Hoppa till innehåll

Monarki


Guggo
 Dela

Rekommendera inlägg

Jo, någon annan kan bli statschef. Personen kan välja att avsäga sig sin position, eller inte vara kapabel att utföra den (eller dö..). Ingen föds som inkompetent, och med den enorma mängd utbildning som tronarvingen får så är det ytterst tveksamt att ett rikspucko blir monark.

 

Vilket jobb är lika krävande men ger inte miljoner?

 

Dessutom, monarkins inkomster överstiger långt dess utgifter. Ekonomi är inte ett hållbart argument mot monarki.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 206
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Sätten du nämnde är specialfall och poängen är att statschefspositionen går i arv. Utbildningen gör inte personen. Tänk på en skolklass som alla får samma utbildning. Alla blir inte lika "kompetenta" och vissa kan bli rätt så puckade även när man får bra utbildning.

Du påstår alltså att (exkludera de (få) som tjänar flera miljoner) det inte finns något yrke som är jobbigare än att vara kung?

Från wikipedia:

1.”Konungen är rikets statschef” (enligt regeringsformens 1 kapitel 5 §), som sådan skall han representera Sverige och vara en samlande symbol för nationen.

2.Han leder den särskilda konselj som sammanträder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna så kallade informationskonseljerna med regeringens ledamöter.

3.Han öppnar riksmötet.

4.Han är ordförande vid sammanträden med Utrikesnämnden. Utrikesnämnden utses av riksdagen och samråder med regeringen om de viktigaste utrikesfrågorna.

5.Han är främste representant för den svenska försvarsmakten och innehar försvarsgrenarnas högsta grader. Dessutom är han hederschef för vissa militära enheter.

6.Såsom rikets främste representant i förhållande till andra länder ackrediterar kungen utländska ambassadörer. Han undertecknar också de svenska ambassadörernas kreditivbrev.

Ser ut som mycket "ansvar". Men inte så krävande beslut och liknande. Mer att kungen är en fin sak man showar med.

 

Ekonomi i sig är inget problem. Problemet är att de får en jävla massa pengar för att födas in i rätt familj, vilket enligt mig är jävligt omodernt, likaså att statschefspositionen ärvs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men förstår du inte!? det spelar ingen roll så länge man tjänar pengar! det spelar ingen roll om saker är omodernt, går i raka motsatsen med våra värderingar om jämställdhet etc etc, vi tjänar ju pengar på det. då måste det vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Admin tjänar ju pengar på fuska, alltså är admin ond och fuska.se är bara en del av den kapitalistiska konspirationen för att förslava de stackars människorna. Dave stödjer fuska.se genom att vara medlem här, och eftersom fuska tjänar pengar så är Dave kapitalist och vill förtrycka mänskligheten!

 

:o

 

Sätten du nämnde är specialfall och poängen är att statschefspositionen går i arv. Utbildningen gör inte personen. Tänk på en skolklass som alla får samma utbildning. Alla blir inte lika "kompetenta" och vissa kan bli rätt så puckade även när man får bra utbildning.

 

En skolklass som går tillsammans några år kan inte riktigt jämföras med en hel uppväxts utbildning för samma yrke. Och faktumet är, om en person är korkad så skulle vederbörande antagligen inte ens klara av en lång, hård utbildning och inte jobbet heller. Personer som inte klarar av det blir inte monarker.

 

 

Du påstår alltså att (exkludera de (få) som tjänar flera miljoner) det inte finns något yrke som är jobbigare än att vara kung?

 

Nämn några.

 

Ekonomi i sig är inget problem. Problemet är att de får en jävla massa pengar för att födas in i rätt familj, vilket enligt mig är jävligt omodernt, likaså att statschefspositionen ärvs.

Det är ju hovet som får en jävla massa, inte kungligheterna. Det är ENORM skillnad.

 

Och det händer ju hela tiden. Föds du in i rätt familj så får du massa pengar.

 

Edit: Kungen fattar inte så många beslut nej, eftersom han inte har någon politisk makt.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Admin tjänar ju pengar på fuska, alltså är admin ond och fuska.se är bara en del av den kapitalistiska konspirationen för att förslava de stackars människorna. Dave stödjer fuska.se genom att vara medlem här, och eftersom fuska tjänar pengar så är Dave kapitalist och vill förtrycka mänskligheten!

 

:o

Random much?

 

Personer som inte klarar av det blir inte monarker.
"Nämn några."
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En skolklass som går tillsammans några år kan inte riktigt jämföras med en hel uppväxts utbildning för samma yrke. Och faktumet är, om en person är korkad så skulle vederbörande antagligen inte ens klara av en lång, hård utbildning och inte jobbet heller. Personer som inte klarar av det blir inte monarker.

Personen i fråga är ändå en mer eller mindre random person som växer upp och får höra att han ska bli Sveriges nya kung. Utbildningen skapar inte personen. Man är inte ett blankt papper när man föds. Det kan man se på att syskon med i princip samma uppväxt kan bli helt olika. Poängen är att det är ingen som utses. Det kan finnas många som är mer lämpliga men som inte föddes av rätt person.

 

Och det händer ju hela tiden. Föds du in i rätt familj så får du massa pengar.

Ja, för att familjen har företag, firmor eller andra kedjor. Kungafamiljen har inte direkt tjänat ihop pengar, utan får leva i ett slott i utbyte mot att "vara viktig".
Edit: Kungen fattar inte så många beslut nej, eftersom han inte har någon politisk makt.
Juste, det var min poäng. Det gör ju jobbet en liten bit enklare.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Personen i fråga är ändå en mer eller mindre random person som växer upp och får höra att han ska bli Sveriges nya kung. Utbildningen skapar inte personen. Man är inte ett blankt papper när man föds. Det kan man se på att syskon med i princip samma uppväxt kan bli helt olika. Poängen är att det är ingen som utses. Det kan finnas många som är mer lämpliga men som inte föddes av rätt person.

 

Det kan alltid finnas mer lämpliga hur man än gör. Jag antar att det inte är så mycket att argumentera om här, vi tycker olika helt enkelt.

 

 

Det beror ju lite på vad man menar med krävande. Själv tycker jag t.ex. att en statsminister har ett mer krävande jobb.

 

Jo, en statsminister kan nog ha ett mer krävande, eller i alla fall lika krävande jobb.

 

Är Statsministern värd ~19 miljoner om året (plus bonusar etc.) i privat lön? Plus att staten betalar i princip alla hans utgifter? Eller att riksdagsledamöter får över 50.000 i månaden för ett jobb som knappt klassas som heltid (flera riksdagsledamöter har andra arbeten vid sidan av)? En riksdagsledamot kan i princip sitta fyra år, och sedan leva gott på en saftig "pension" från staten.

 

 

I vilket fall har kungligheterna tillgång till en förmögenhet (betalade t.ex. inte kungen 15 miljoner till bröloppet?).

 

Fast det är ju släkten Bernadottes privata förmögenhet. Det är ingen skillnad alls på Bernadottes förmögenhet eller Wallenbergs förmögenhet.

 

Ja, för att familjen har företag, firmor eller andra kedjor. Kungafamiljen har inte direkt tjänat ihop pengar, utan får leva i ett slott i utbyte mot att "vara viktig".

 

2003 deklarerade kungafamiljen sammanlagt (dvs Kungen, drottningen, Victoria, Carl-Philip och Madeleine) en privat inkomst på ungefär 6-7 miljoner (löst räknat), detta för inkomst av tjänst, överskott av näringsverksamhet och överskott av kapital. Dessa fem personer tjänade alltså betydligt mindre tillsammans en vad till exempel Statsministern (och många andra) gör.

 

Det var en artikel i tidningen nyligen om att Victorias aktier gick bra, och Carl Philip har ju till exempel sysslat med design vilket han säkert tjänade lite på.

 

Juste, det var min poäng. Det gör ju jobbet en liten bit enklare.

Och trots det är det antagligen ett jobbigare jobb än en typ 99% av alla jobb man kan ha. Han jobbar sju dagar i veckan 365 dagar om året, det är alltid en hel hög med journalister som följer efter honom och bevakar varje steg han tar, han har flera möten dagligen och flertalet resor i veckan. Nu minns jag inte en exakt siffra, men hans arbetsvecka är flera gånger längre än folk med ett "vanligt" jobb har.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kan alltid finnas mer lämpliga hur man än gör.

Jo, det kanske alltid finns mer lämpliga, men det bästa sättet att hitta någon är inte direkt att låta tronen ärvas. Då ger man bara några få chansen att bli kung/drottning. Om urvalet är större har man en större chans att välja någon lämplig.

 

2003 deklarerade kungafamiljen sammanlagt (dvs Kungen, drottningen, Victoria, Carl-Philip och Madeleine) en privat inkomst på ungefär 6-7 miljoner (löst räknat), detta för inkomst av tjänst, överskott av näringsverksamhet och överskott av kapital. Dessa fem personer tjänade alltså betydligt mindre tillsammans en vad till exempel Statsministern (och många andra) gör.

Jag har ingen aning om hur mycket kungafamiljen får. Det skulle vara kul om du kunde länka till någon artikel. Jag tycker iaf det är konstigt att hela familjens årskonsumption är hälften så mycket som vad kungen senare betalar för ett brölopp.

 

Och trots det är det antagligen ett jobbigare jobb än en typ 99% av alla jobb man kan ha. Han jobbar sju dagar i veckan 365 dagar om året, det är alltid en hel hög med journalister som följer efter honom och bevakar varje steg han tar, han har flera möten dagligen och flertalet resor i veckan. Nu minns jag inte en exakt siffra, men hans arbetsvecka är flera gånger längre än folk med ett "vanligt" jobb har.
Långa arbetstider gör inte ett jobb krävande. Även om kungen behöver vara på en massa platser, vara med i möten och liknande så betyder det inte att hans arbete blir krävande. Det som gör ett arbete krävande är ju bl.a. att mycket hänger på en, att man ska göra rätt beslut, att man gör något som inte många klarar av o.s.v.. Det är nog en hel del jobbigare att jobba på en fabrik fjorton timmar om dagen, få ont i ryggen och liknande, men det betyder inte att personen som gör det ska få miljoner kronor om året.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

.

 

Statsminister sitter inte på livstid och har inte ärvt sin plats. Han måste kämpa för att ha kvar sin position och gör beslut. Nu är jag inte så inne i vad statsministern får i pengar (1.6 miljoner om månaden sa du? kan du länka?) men han förtjänar en hel del mer än kungen tycker jag.

 

Hm, verkar som förra siffran inte stämde. Skall leta reda på en som är mer korrekt!

 

Dessutom så kan ju faktiskt kungen avsättas.

 

Hur har släkten Bernadotte tjänat ihop denna förmögenhet?

 

Antar att kungligheternas privata lön har bidragit, diverse investeringar, Guadeloupefonden och lite annat. Karl XIV Johan var dessutom snuskigt rik när han kom till Sverige. Hans förmögenhet har väl investerats väl antar jag.

 

Jag har ingen aning om hur mycket kungafamiljen får. Det skulle vara kul om du kunde länka till någon artikel. Jag tycker iaf det är konstigt att hela familjens årskonsumption är hälften så mycket som vad kungen senare betalar för ett brölopp.

 

Början handlar mest om annat folk som jobbar för Kungen och hur mycket det tjänar, men på slutet finns en faktaruta om hur mycket kungligheterna deklarerar.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article220553.ab

 

Långa arbetstider gör inte ett jobb krävande. Även om kungen behöver vara på en massa platser, vara med i möten och liknande så betyder det inte att hans arbete blir krävande. Det som gör ett arbete krävande är ju bl.a. att mycket hänger på en, att man ska göra rätt beslut, att man gör något som inte många klarar av o.s.v.. Det är nog en hel del jobbigare att jobba på en fabrik fjorton timmar om dagen, få ont i ryggen och liknande, men det betyder inte att personen som gör det ska få miljoner kronor om året.

Det är väl klart att långa arbetstider och mycket att göra gör ett jobb mer krävande. Att ett jobb är fysiskt krävande så betyder ju inte det att jobbet är mer krävande sammanlagt (och dessutom så jobbar ju knappt någon fjorton timmar om dagen längre...) Hela Sverige (och många andra länder) bevakar allt han gör, och minsta fel leder till en skitstorm utan like.

 

Nu hittade jag inte artikeln, men jag läste någonstans att ledare som kungligheter, statsministrar etc. har en kortare medellivslängd på grund av den enorma press de utsätts för.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Jag antar att du försökte vara lite lustigt ironiskt nu, men varför vet jag inte.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5731656.ab

 

du har rätt att hämta en liknande artikel från en annan sida om du vill. USA skulle kunna stänga ner internet. kan de dra TPB inför rättegång i en svensk domstol, exploatera tredje världen, ta oljan, korrumpera marknaden, kriga hit och dit, skaffa sig vetorätt i FN och världsbanken ser jag inga problem i hur de inte skulle kunna få makten att stänga ner internet.

 

det är ju bara att stänga ner rotservrarna för de olika domänerna. och det går ju att göra under hot eller mutor.

 

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5656845.ab

 

 

 

oj nämen titta, kunde man få förlamning av vaccinet, det kom ju som en överraskning. *host*

(in b4 dålig bortförklaring)

 

Men nog med off topic nu. Diskutera monarkin.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...