminister. Monarkin har dessutom stöd av ca 70% av befolkningen enligt någon undersökning. Skall se om jag kan hitta den.

 

http://konst.files.wordpress.com/2007/11/gustav_ii_-adolf.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag misstänker att dom där 70 procenten egentligen handlade om vi borde fortsätta ha en kungafamilj som representanter så att säga.

Vet inget om hur många som vill att kungen ska få en direkt maktposition dock.

Ja, såklart. Huruvida någon vill att Kungen skall få en maktposition vet jag inte, men jag tycker inte att det behövs. Funkar bra som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen bryr mig inte om detta så mycket. Det jag tycker är onödigt är att det ska kosta så mycket för att t.ex. Kronprinsessan ska gifta sig. Kanske lite extra, men det går till överdrift när det kostar en hel del mer än vad en "vanlig" människa tjänar under sin livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen bryr mig inte om detta så mycket. Det jag tycker är onödigt är att det ska kosta så mycket för att t.ex. Kronprinsessan ska gifta sig. Kanske lite extra, men det går till överdrift när det kostar en hel del mer än vad en "vanlig" människa tjänar under sin livstid.

Tror du det hade varit billigare om vi hade haft en president? Nä.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kungafamiljen får ungefär 60 miljoner per år som de ska ha till deras förfogande, 20 miljoner till resor och 40 miljoner till andra utgifter. Jag tycker då att det är bättre att ha en kung som bestämmer eftersom annars så slösar vi 60 miljoner skattepengar på Sveriges utseende, vilket jag tycker känns väldigt onödigt med tanke på att han borde söka pengar istället för att få en bestämd summa varje år. Pengarna han får tar också slut, vilket gör att han går till staten och söker mer. Att han får plats i regeringen kommer dock inte att se bra ut. Det är ett svårt ämne, faktiskt.

Redigerat av SneekerN
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du det hade varit billigare om vi hade haft en president? Nä.

Är inte så insatt i ämnet så jag vet inte om det skulle vara billigare. Men jag gissar att det inte blir lika mycket "headlines" bara för att presidentens dotter ska gifta sig. Sen får ju presidenten och så använda sin egen "riktiga" budget för det och inte slösa 10+ miljoner kronor för att renovera kyrkan som bröloppet ska hållas i (som jag inte är riktigt säker på vems pengar det är).
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror du det hade varit billigare om vi hade haft en president? Nä.

Är inte så insatt i ämnet så jag vet inte om det skulle vara billigare. Men jag gissar att det inte blir lika mycket "headlines" bara för att presidentens dotter ska gifta sig. Sen får ju presidenten och så använda sin egen "riktiga" budget för det och inte slösa 10+ miljoner kronor för att renovera kyrkan som bröloppet ska hållas i (som jag inte är riktigt säker på vems pengar det är).

 

Det är väl bara att anta att det är skattebetalares.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...